پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۰۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
حمیدرضا طیبی گفت: امروز با افتخار اعلام می‌کنم که در جهاد دانشگاهی، در حال اجرای بزرگترین پروژه‌های علمی و فناورانه هستیم که عمدتاً با حمایت مستقیم رهبر معظم انقلاب در حال اجرا هستند.
شعار سال: دکتر حمیدرضا طیبی امروز در همایش ملی (نهمین دوره اردوی فرهنگی- آموزشی) طریق جاوید با محوریت «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان» با اشاره به نقش امام (ره) در تسلیم نشدن جمهوری اسلامی، کشور‌های اسلامی و کشور‌های تحت ستم در مقابل توسعه علمی و فناورانه کشور‌های غربی پیشرفته که زیرساخت اقتدار اقتصادی و نظامی آن‌ها را شکل داده است، گفت: اگر به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران و حتی کمی قبل‌تر بازگردیم، در غفلت مسلمانان، جوامع غربی به توسعه علمی خوبی دست پیدا کردند؛ علم را تبدیل به فن کردند و این فناوری مبنای توسعه اقتصادی و نظامی آن‌ها شد.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: جوامع غربی با هدف تداوم و استمرار این توسعه و اقتدار اقتصادی و فناوری در حوزه نظامی، نیاز به منابع طبیعی داشتند و استعمار کشور‌ها راهی بود که این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کرد. اما هرچه پیشرفت علم و فناوری سریعتر شده و ارزش افزوده علم نسبت به مواد مختلف مانند نفت و معادن بیشتر مشخص می‌شد، حتی در مقاطعی، استعمار مستقیم صرفاً با هدف دستیابی به منابع دیگر لزومی نداشت، زیرا ارزش افزوده‌ای که علم و فن در محصولات نظامی و غیرنظامی ایجاد کرده بود، بسیار بیشتر بود؛ لذا جوامع غربی بهتر دیدند که به جای استعمار نظامی، حاکمان دست‌نشانده داشته باشند و تمرکز خود را بر توسعه علمی و فناورانه خود بگذارند و سعی کنند که سایر جوامع را از توسعه علمی و فناورانه باز بدارند.

طیبی خاطر نشان کرد: این احساس در خود ما به عنوان دانشجویی که قبل از انقلاب در دانشگاه تحصیل می‌کردیم، وجود داشت که به عمد قصد دارند اگر به عنوان مثال دانشجوی ما در یک دانشکده فنی درس می‌خواند، در نهایت مهندسی شود که بتواند مونتاژ کار خوبی برای صنعت غربی‌ها باشد. جوامع غربی با توسعه علم و فناوری خود، به این نتیجه رسیده بودند که نمی‌توان سایر جوامع را محروم نگه داشت و به صلاح است که صنایع مونتاژ را به کشور‌های دیگر منتقل کرد و در این شرایط، نیرو‌هایی که در سطح دانشگاه تربیت می‌شدند، در سطح مونتاژ بودند. غرب تمایل داشت دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا راهی خارج از کشور شوند و بعد با دیدن پیشرفت و رفاهی که در کشور خود دارند، این نیرو‌های نخبه را برای خود نگه داشته و جذب کنند که باعث تسریع روند علم و فناوری در کشور خود شوند.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) و بیداری که امام در نسل جوان ایران در زمینه خودباوری ایجاد کرد و سخن معروف امام که "اگر بخواهیم می‌توانیم"، انگیزه زیادی در نسل جوانان ایجاد کرد که مشکلات و عقب‌ماندگی‌های کشور را رفع کند. در جوامع دانشگاهی و در میان جوانان طرفدار انقلاب این بحث مطرح بود که با پیروزی انقلاب چه کار کنیم تا این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. تشکیل جهاد سازندگی این فکر را ایجاد کرد که شاید ما هم بتوانیم نهادی بوجود بیاوریم که در زمینه علم و فناوری بتواند الگوسازی‌های خوبی در کشور انجام دهد.

وی افزود: تشکیل نهاد علمی، فرهنگی و فناورانه جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹، حاصل دم مسیحایی امام (ره) بود که در روح جوانان کشور دمیده شد و روحیه خودباوری در زمینه توسعه علم و فناوری را در آنان ایجاد کرد؛ اینکه خود ما قادر به تولید علم و تبدیل آن به فن و حرکت در مرز علم هستیم. این علم و فن می‌تواند مبنای اقتدار اقتصادی و دفاعی کشور باشد.

طیبی گفت: سازمان جهاد دانشگاهی اکنون بعد از ۴۰ سال اثبات کرده است که می‌تواند در پیشرفته‌ترین علوم در مرز علم و فناوری حرکت کند. کاری که امروز در زمینه پارکینسون انجام می‌دهیم، حرف نویی برای جهان است که فاز آزمایشگاهی و حیوانی خود را با موفقیت کامل پشت سر گذاشته و وارد فاز انسانی شده است. در حوزه‌های صنعتی مختلف مثل نفت، گاز، پتروشیمی و مخابرات اثبات کرده‌ایم که توان تولید بهترین فناوری‌های پیچیده را داریم.

رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: علیرغم اینکه اثبات کرده‌ایم که توان توسعه علم و فناوری را داریم و می‌توانیم اقتصاد قوی دانش‌بنیان، متکی بر توسعه علم و فناوری داخلی داشته باشیم، اما هنوز به خوبی از این الگوسازی‌ها استفاده نمی‌کنیم.

طیبی خاطر نشان کرد: آنچه امام (ره) فرمودند، در نهادی که مولود مبارک انقلاب اسلامی بود، محقق شد و امروز با افتخار اعلام می‌کنم که در جهاد دانشگاهی، در حال اجرای بزرگترین پروژه‌های علمی و فناورانه هستیم که عمدتاً با حمایت مستقیم رهبر معظم انقلاب در حال اجرا هستند.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:29مهر1399،کدخبر: 99072921316، isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
برخی شاید فکر کنن که رهبری در مسائل نظام دخالتی نمیکنه در صورتی که ایشون در ریز ترین مسائل ورود کرده و داره کم رنگی های دولت رو رنگ میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
این همه خبر از پروژه های پیشرفتشون میدن ولی ابتدایی ترین چیزام نداریم میگن تحریمیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
انقلاب ایران رو از نظر علمی خیلی ارتقا داد و مستقل تر کرد اما به جای ینکه از این علم استفاده کنه باز هم خودش رو متکی به کشور های خارحی میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین