پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۷۸۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
پنجمین دوره شورای شهر تهران در حالی به پایان عمر خود نزدیک می‌شود که در تلاش است از ثمره اقداماتی رونمایی می‌کند که تنها در طی سه سال به بذرافشانی آن پرداخته!
شعار سال: معمولاً در ماه‌های پایانی عمر فعالیت در جایگاه‌هایی همچون شورا‌های شهر که ادامه فعالیت گروهی از افراد در دوره بعدی منوط به رأی مردم است، تلاش می‌شود تا عملکرد‌ها در پایان دوره فعالیت بیش از همه به چشم مردم بیاید تا آن گروه بتواند در دوره بعدی هم شانس عرض اندام و جلب نظر رأی‌دهندگان را داشته باشد.
این در حالیست که چنین موضوعی در عملکرد شورای شهر تهران در دوره پنجم اصلاً به چشم نمی‌آید و حتی در مواردی به خودزنی و حتی تخریب مدیریت شهری هم می‌انجامد. یکی از این موارد مربوط به بحث اصلاح ساختار شهرداری تهران است که مهمترین وعده و شعار شورای اصلاح‌طلبان به تهرانی‌ها بود که از سال ۹۶ با هدف چابک‌سازی ساختار شهرداری تهران کلید خورد، ولی پس از حدود سه سال بالاخره در روز‌های پایانی سال ۹۹ پس از صرف بیش از سه چهارم عمر شورای پنجم با آن مخالفت و از دستور کار خارج شد.
در جلسه‌ای که لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران مطرح و با آن مخالفت شد حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران کلیت این طرح را زیر سؤال برد و تلویحاً آن را غیرکارشناسی خواند.

اصلاح ساختار؛ کار غیرکارشناسی که چماقی بر سر شهرداری شد
حجت نظری در بخشی از نطق خود در جلسه علنی شورای شهر تهران که یکشنبه هفته قبل برگزار شد اصلاح ساختار شهرداری که وعده خودشان به مردم تهران بود را به چماقی تشبیه کرده که عامل بی‌ثباتی و تزلزل در عملکرد شهرداری تهران خواهد شد.
این عضو شورا در ادامه به بیان سؤالاتی در ارتباط با اصلاح ساختار پرداخت و عنوان کرد که آیا ما از پیش از شورا، در کنار هزاران مشکلی که برایش راهکار داشتیم، برای این یک مشکل هم راهکاری در ذهن‌مان بود؟ اگر بود و کار کارشناسی کرده بودیم، چرا این اندازه زمان برد تا نهایی شود؟ اگر کار کارشناسی کرده بودیم، چرا از ابتدای مسیر تا امروز این اندازه تغییر در آن مشاهده می‌کنیم؟
نظری همچنین به اجرای بخشی از این اصلاحات همچون حذف جایگاه قائم‌مقام‌ها و مشاوران از ساختار شهرداری اشاره و اذعان کرد که حذف قائم‌مقام‌ها و مشاوران از ساختار شهرداری که حدود دو سال پیش به انجام رسید، به گواه مطلعین هیچ صرفه‌جویی برای شهرداری درپی نداشت و اتفاقاً در برخی موارد، باعث افزایش هزینه و کاهش بهره‌وری نیز شده است.

انتظار برداشت از درخت کاشته نشده توسط شورای شهری‌ها؟!
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش پایانی نطق خود موضوع اصلاح ساختار را به درختی تشبیه کرد که کاشته نشده است تا بتوان انتظار برداشت میوه از آن داشت و اذعان کرد که در این ماه‌های پیش‌رو، بهتر است به فکر چیدن میوه‌هایی باشیم که در این مدت سه سال و اندی درخت‌شان را کاشته‌ایم.
البته حجت نظری در ادامه صحبت‌های خود سخنی گفت که در پس آن تلاش کرد تا ضمن سرپوشی بر عملکردشان که هیج جای دفاعی ندارد به اعضای دوره بعدی شورا زخم زبان بزند؛ وی اینگونه گفت که «نباید در مدت باقی‌مانده از عمر شورای شهر به جای میوه‌چینی، به فکر چینش میز و صندلی در اتاق‌هایی برای مدیران جدید باشیم... احتمالاً این چند ماه مهم هم سپری خواهد شد تا فرصت‌های طلایی، به طلایی‌ها برسد.»

باید طلایی باشید تا فرصت‌های طلایی نصیبتان شود
مشخص نیست نگرانی اعضای شورای شهر تهران از انتخابات ششم شورا در چیست که اینگونه بی‌محابا علم ضدیت با انتخابات پیش رو بلند کرده و برای کار‌های نکرده خودشان هم منتظر ثمره و بهره‌برداری هستند؟ آنچه از اظهارات جوان‌ترین عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به عملکرد بیش از سه سال دوره پنجم شورای اسلامی پایتخت می‌توان برداشت کرد اقدامات غیرکارشناسی و نسنجیده در این دوره از مدیریت شهری است که در ادامه به چند مورد دیگر از آن‌ها اشاره خواهد شد:
مسکوت ماندن پروژه واگذاری پادگان ۰۶: یکی از مهم‌ترین اقدامات نسنجیده و کارشناسی نشده شورای شهر تهران که با وجود دریافت مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و پس از برگزاری مراسم آغاز عملیات احداث بوستان ارتش و تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز شهری بود که با اعتراضات تنی چند از اعضای شورا پروژه ایجاد پارکی با وسعت ۳۵ هکتار را مسکوت گذاشت.
مدیریت جزیره‌ای اعضای شورای شهر بر بخش‌های مختلف شهرداری: شاید یکی از ایرادات مهمی که به کارنامه شورای شهر پنجم وارد است دخالت آنان در مباحث اجرایی مدیریت شهرداری است که آنان را از جایگاه نظارتی به مبحث دخالت در کار شهرداری تنزل داده است. در همین خصوص مرتضی طلایی عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفتگوی تفصیلی که با خبرگزاری آنا داشت اظهار کرده بود که مجموعه مدیریت شهری به یک مجمع‌الجزایری تبدیل شده که هر کدام از حضرات محترم عضو شورا حاکم بر یک یا دوتا از این جزایر هستند. یعنی جزایر بین حضرات تقسیم شده و یکی از اشکالاتی که شهردار تهران نمی‌تواند کار را پیش ببرد به همین دلیل برمی‌گردد. شهرداری که مدیرانش را جای دیگر برایش نصب کنند و جای دیگر برای انتصاب‌شان تصمیم‌گیری کنند، این شهردار نمی‌تواند کار کند و متأسفانه این موضوع اظهر من الشمس است. هر جا که در شهرداری بروید می‌گویند این فلانی منتسب به آن عضو شورا است و این فلانی حق‌السهم آن عضو شورا است.

آغاز پروژه‌های نیمه‌کاره در ماه‌های آخر شورای پنجم: ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی همچون خرید اتوبوس، تکمیل خطوط نیمه‌کاره مترو و خرید واگن برای تأمین کسری قطار در متروی تهران از دیگر نقاط ضعف عملکردی مدیریت شهری در دوره پنجم است و آنچه اقدامات غیرکارشناسی آن‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی را بیش از پیش برملا می‌کند کلنگ‌زنی خط ۱۰ متروی تهران است.

در حالی‌که بنا بر اذعان محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران قرار بود تا ۵٠ درصد تجهیزات در این راستا از سوی دولت تأمین شود، اما متأسفانه همچنان کریدور خطوط ۶ و ٧ مترو ساخته شده، ولی تجهیز نشده است. در حال حاضر بیش از ٩٠ کیلومتر متروی تجهیز نشده داریم.
نکته جالب توجه این‌که با وجود پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه حمل و نقل مدیریت شهری آغاز به‌کار پروژه‌ای را کلنگ می‌زند که تکمیل آن به ۱۰ الی ۱۲ سال زمان نیاز دارد.
ناتوانی در دریافت سهم دولت در حمل و نقل عمومی پایتخت: از زمان روی کار آمدن شورای پنجم همواره همسو بودن مدیریت شهری و دولت به‌عنوان نقطه قوت به‌حساب می‌آمد که نمود آن حضور شهردار تهران در هیئت دولت بود؛ موضوعی که بیشتر شبیه یک نمایش بود و در این میان شهردار تهران حتی نتوانست سهم دولت از حمل و نقل عمومی پایتخت را دریافت کند. این ناتوانی بار‌ها در شوخی‌های مکرر رئیس شورای شهر تهران قابل مشاهده است.
وی در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر در مهر ماه ۹۹ عنوان کرد که بار‌ها شهرداری را ملزم کردیم که طلب‌هایش را از دولت وصول کند، اما به نظرم یک مقدار تعارفات وجود دارد و باید مسئولان شهرداری محکم‌تر رفتار کنند... دولت یارانه‌های قبلی خود را پرداخت نکرده و حتی به شوخی گفتیم که بروید لحاف و تشک جلوی ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ها بیندازید.
به‌نظر می‌رسد عملکرد شورای پنجم در ماه‌های پایانی دیگر سر و صدای خود اعضای شورای شهر را نسبت به عملکرد ضعیف و اقدامات کارشناسی نشده در مدیریت شهری درآورده و آن‌ها را از هر اصلاح و تغییری ناامید کرده است.
از هم اکنون می‌توان حدس زد نگرانی شورای شهری‌ها که از زبان جوانترین عضو شورای شهر بیان شد از عملکرد دوره ششم شورا است که حتی اگر به روال معمول هم کار و تلاش کنند و هیچ فوق برنامه و طرح ضرب‌العجلی هم برای تهران نداشته باشند باز هم از عملکرد شورای شهر پنجم بهتر خواهد بود؛ عملکردی که حتی برای دوستان و هم‌مسلکانشان هم جای دفاعی باقی نگذاشته تا منتظر باشند عمر این شورا به سر آید.
بیان جمله «فرصت طلایی برای طلایی‌ها» در جلسه رسمی شورای شهر نشان می‌دهد دیگر امیدی به کار و تلاش در ماه‌های پایانی عمر شورای شهر پنجم وجود ندارد و باید چشم انتظار انتخابات ۱۴۰۰ برای انتخاب اعضای طلایی شورای شهر ششم باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۲۵۲۲۳، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
از دل اين شواري شهر ها و شهرداري ها براي ملت چيزي در نمياد تا اين ها در مورد فسادشون توضيح ندن به جايي نميرسيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
ای کاش این ها ملزم بودن که از اول و اخر حضورشون در شورای شهر ها خلاصه عملکرد بدن تا واقعا ببینیم که این ها چیکار میکنن تو دوره هاشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
شورای شهر که اسمش میاد متاسفانه تو ذهن همه مون فساد نقش میبنده این ها خیلی وجهه کشوری خودشون رو خراب کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
هرمسوولی که می‌خواهد برود کلی ازتوانش را همون سال اخر خرج می‌کند که نشان دهد کار کرده همین کارها رو در طول چند سال میکردید نه به خودتان فشار می‌آمد نه داد مردم رو درمی‌آوردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
شورای شهر علاوه بر کارایی مثبتی که دارن این روز ها چیزی جز فساد درونشون اون هم در شهرهای مخالف چیزی نمیشنویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
این ها مطمئن هستند که دوره بعدی نیستن برای همین دارن جوش میزنن وگرنه از این ها مگه صدایی هم در میاد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین