پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۵۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
با گذشت ۷ سال از شروع به کار کارخانه فولاد ایجرود، این واحد صنعتی توانسته با حدود ۲۰۰ نفر مجددا کار خود را آغاز کند، اما این بار در انتظار صدور مجوز برای مدیریت پسماند به دلیل مشکلات زیست محیطی است.

 

شعار سال: کارخانه فولاد سهند ایجرود که در ۳۰ کیلومتری زنجان قرار دارد در سال ۹۲ با ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی که ۲۰۰ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات بانکی تامین شده بود توسط سرمایه‌گذار چینی و با ظرفیت اسمی تولید ۸۰۰ هزار تُن انوع شمش چدن در شهرستان ایجرود آغاز به کار کرد و فاز اول آن در دهه فجر سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید. مسئولان در آن هنگام اظهار می‌کردند که این کارخانه در ۲ فاز به بهره‌برداری خواهد رسید که در مجموع برای ۲ هزار نفر، شغل ایجاد می‌کند.
 
چه سرنوشتی در انتظار فولاد ایجرود است؟

این کارخانه که فعالیت خود را در فاز اول با اشتغال ۹۰۰ کارگر آغاز کرده بود به دلیل آنچه که کمبود مواد معدنی اعلام شد در اواخر سال ۹۳ متوقف شد، اما آغاز مجدد فعالیت کارخانه فولاد ایجرود، مردادماه سال ۹۴ اعلام شد که آن هم به دلیل عدم تامین مواد اولیه، محقق نشد.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان پس از مدتی وقفه در شهریورماه ۹۴ در خصوص آخرین وضعیت کارخانه فولاد ایجرود گفته بود: با توجه به پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که در راستای حل مشکلات مجموعه صورت گرفته، این کارخانه بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است تا شرایط را برای کارگرانی که با هزار امید و آرزو وارد این کارخانه شدند، مطلوب کند.

وی با بیان اینکه فولاد ایجرود از ابتدای شهریورماه سال ۹۴ مجدداً آغاز به کار کرده و کارگران این مجموعه دیگر دل‌نگران نیستند، افزود: کارخانه در حال حاضر روزانه ۱۸۰۰ تُن تولید ذوب دارد و ۵۰۰ نفر نیرو برای فعالیت، جذب کرده که از این تعداد ۱۶۰ نفر نیروی چینی نیز در این مجموعه فعالیت دارند و به همین خاطر امیدواریم با آغاز به کار مجدد کارخانه، وضعیت کسب و کار برای جوانان بهتر شده و موجب رشد و پویایی هرچه بیشتر در سطح شهرستان و استان در حوزه صنعت فولاد شود.

این کارخانه در آبان‌ماه ۹۴ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و نعمت‌زاده، وزیر اسبق صمت و سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی به صورت رسمی افتتاح شد، اما تنها ۲ ماه پس از آن و در حالی که صحبت از این بود که کارخانه فعالیت آزمایشی خود را سپری کرده و احتمال تعطیلی وجود ندارد، متاسفانه دوباره در دی‌ماه ۹۴ تعطیل شد و ۶۰۰ کارگر این کارخانه را خانه‌نشین کرد.

در آن زمان از کارگران خواسته شده بود تا قرارداد ۱۰ روزه امضا کنند که با پاسخ منفی کارگران مواجه گشته و با حدود ۶۰۰ نیرو تعطیل و با خانه‌نشین شدن کارگران، کوره نیز خاموش شد.

فعالیت کارخانه فولاد ایجرود متاسفانه دوباره با تعطیلی مواجه شد و یک سرمایه‌گذار دیگر چینی در سال ۹۷ با خرید ۹۵ درصد سهام، قصد راه‌اندازی مجدد کارخانه را داشت.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در فروردین ۹۷ در گفتگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: کوره فولاد کارخانه سهند ایجرود با سرمایه‌گذار جدید چینی، روشن می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کارخانه فولاد سهند ایجرود اظهار کرد: یک سرمایه‌گذار جدید که آن هم چینی است در این کارخانه، کار‌ها را به دست گرفته که نسبت به سرمایه‌گذر قبلی از توان مالی بسیار بالایی برخوردار است.

فغفوری با بیان اینکه این سرمایه‌گذار در حال حاضر خط تولید را کامل می‌کند، ابراز کرد: برداشت ما این است که با برنامه زمانبندی ارائه شده از طرف سرمایه‌گذار و با توجه به تغییراتی که در این کارخانه در خط تولید صورت می‌گیرد تا اواخر تیرماه بتواند مقدمات برگشت به چرخه تولید را فراهم کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که بیش از ۵۰۰ کارگر با اتمام تغییرات و کار‌ها در فولاد سهند، مشغول کار شوند، عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها جذب نیرو از اواخر تیرماه در این کارخانه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه با تغییر فرآیند‌ها در این کارخانه، چدن به فولاد تبدیل خواهد شد، گفت: سرمایه‌گذار جدید، رقم بالایی از بدهی‌های بانکی را به صورت نقدی پرداخت کرده و بدهی به جهاد کشاورزی، آب، برق، گاز و امور دارایی تسویه شده است.

فغفوری افزود: ۱.۵ میلیارد تومان از بدهی‌های کارخانه به جهاد کشاورزی و نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی، تسویه شده و همچنین بخش قابل توجهی از بدهی‌ها به تامین اجتماعی، آب، برق و گاز نیز تسویه شده است.

فولاد سهند ایجرود در سال ۹۷ برای چندمین بار، فعالیت خود را آغاز کرد، اما در طول این مدت بار‌ها تعطیل شده و دوباره آغاز به کار کرده و این روند تاکنون ادامه داشته است.



آخرین وضعیت کارخانه فولاد ایجرود در مهرماه ۹۹

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با فعال شدن واحد فرومنگز ۲۰۰ نفر از کارگران فولاد ایجرود به سرکار برگشتند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه فولاد ایجرود اظهار کرد: خط تولید مربوط به ریخته‌گری چدن این واحد تولیدی به خاطر نبود واردات مواد اولیه از حدود ۳ سال پیش، غیرفعال شده است.

فغفوری با بیان اینکه خط تولید کنسانتره آهن و گوندله آهن، راه‌اندازی شده است، ابراز کرد: با فعالسازی واحد فرومنگنز حدود ۲۰۰ نفر از پرسنل کارخانه فولاد ایجرود به سرکار برگشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا ایرادات زیست‌محیطی این واحد تولیدی را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: بعد از حل مشکلات و صدور پروانه و همچنین حل موضوع تامین سوخت این کارخانه رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اغلب این ۲۰۰ نفر کارگر از نیرو‌های تعدیل‌شده بودند، گفت: این نیرو‌ها در طول یک ماه گذشته تاکنون اضافه شدند.

فغفوری با اشاره به ایرادات زیست‌محیطی کارخانه فولاد ایجرود گفت: محیط زیست به واحد چدن، مجوز داده بود و اکنون درخواست این است که مجوز خطوط جدید داده شود.

وی با بیان اینکه حرف محیط زیست این است که واحد چدن را از پروانه حذف کند، افزود: درخواست ما این است که مجوز واحد چدن باقی بماند و هر موقعی که این واحد تولید خواست خط تولید چدن را راه‌اندازی کند، برای مجوز‌های جدید محدودیت ایجاد شود.



فولاد ایجرود، فعال است و فقط ۳ ماه به خاطر کرونا تعطیل بود؟!

باب‌اله فتحی، فرماندار ایجرود با بیان اینکه کارخانه فولاد ایجرود، فعال است، گفت: این کارخانه از اسفندماه سال ۹۸ به مدت ۳ ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود و پس از وقفه‌ای ۳ ماهه، فعالیت خود را از تیرماه سال جاری از سر گرفته است.

وی با اشاره به مشکل زیست‌محیطی کارخانه اظهار داشت: این مشکل در کمیسیون ماده ۱۱ هوای پاک با حضور معاون استاندار و عضویت فرماندار ایجرود و سایر مدیران استانی از جمله صمت و جهاد کشاورزی، مطرح خواهد شد تا در این رابطه، تصمیم‌گیری شود.

فتحی با بیان اینکه بخش فعال کارخانه، بدون مجوز نیست، تصریح کرد: آن بخشی که اکنون فعالیت می‌کند از قبل، دارای مجوز بود.

فرماندار ایجرود گفت: کارخانه، قصد اخذ مجوز برای واحد جدید جهت تخلیه نخاله‌ها را دارد و در انتظار صدور ان است و بخش فعال فعلی، مجوز لازم را داراست.



اقدامات زیست‌محیطی جهت مدیریت پساب و پسماند، لازمه صدور مجوز توسعه است

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه صدور مجوز طرح توسعه فولاد ایجرود در کمیسیون ماده ۱۱ استانی که به ریاست معاون اقتصادی استاندار تشکیل می‌شود و در کمیته‌های دیگر نیز مطرح شده است، گفت: موضوع این است که کارخانه باید اقدامات زیست‌محیطی برای مدیریت پساب و پسماند را انجام دهد.

وی با بیان اینکه کارخانه تاکنون و به‌ویژه از سال گذشته هزینه‌هایی را در این رابطه انجام داده است، اظهار داشت: این اقدامات، نیازمند تکمیل شدن هستند که فرصت‌هایی در این زمینه داده شده و باید تلاش کنند تا این واحد بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

آبسالان با بیان اینکه کارخانه، مجوز‌های لازم برای فعالیتِ کنونی را دارد، خاطرنشان کرد: فقط تکمیل اقدامات زیست‌محیطی برای مدیریت پساب و پسماند، باقی مانده که باید آن‌ها را انجام دهند تا مشکلی در صدور مجوز مربوطه وجود نداشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مهمترین مساله، تلاش در جهت حل همزمان مشکلات واحد‌های تولیدی در کنار مشکلات زیست‌محیطی است.

با توجه به تعطیلی‌های پی در پی کارخانه فولاد ایجرود حال معلوم نیست این کارخانه می‌تواند با فعالیت مستمر خود ادامه دهد یا باز به عقابت سال‌های پیش خود دچار خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از www.me-metals.ir، تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۰۱۴۲
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
اینکه این همه به باز رهای تولیدی مخصوصا در زمینه فولاداهمیت میدید جای تقدیر داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
امیدوارم دولت بتونه در زمینه تولیدی هایی که خیلی وقت هست دارن تو کشور کار میکنن یه تدبیری بیندیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین