پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
در حالی که مردم سنندج چند سالی است نسبت به کیفیت و طعم و بوی بد آب شرب معترض هستند، اما همچنان این مشکل در بین ادارات استان کردستان پاسکاری می‌شود.
شعار سال: اینجا غیزانیه دیگری است، سنندج، مرکز استان کردستان، شهری با جمعیت تقریبی ۴۲۰ هزار نفر و بیست و یکمین شهر بزرگ ایران، مردمانی که چندین سال است از طعم و بوی بد آب رنج می‌برنند، اگرچه صدای انتقاد و اعتراض مردم بارها و بارها از طریق رسانه‌های مختلف به گوش مسوولان رسیده است، اما با وجود وعده‌های خوش بسیار مردم همچنان در رنج بسر می‌برند.

استان کردستان یکی از تامین‌کنندگان اصلی آب در کشور به شمار می‌رود، بنابراین مردم حق دارند از آب شرب سالم، بهداشتی و گوارا بهره‌مند باشند، حقی که چند سال است از مردم برخی شهرها به ویژه مرکز استان گرفته شده است.

پرده‌برداری از راز بو و طعم بد آب شرب سنندج
بر اساس آنچه از سوی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در مردادماه سال 97 اعلام شد، فاضلاب 51 روستا در بالادست سد وحدت (قشلاق) سنندج بخصوص روستای ۵۰۰ خانواری سراب‌قامیش وارد این سد، منبع تأمین آب شرب این شهر می‌شود، اظهاراتی که در همان زمان موجب بروز نگرانی شدید در میان شهروندان در ارتباط با کیفیت آب شرب شد و از آنجا که سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد موضوع ورود فاضلاب به سد قشلاق توسط دادسرای عمومی و انقلاب سنندج پیگیری شد.

اگرچه مدیرعامل آبفای استان کردستان در چندین مصاحبه عنوان کرده که طعم و بوی آب در برخی نقاط شهر مناسب نیست، گفته است؛ در مواقعی بویژه در فصل پاییز که دمای هوا تغییر می‌کند، ممکن است تغییراتی کیفی در منابع آب سطحی اتفاق بیافتد، البته به نظر کارشناسان، تغییر دمای هوا موجب کاهش اکسیژن محلول در آب و در نتیجه از بین رفتن جانوران آبزی و همچنین کاهش گوارایی آب می‌شود که البته این امر در شرایطی خاص اتفاق می‌افتد.

کلیت آب شهر سنندج دارای مطلوبیت ۱۰۰ درصدی است!
علیرضا طباطبایی مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور حدوو یک ماه پیش در سفر به کردستان در مورد وضعیت آب شرب سنندج گفته بود: عمدتا طعم آب‌های سطحی (سدها) با آب‌های زیرزمینی متفاوت است و کلیت آب شهر سنندج به لحاظ پارامترهای هیدرولیکی دارای مطلوبیت ۱۰۰ درصدی است.

وی تصریح کرده بود، پایش‌های مستمری از سوی شرکت آبفا استان و نیز دستگاه ناظر که شبکه بهداشت است، انجام می‌شود و به لحاظ سلامت آب شهر مشکلی ندارد و فقط از نظر گوارایی در برخی ایام دچار تغییر می‌شود.

به گفته وی، وارونگی‌های اتفاق اتفاده در مقاطعی از سال در دریاچه سد وحدت سنندج موجب احساس مقداری تغییر در طعم و بوی آب می‌شود که به لحاظ ملاحظات بهداشتی مشکلی ندارد.

تامین آب شرب باکیفیت حق مردم است
بهمن مرادنیا استاندار کردستان مهرماه امسال در جلسه بررسی مشکل آب سنندج، خواستار جلوگیری از ورود فاضلاب به سد وحدت سنندج به عنوان یک ضرورت مهم در استان تاکید کرد.

وی افزوده بود: در شرایط فعلی کشور که مردم با مشکلات بسیاری روبرو هستند، تأمین آب شرب باکیفیت، حداقل کاری است که مسئولان می‌توانند برای مردم انجام دهد.

تأمین آب شرب باکیفیت، حداقل کاری است که مسئولان می‌تواند برای مردم انجام دهد
وی اذعان کرد: حذف ورود فاضلاب روستایی به سد وحدت سنندج، اقدام دیگری بود که سال گذشته قرار بود انجام گیرد و بودجه نیز به آن تخصیص یافت اما این مهم نیز هنوز به طور کامل انجام نشده است.

ورود فاضلاب سراب‌قامیش به منبع آب مردم
محسن فتحی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم با تذکر به وزیر نیرو در خصوص مشکلات و پروژه‌های ناتمام آب و فاضلاب و همچنین تغییر رنگ و طعم آب شرب سنندج عنوان کرده است: ورود فاضلاب تعدادی از روستاهای حاشیه سد وحدت موجب بروز مشکلات و آلودگی زیست‌محیطی برای آب شرب شهر سنندج شده است و بر اساس اعلام محیط زیست شهرستان سنندج، فاضلاب روستای دو هزار نفری سراب قامیش حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه بدون هیچ تصفیه‌ای وارد سد وحدت می‌شود.

مردم نگران ورود فاضلاب به سد قشلاق نباشند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هفتم مرداد ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای با بیان اینکه نگرانی‌ هایی بابت ورود فاضلاب ۵۰ روستا به سد قشلاق سنندج وجود دارد، عنوان کرده بود: این روستا‌ها با ۱۱ هزار خانوار در شعاع ۴۰ کیلومتری سد قرار دارند و مشکلی از این لحاظ برای این منبع آبی وجود ندارد.

به گفته کامران خرم، کیفیت آب شرب سنندج ۱۰۰ درصد بهداشتی و دارای کیفیت است و در فصول گرم سال فاضلابی وارد سد قشلاق نمی‌شود.

ورود فاضلاب سراب قامیش مشکل اصلی سد قشلاق
خرم سوم آبان ماه امسال در اظهاراتی جدید در مورد وضعیت آب شرب سنندج عنوان کرد: آب شرب سنندج از مجرایی تامین می‌شود که با مجرای تامین آب کشاورزی مشترک بوده و لازم است شرکت آب و فاضلاب نسبت به ایجاد خط مستقل اقدام نماید.

به گفته وی، ورود فاضلاب و توسعه باغات سراب‌قامیش از مشکلات مربوط به تغذیه‌گرایی سد قشلاق است، براساس قوانین وظیفه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان است.

ورود فاضلاب و توسعه باغات سراب قامیش از مشکلات مربوط به تغذیه‌گرایی سد قشلاق است
خرم اذعان داشت: نه تنها در سنندج بلکه در تمامی دنیا سدها و منابع آبی همیشه با تهدیداتی مواجه هستند و مقابله با این تهدیدات یک وظیفه فرابخشی است و صرفا از وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای نیست.

توپ در زمین سایر دستگاه ها
وی تصریح کرد: مدیریت حوزه سدها باید توسط تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صورت گیرد چرا که در قانون برای تمامی دستگاه‌ها وظایفی تعریف شده است.

خرم معتقد است، توسعه باغات و فعالیت‌های کشاورزی در حوضه‌های آبریز سدها یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکل در تغذیه‌گرایی سدها است که البته در این راستا مکاتبات زیادی با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته تا از صدور مجوز خانه باغ در بالا دست سد قشلاق، خوداری شود و کنترل‌های لازم بر مصرف کود و سم در این حوضه‌ها صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص طرح‌های پرورش ماهی در بالادست سد قشلاق، عنوان کرد: این شرکت با توجه به دستورالعمل‌های موجود و قوانین مربوطه اعلام می‌نماید که تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای طرح پرورش ماهی در بالادست سد صادر نشده و این قاعده نیز در سایر شهرستان‌هایی که سدها تامین کننده آب شرب هستند، نیز مستثنی نیست.

مردم گله‌مند از وضعیت آب شرب
ولی عباسی از ساکنان شهر سنندج می‌گوید وضعیت طعم و بوی آب شرب روز به روز بد و بدتر می‌شود، آشامیدن آب برایمان عذاب‌آور شده و کسی جوابگو نیست.

وی افزود: هر روز مردم برای تامین آب شرب به چشمه‌ها می‌روند و ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند و در چنین وضعیتی در شرایط کرونایی خطرناک است.

هر روز مردم برای آوردن آب به چشمه ها می روند و ساعت ها در صف های طولانی منتظر می مانند



وی تصریح کرد: بارها در رسانه‌ها مسئولان از برطرف‌شدن بدی طعم و بوی آب خبر داده‌اند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد..

این شهروند سنندجی گفت: توان اقتصادی مردم هم در حدی نیست که هر روزه آب معدنی بگیرند لذا مسئولان باید فکری به حال این مردم بکنند.

رنج آب
سلما خانم دیگر شهروند سنندجی هم می‌گوید: آب لازمه زندگی و حیات انسان‌ها است، ولی متاسفانه این مایه حیات برای مردم مشکل‌آفرین شده است.

وی گفت: جوشاندن آب هم تاثیری در از بین بردن طعم بد آن ندارد و در چنین شرایطی که کرونا به شدت زندگی مردم را به خطر انداخته است، نگرانی و استرس مصرف آبی که فاضلاب 10ها هزار نفر درون آن می‌ریزد به کابوس جدی برای تک‌تک خانواده‌ها تبدیل شده است.

این شهروند سنندجی افزود: مسئولان باید به فکر مردم باشند چون با بی‌توجهی جان مردم به خطر می‌افتد و زندگی به کام جامعه تلخ شده است.

مسوولان به داد مردم برسند
آقا بهاءالدین هم از وضعیت طعم و بوی بد آب شرب شاکی است و می‌گوید: مسوولان به داد مردم برسند، کسی برای مردم اینجا گوشش بدهکار نیست.

وی افزود: مردم واقعا مشکل دارند، مدام می‌گویند به زودی درست می‌شود اما هیچ خبری نیست.

رهاسازی بچه ماهی در سد توسط سودجویان
خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه متاسفانه مشاهده شده که عده‌ای سودجو بصورت شبانه در سد قشلاق بچه ماهی رهاسازی می‌کنند که برخورد قانونی با آنها از وظایف شیلات است و شرکت آب منطقه‌ای به دفعات مکرر مکاتباتی با اداره شیلات در خصوص ممنوعیت این اقدام به عمل آورده و لازم است در این زمینه سازمان محیط زیست نیز علیه عوامل این کار اقدام قضایی نماید.

مشاهده شده که عده‌ای سودجو بصورت شبانه و مخفیانه اقدام به رها سازی بچه ماهی در سد می نمایند

خرم خاطرنشان کرد: براساس ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب، آلوده ساختن آب ممنوع است و مسئولیت پیشگیری و ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول می‌شود.

حذف مصرف سموم و کودهای شیمیائی در اراضی حوضه آبریز سد قشلاق
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پاسخ به اظهارات‌ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان می‌گوید: تعداد 50 روستا با سطح سالانه 23 هزار و 212 هکتار اراضی زراعی شامل 11 درصد اراضی زراعی آبی، 2 هزار و 548 هکتار و 89 درصد اراضی زراعی دیم و 20 هزار و 664 هکتار در حوضه آبریز سد قشلاق قرار دارد که زیرکشت محصولات زراعی از قبیل گندم و محصولات علوفه‌ای قرار دارد.

حیدر مرادی افزود: قریب به 90 درصد اراضی زراعی حوضه آبریز بصورت دیم بوده که با عنایت به نیاز دیمزارها به تغذیه با کودهای شیمیائی و بر اساس توصیه مرکز تحقیقات باید میزان 130 کیلوگرم کود اوره در اراضی دیم و 200 کیلوگرم کود اوره در اراضی آبی در هر هکتار مصرف شود.

به گفته وی، مقدار ۵۵ کیلوگرم کود اوره مصرف شده که کمتر از 50 درصد نیاز کشاورزان است و میزان کود مصرفی فوق در فصولی مصرف می‌شود که توسط نزولات جوی و بارندگی‌ها به صورت آبشوئی حمل می‌شود و به آب موجود در دریاچه سد حوضه آبریز سد قشلاق وارد نمی‌شود و بنابراین برای مشکلات مطرح شده در خصوص کودهای شیمیائی در روستاهای حوضه آبریز جای نگرانی وجود ندارد.

صدور مجوز احداث اتاق کارگری بدون اجازه شرکت آب صادر نمی شود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم می‌گوید: فعالیت‌های باغبانی نیازمند کار تمام روز است که این موضوع از اسفند ماه شروع می‌شود و تا پایان مهرماه به طول می‌کشد.

زاهد حاجی‌میرزایی افزود: در همین راستا باغداران نیازمند به مکانی به منظور نگهداری ادوات و تجهیزات وهمچنین محصول و ملزومات بسته بندی و ادوات کشاورزی هستند.

وی افزود: به همین منظور سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدات باغی و کمک به بهره‌برداران با استعلام از تمام ادارات ذیربط از جمله آب منطقه‌ای، اقدام به صدور مجوز احداث اتاق کارگری در چهارچوب ضوابط و قوانین و مقررات و همچنین حفظ محیط زیست می‌کند.

سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدات باغی و کمک به بهره برداران با استعلام از تمام ادارات ذیربط از جمله آب منطقه‌ای، اقدام به صدور مجوز احداث اتاق کارگری می کند

وی گفت: این مجوزها با توجه به نوع کاربردی و استقرار بهره‌برداران مشکلی را برای محیط زیست در پی نخواهد داشت.

وی افزود: همچنین با توجه به برنامه‌های اصلاحی باغات هدف حداقلی استفاده از سموم و کود است که در بسیاری از موارد این نوع سموم گیاهی و بیولوژیکی است که خطری برای محیط زیست در پی ندارد و این امر بصورت محلول‌پاشی و سم‌پاشی است که اثری در خاک و آب ندارد.

مصرف سموم به دلیل قیمت بالا مقرون به صرفه نیست
محمد غفوری رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم می‌گوید: انجام آزمون خاک از اراضی کشاورزی استان(سالانه حدود 200 نمونه) جهت برآورد نیاز محصولات به کودهای شیمیائی انجام می‌شود.

وی افزود: تأسیس 83 واحد کلینیک گیاه‌پزشکی و فروشگاه جدید در بخش خصوصی طی پنج سال گذشته با هدف فراهم نمودن امکان دسترسی کشاورزان به کارشناسان متخصص در زمینه آفات و بیماری‌های گیاهی و همچنین توزیع سموم، نصب ادوات و تجهیزات مدرن در مراکز جهاد کشاورزی جهت تعیین زمان مناسب سمپاشی طی دو سال قبل و ... انجام شده است.

وی گفت: برای کنترل بسیاری از آفات و بیماری‌های گیاهی تاکنون هیچ نوع ترکیب بیولوژیک یا گیاهی کشف نشده است و در مواردی هم که سم جدیدی وجود داشته باشد به دلیل شرایط اقتصادی جامعه و قیمت بسیار بالای این سموم، مصرف آنها مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: به عنوان مثال برای کنترل آفت استراتژیک سن گندم، ترکیب بیولوژیک وجود ندارد اما سموم مورد استفاده توسط کشاورزان حداکثر طی 10 – 7 روز تجزیه شده و امکان شستشوی آن از طریق باران نیز بسیار اندک است.

وی گفت: تأمین کودهای ازته (نیتراته) برای رشد گیاهان، تولید پروتئین، افزایش عملکرد محصولات و در واقع تأمین امنیت غذایی جامعه بسیار ضروری است و با توجه به دانش موجود، امکان جایگزینی کودهای بیولوژیک برای محصول گندم دیم که کشت غالب اراضی بالادست سد قشلاق است وجود ندارد و در مورد سایر محصولات نیز حدود 10-20% امکان جایگزینی کودهای بیولوژیک وجود دارد و چنانچه از کودهای حیوانی نیز استفاده شود تا 50% جایگزین خواهد شد که البته هزینه‌های تولید و قیمت نهایی محصولات را بسیار افزایش خواهد داد.

به دلیل محدودیت کشور در تأمین نیاز کودهای شیمیایی، اساساً در حال حاضر حدود 70 % از کود ازته مورد نیاز واقعی محصولات میان کشاورزان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فاضلاب یک منبع بسیار بالقوه نیترات و فلزات سنگین محسوب میشود آنچه که محتمل تر است آلودگی آب سد قشلاق ناشی از ورود فاضلاب 50 روستای حوضه آبریز سد است و اثبات نوع منابع آلاینده ، نیازمند پایش آب های زیر سطحی و عمقی در اراضی کشاورزی و مسیر حوضه های آبخیز است لذا چنانچه این اطلاعات در دسترس است مورد امتنان خواهد بود یک نسخه از آن برای این سازمان ارسال شود.

منفعت رهاسازی بچه‌ماهی
حمید حسین‌پور مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در خصوص رهاسازی بچه ماهیان در مخازن پشت سدهای استان از جمله سد وحدت سنندج که از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب به عنوان یکی از دلایل تغییر در طعم و بوی آب سنندج عنوان شده، گفت: پس از شکل‌گیری مخازن پشت سدها پدیده یوتریفیکاسیون(تغذیه گرایی) و شکوفایی جلبکی همیشه سلامت اکوسیستم و کاهش شفافیت آب را تهدید می‌کند که این پدیده می‌تواند به دلایل متعددی از جمله ورود فاضلاب‌های انسانی روستاهای بالادستی، ورود رسوبات از رودخانه‌های ورودی، از بین رفتن گیاهان و جانواران آبزی و... ایجاد شود.

وی گفت: هرکدام از این عوامل به نحوی وضعیت سد وحدت را به سمت بحران سوق داده‌اند و این مساله باعث شده سال‌های متمادی سد وحدت سنندج دریافت کننده انواع پساب‌ها و پسماندهای روستاهای حاشیه و مواد آلی باشد و توان خودپالایی و ظرفیت‌های طبیعی سد کاهش پیدا کند و اکوسیستم دریاچه پشت سد با افزایش تروفی و میزان قابل توجهی از فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون‌ها مواجه شده و در صورت رشد کنترل نشده می‌توانند موجبات بروز پدیده شکوفایی جلبکی و افزایش بار مواد آلی سد را فراهم کنند.

لجن سیاه
وی خاطرنشان کرد: نبود اکسیژن در لایه‌های پایینی سد باعث ایجاد شرایط بی‌هوازی و پدیده دنیتریفیکاسیون می‌شود که در نتیجه آن موجب ایجاد لجن سیاه رنگ همراه با تولید گازهایی با بوی تعفن و نامطبوع از جمله متان و هیدروژن سولفوره شده و این گازها با افزایش شرایط بی‌هوازی سد به سطوح آبگیری سد نیز منتقل می‌شود که به نوبه خود با ایجاد تغییر بو و مزه آب برای مصارف شرب مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

انجام مطالعات جامع لیمنولوژی
حسین‌پور تصریح کرد: به همین منظور مطالعات جامع لیمنولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان در داخل استان در خصوص بررسی وضعیت شرایط تعدادی از دریاچه‌ها انجام شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته این مدیریت جهت بهره برداری بهینه از سدهای ساخته شده برای تشکیل تعاونی‌های صیادی اقدام به انجام مطالعات لیمنولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان سدهای مختلف) 8 سداز جمله وحدت، شهید کاظمی، گاوشان، سنگ سیاه، آزاد، گاران و دریاچه زریوار) با همکاری معتبرترین مشاوران داخلی ( پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، دانشگاه کردستان و ... ) نموده و نتایج آن به همه ارگان‌های ذیربط ارسال شده است.

وی با بیان اینکه نتایج مطالعات همگی تاکید بر امکان رهاسازی بچه ماهیان «فیلتر کننده» کپورماهیان در منابع آبی شرب و غیرشرب را دارند چراکه این اقدام می‌تواند ضمن کمک به کاهش بار مواد آلی موجود در سدها؛ موجبات تولید ماهی ارگانیک را نیز فراهم نماید و این گونه‌ها به نحوی انتخاب شده‌اند که از بخش‌های مختلف یک اکوسیستم آب ساکن به خوبی و با بیشترین راندمان استفاده می‌کنند.

حسین‌پور گفت: این ترکیب در دریاچه‌های انسان‌ساز و مصنوعی مثل مخازن پشت سد می‌تواند ترکیب خوبی باشد و در کنار تولیدات آبزیان و رونق صیادی، به تصفیه زیستی و بیولوژیک آب کمک کنند این ماهیان در صورت رهاسازی در حد استاندارد و متناسب با توان تولید دریاچه و بر اساس مطالعات لیمنولوژی، می تواند با تغذیه از فیتوپلانکتون‌ها و زئوپلانکتون‌ها و تعادل‌بخشی به ساختار جمعیتی آنها به فیلتر و تصفیه زیستی آب دریاچه نیز کمک چشمگیری بکند.

آبزی‌دار کردن منابع آب شرب قانونی است
وی افزود: طبق ماده 19 قانون و آئین نامه اجرای حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان شیلات می‌تواند پس از مطالعه و هماهنگی با وزارت نیرو در خصوص برنامه‌های تامین آب، اقدام به آبزی‌دار کردن در منابع آبی شرب و کشاورزی نماید و بر همین اساس تمامی اقدامات انجام شده در استان در منابع آبی بر اساس هماهنگی و کسب مجوز از تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل حقاظت محیط زیست، اداره کل دامپزشکی و... صورت گرفته و هر ساله نیز بر اساس کمیته مشترک صیادی شرایط و موضوعات مربوطه به صید و رهاسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در طول چند سال گذشته بدلیل حساسیت های ایجاد شده در خصوص کیفیت آب سد وحدت سنندج، شرکت آب منطقه ای استان بر خلاف تاکیدات اکثر منابع علمی خارجی و داخلی، سازمان شیلات ایران، توصیه‌های لیمنولوژیست‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور بدون ارائه مستندات و هرگونه مطالعات متقن عینی و مشخص مبنی بر اثرات سو رهاسازی کپورماهیان بر منابع آبی شرب، رهاسازی بچه ماهی را ممنوع اعلام نموده و این مدیریت نیز از هرگونه رهاسازی بچه ماهی پس از ممنوع اعلام شدن موضوع خودداری کرده و این مساله را به تعاونی صیادی نیز اطلاع رسانی کرده است. از 3 سال قبل رهاسازی ماهی انجام نمی‌شود

وی عنوان کرد: علی‌ایحال با توجه به اینکه شیلات استان سه سال است که رهاسازی صورت نداده ولی کیفیت آب همچنان دارای مشکل است چون اساسا" این موضوع ربطی به ماهی ندارد، و معتقدیم این روند بهبودی در کیفیت آب حاصل نخواهد نمود بلکه بدتر هم خواهد شد، لذا بهتر است بجای متهم کردن سایر ادارات و تعلیق فعالیت‌های آنها، اقدامی اساسی برای رفع این مشکل نمود.

و اما...

بهمن مرادنیا استاندار 16 مهرماه امسال در نشست با متولیان امر با بیان اینکه سال گذشته بحث انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج مطرح شد، گفت: با توجه به نارضایتی شهروندان سنندجی از کیفیت و طعم آب شرب پیگیری‌های لازم انجام شده و بر اساس وعده‌ وزارت نیرو، طی چند روز آینده مردم این شهر از آب گوارای سد آزاد به جای سد قشلاق بهره‌مند خواهند شد.

یک ماه از این وعده استاندار کردستان گذشت اما خبری از این طعم گوارای آب نشد.
در حالی که مردم سنندج با مشکل طعم و بوی بد آب رنج می‌برنند مسؤولان بجای یافتن چاره کار و حل اساسی مشکل، مدام توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و یا وعده امروز و فردا می‌دهند.

اگرچه وعده‌های بی‌عمل مسئولان در استان کردستان برای مردم این دیار تازگی ندارد، اما باید نشست و دید مشکل آب شرب شهر سنندج بالاخره چه زمانی حل می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 16 آبان  1399، کد خبر: 13990814001083،  www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین