پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۸۸۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
ابوالقاسم حسین پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آبخیزداری در سال ۹۹ دو فصل کاری و دو برنامه مجزا داشت. رویکرد سازمان جنگل‌ها از ابتدای سال ۹۹ تغییر کرد و آبخیزداری و آبخوانداری به راس اولویت‌های سازمان آمد.
شعار سال: آبخیزداری یکی از استراتژیک‌ترین قسمت‌هایی است که در گذشته نسبت به آن غفلت وجود داشت و حتی اسم آن را ذیل سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز عنوان نمی‌کردند و عملا کمتر به موقعیت فوق العاده مهم این حوزه توجه می‌شد. باید توجه داشت که اجرای به موقع پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر ذخیره و جمع آوری چند برابری آب موجب حفاظت منابع آب و خاک و نیز احیای پوشش گیاهی و نیز اکوسیستم‌های طبیعی می‌شود. امری که در ۶ ماه دوم سال و با وقوع سیلاب‌ها اهمیت آن بیشتر احساس می‌شود.

۲۴ نقطه اولویت ما برای کنترل سیلاب بود

ابوالقاسم حسین پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این خصوص گفت: آبخیزداری در سال ۹۹ دو فصل کاری و دو برنامه مجزا داشت. رویکرد سازمان جنگل‌ها از ابتدای سال ۹۹ تغییر کرد و آبخیزداری و آبخوانداری به راس اولویت‌های سازمان آمد.

او افزود: اعتبار ویژه‌ای در همین راستا به مناطق سیل خیز ۱۱ استان تعلق گرفت که شامل ۲۴ نقطه پرمخاطره‌ای بود که در سیل‌های اخیر خسارت‌های زیادی به آن‌ها تحمیل شد. این ۲۴ نقطه اولویت ما برای کنترل سیلاب و آبخیزداری بود که طبق زمان بندی پیش از وقوع فصل سرما طرح‌های مقابله با سیل در این مناطق به اتمام رسید.

این مقام مسئول در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: فعالیت خود را از ابتدای سال آغاز کرده و ظرف مدت ۶ ماه طرح‌های مقابله با سیل به اتمام رسید و در آبان ماه نیز افتتاح شدند. مهم‌ترین این طرح‌ها در استان فارس و در محل دروازه قرآن شیراز بود که صدمات زیادی از سیل به آن منطقه وارد شد و جز خطرناک‌ترین مناطق بود.

طرح آبخیزداری ایلام به اتمام رسید

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری ادامه داد: یکی از شهر‌های دیگر که به شدت در خطر بود شهر ایلام است که طرح آبخیزداری مناطق بالادست آن با موفقیت به انجام رسید. سومین طرح مهم ما نیز در شهرستان فردوس در خراسان جنوبی بود که آن نیز به بهره برداری رسید.

حسین پور با اشاره به سایر برنامه‌های آبخیزداری اظهار کرد: علاوه بر این طرح ضربتی که به سرانجام رسید ما برنامه سالیانه خود را نیز در دستور کار داشتیم که طبق آن ۶۰۰ نقطه کشور عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه قرار گرفت. تا پایان سال این فعالیت‌ها نیز به سرانجام خواهد رسید.

او افزود: در آخرین سیلی که در نوروز ۹۸ در کشور رقم خورد ۵ استان به شدت در معرض خطر قرار گرفتند که با تکمیل تحقیقات، انجام اقدامات ایمنی برای مقابله با سیل در ۶ استان دیگر علاوه بر این استان‌ها انجام شد. گلستان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس در اولویت قرار گرفتند.

طرح کنترل سیلاب در استان خوزستان به اتمام رسیده است

این مقام مسئول در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اذعان کرد: در تمامی این استان‌ها نقاط پرمخاطره شناسایی شدند و کنترل سیل در این مناطق انجام شد و طرح‌های تکمیلی برای تقویت این عرصه نیز تا پایان سال به سرانجام می‌رسد. طرح کنترل سیلاب و آبخیزداری در استان خوزستان به اتمام رسیده است و صرفا مراسم افتتاح آن انجام نشده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری گفت: دو شهرستان پلدختر و خرم آباد نیز در سیل سال ۹۸ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و خطرات زیادی را پشت سر گذاشتند که کنترل سیلاب در این دو شهر نیز انجام شد. استان گلستان و حوزه گرگان رود نیز سامان دهی شد و طرح‌ها با اعتبارات در اختیار عملیاتی شد. هدف ما مدیریت سیلاب از سرمنشا است و باید به آن توجه ویژه‌ای تری شود و این عرصه به حمایت مسئولین نیاز دارد.

حسین پور خاطرنشان کرد: این بخش به قدری اهمیت دارد که با عنایت رهبر معظم انقلاب اعتبار ویژه‌ای از صندوق توسعه ملی بدان اختصاص داده شد. با انجام این طرح‌ها ما به وضوح رضایت روستائیان را در نقاط مختلف کشور مشاهده کردیم. امروزه به دنبال اجرای طرح آبخیزداری، سطح آب قنات‌های استان‌های یزد، اصفهان و خراسان جنوبی ۳ برابر شده است.  

عملیات آبخیزداری منجر به مهاجرت معکوس شد

این مقام مسئول در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه گفت: کشور ما در نقطه‌ای از جهان قرار دارد که اگر بارش کم داشته باشد دچار بحران می‌شود و اگر بارش شدید را تجربه کند باز هم تبعات زیادی برای کشور دارد. آبخیزداری و آبخوانداری همان حلقه مفقوده است که می‌تواند سیل و فرونشست زمین را برطرف و از آن‌ها جلوگیری کند.

او افزود: طرح‌های آبخیزداری ما به قدری موفق عمل کرد که مردم سایر مناطق نیز خواستار اجرای طرح‌های مشابه بودند و نمایندگان شهر‌های مختلفی در مجلس نیز پیگیر این مطلب شده اند.  

حسین پور در پایان بیان کرد: به دنبال این طرح شاهد بودیم که قنات فردوس بعد از ۲۰ سال آبگیری شد. ما در این طرح به سمت سرچشمه‌ها و حوزه‌های بالادستی رفتیم و توانستیم جریان آب را در این عرصه هموار کنیم. این احیای قنات‌ها سبب شده است تا مهاجرت معکوس به برخی از روستا‌ها عملیاتی شود. اگر امروز به فکر توسعه روستایی هستیم لازمه آن توجه به آبخیزداری و آبخوانداری است و این امر سبب می‌شود تا مانع مهاجرت از مبدا شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۸۹۱۲۴، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
مساله ابخیز داری در ایران اصلا رفع شدنی و حل شدنی نیست برای چی باید این همه بدبهتی داشته باشیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
کنترل سیلاب اگر میخواست در ایران به درستی شکل بگیره هیچ وقت نمیذاشتن که تالش هر سال سیل بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
با این اوضاعی که وزارت خونه ها برای تقابل با بحران در نظر گرفتن نمیشه امید داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
باید حواسمون به ایجاد سیلاب ها باشه تا مثل دوسال پیش مدیریت بحرانمون شوک نشه
ناشناس
Netherlands
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
من بعید میدونم کارهای این ها در نهایت باعث جلوگیری از سیلاب در این استان هابشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
تالش رو نجات بدید همین الان هم داره میل هایی به سیل نشون میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین