پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۳۳۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
هوش مصنوعی در حالی روز‌های طلایی پیشرفت و توسعه را می‌گذراند که هنوز در برخی موارد نقص‌هایی دارد و یکی از آن نقص‌ها ناتوانی در درک رابطه علت و معلولی است.
شعار سال: احساس شگفت‌انگیز حاصل از کشف رابطه علت و معلولی پدیده‌ها را به خاطر می‌آورید؟ بچه‌ها از هشت ماهگی شروع به یادگیری اصل علیت می‌کنند و این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد جهان پیرامون خود استنباط‌های ابتدایی داشته باشند؛ اما بسیاری از ما قبل از سه چهار سالگی چیز زیادی به یاد نمی‌آوریم، بنابراین «چرایی» پدیده‌ها چیزی است که ما آن را مسلم فرض می‌کنیم.
به نقل از «Digital trends»، چرایی پدیده‌ها درسی مهم برای انسان است، اما هوش مصنوعی در این مساله بسیار ضعیف عمل می‌کند. هوش مصنوعی مدرن قادر به ضرب و شتم بازیکنان یا رانندگی اتومبیل در خیابان‌های شلوغ است، ولی این اعمال لزوماً با نوع هوش انسان برای تسلط بر این توانایی‌ها قابل مقایسه نیست. به این دلیل که انسان‌ها (حتی نوزادان کوچک) توانایی استفاده از دانش یک حوزه در حوزه دیگر را دارند و می‌توانند آن را تعمیم دهند. برای اینکه هوش مصنوعی بتواند به توانایی‌های بالقوه خود برسد باید چنین مهارت‌هایی را در خود تقویت کند.
نیاز هوش مصنوعی به یادگیری مهارت‌های ساده انسان
اسامه احمد (Ossama Ahmed)، دانشجوی کارشناسی ارشد در ای‌تی‌اچ زوریخ در سوئیس، به دیجیتال ترندز می‌گوید: «مثلاً اگر روبات یاد بگیرد که چگونه با استفاده از چند بلوک یک برج بسازد، ممکن است بخواهد این مهارت را به ساختن پل یا حتی ساختاری مانند خانه نیز منتقل کند. ممکن است یکی از راه‌های دستیابی به این هدف یادگیری روابط علّی بین متغیر‌های مختلف محیط باشد. تصور کنید روبات سه‌انگشتی (TriFinger) که در CausalWorld استفاده شده ناگهان به دلیل نقص سخت‌افزار یک انگشت خود را از دست بدهد، آن وقت چگونه می‌تواند به جای آن فقط با ۲ انگشت هدف خود را به انجام رساند؟»
CausalWorld همان چیزی است که فردریک ترابل (Frederik Trauble) دانشجوی دکتری موسسه سیستم‌های هوشمند مکس پلنک (Max Planck) آلمان آن را «معیار دستکاری» نامیده است. این حرکت گامی در جهت پیشرفت تحقیقات بشر است تا عوامل روباتیک بتوانند تغییرات موجود در مشخصه‌های محیطی مانند جرم یا شکل اشیا را بهتر تعمیم دهند؛ به عنوان مثال اگر یک روبات یاد بگیرد که شیء خاصی را بردارد، ممکن است از آن انتظار داشته باشیم که توانایی برداشتن اجسام سنگین‌تر را نیز داشته باشد (به شرط آنکه رابطه علیت را درست درک کند).
نیاز هوش مصنوعی به یادگیری مهارت‌های ساده انسان
نوعی از محیط آموزش مجازی که ما بیشتر در فیلم‌های علمی‌تخیلی در موردش می‌شنویم فضایی است که مثلاً در ماتریکس وجود دارد: دنیای مجازی‌ای که قوانین در آن اعمال نمی‌شود. این قضیه در CausalWorld که در آن محققان می‌توانند به طور سیستماتیک روش‌های خود را در محیط‌های روباتیک آزمایش و ارزیابی کنند کاملاً برعکس است. در آنجا همه چیز حول یادگیری قوانین و اِعمال آن‌ها می‌گردد. به روبات‌ها می‌توان وظایفی شبیه وظایفی که به بچه‌ها هنگام بازی با لگو برای انباشته کردن، فشار دادن و سایر بازی‌های علت و معلولی می‌سپاریم محول کنیم. محققان می‌توانند برای آزمایش توانایی تعمیم روبات در هنگام یادگیری مداخلاتی صورت دهند. این فضا اساساً یک محیط آزمایشی است که به ارزیابی چگونگی تعمیم‌سازی هوش مصنوعی کمک می‌کند.
برنارد شولکاپف (Bernard Scholkopf)، مدیر موسسه مکس پلنک، به دیجیتال ترندز می‌گوید: «هوش مصنوعی مدرن بیشتر مبتنی بر یادگیری آماری است که درباره استخراج اطلاعات آماری (مثل همبستگی) داده‌هاست. این مساله عالی است، زیرا به ما اجازه می‌دهد که یک ویژگی را با بررسی سایر داده‌ها پیش‌بینی کنیم فقط به شرطی که چیزی تغییر نکند. وقتی در سیستمی مداخله می‌کنیم همه شرط‌های دیگر غیرفعال می‌شود. برای پیش‌بینی چنین مواردی باید فراتر از یادگیری آماری و به سمت علیت برویم. در نهایت اگر آینده هوش مصنوعی این است که به «عمل در فضا‌های تخیلی» فکر کنیم، پس در این صورت مداخلات مهم می‌شوند و بنابراین باید علیت را در نظر گرفت.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۴۴۸۰۰، etemaadonline.ir
اخبار مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
واقعا اگر دانش اموزي داريد كه قبل از دبيرستان خودش رو سپري ميكنه حتما در كلاس هاي بيرون از مدرسه به تدريس هوش مصنوعي بهش بپردازيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
هوش مصنوعي در ايران بايد به صورت يك رشته فوق العاده در بياد در دانشگاه ها تا بتونيم رشدش بديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
5 سال اينده حجم تغييرات در اين زمينه اونقد زياد خواهد بود كه هيچ كدوممون باور نميكنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
هوش مصنوعی انقدر پیشرفتش سریع شده که تا چند دهه بعد جای خیلی از نیروهای کاری رو تو مشاغل مختلف میگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
در صورت حمايت هوش مصنوعي در ايران ميتونه زمينه ساز بروز تحولات زيادي بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
هوش مصنوعی در جهان پلی شده بین مغز انسان و اعمالی که داره در جهان انجام میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
مهارت هایی که قبلا به انسان متکی بوده الان تماما به هوش مصنوعی داره سپرده میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
مساله هوش مصنوعی رو اگر ما جوون ها جدی نگیریم 5 سال دیگه هیچ حرفی برای فتن نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
اسامه احمد در زمینه هوش مصنوعی یکی از نوابغ هست پیشنهاد میکنم حتما دنبالش کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
هوش مصنوعی در ایران تو سال های اخیر رشد چشم گیری داشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
هوش مصنوعی در دانشگاه نوشیروانی بابل در رشته ساخت و تولید به عنوان واحدی جدا تدریس میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین