پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۶۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
با وجود آنکه معادن به دلیل ارزآوری می‌توانند سهم زیادی در رشد اقتصادی شهر‌های مجاور خود داشته باشند، اما این شهر‌ها معمولا بهره‌ای از معادن خود نمی‌برند.
شعار سال: آذربایجان‌غربی از جمله مناطق کشور است که سرشار از معادن غنی بوده که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول و سبب اشتغال‌زایی جوانان شود، اما متاسفانه تاکنون از این مزیت به درستی استفاده نشده است و بیشتر مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شود.
خام‌فروشی و بی‌توجهی به فرآوری سنگ در معدن‌ها استان توسعه این صنعت را با مشکل مواجه کرده است و آمار بالای بیکاری، درآمد پایین به همراه قرار گرفتن در رتبه‌های آخر شاخص‌های توسعه‌ای در کشور سهم مردمی است که در کنار ظرفیت و تمدن کهن در بخش گردشگری دارای ثروت عظیم معادن طلا هستند و این خود در سطح خاورمیانه مثال‌زدنی است.
خروج مواد معدنی به شکل خام از استان و کشور ضربه اساسی بر بنیان‌ها و درآمد‌های اقتصادی استان و حتی کشور وارد می‌کند بر همین اساس ایجاد واحد‌های فرآوری مواد معدنی در مناطق معدن خیز باید در سرلوحه اقدامات مسوولان ذیربط قرار گیرد.

اشتغال جوانان در شهرستان تکاب مورد بی‌توجهی قرار گرفته شده است
محمد‌علی یک شهروند تکابی در خصوص خام‌فروشی گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های معدن خیز کشور به شمار می‌رود به گونه‌ای که این استان در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ‌های تزئینی جایگاه کم نظیری در سطح کشور دارد و این بخش را می‌توان یکی از بخش‌های اشتغال زا در استان دانست که متاسفانه چندان توجهی به این امر نشده است.
وی بیان کرد: اکثر جوانان این شهر به دلیل نبود کار مهاجرت می‌کنند چراکه هیچ توجیهی برای ماندن این قشر در این شهرستان وجود ندارد.
شهروند دیگری در این خصوص عنوان‌کرد: نبود صنایع پایین‌دست و غفلت و بی‌توجهی مسوولان کشوری و استانی را به این مسائل به خصوص خام‌فروشی باعث شده است که شهر‌هایی که دارای معدن هستند سال‌ها طعم محرومیت را بچشند.
وی افزود: عقب‌ماندگی تنها سهم مردم این استان از بی‌تدبیری مسوولانی است که تاکنون نتوانسته‌اند از ظرفیت کم‌نظیر شهر‌های استان در بخش‌های معدن، گردشگری، کشاورزی و صنعت استفاده بهینه‌ای ببرند و همچنین بیشتری ضربه به اقتصاد این کشور وارد می‌شود، اما مسوولان بی‌خیال تمامی اتفاقات کشور هستند.

پیشگیری از خام فروشی در استان بسیاری از مشکلات شغلی استان را مرتفع می‌کند
نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در ادامه به ظرفیت‌های عظیم معدنی استان اشاره کرد و گفت: استان دارای ظرفیت‌های معدنی ویژه‌ای است که پیشگیری از خام‌فروشی و استفاده از مواد استخراجی معادن در صنایع تبدیلی می‌تواند بسیاری از مشکلات شغلی استان را مرتفع کند.
وی با بیان اینکه هم مرز بودن با سه کشور خارجی از ظرفیت‌های استان است اظهار داشت: وجود مرز مشترک با سه کشور خارجی برای استان ظرفیتی بی‌بدیل در توسعه و رشد استان بوده و اگر تبادلات مرزی بین استان و این سه کشور تقویت شود بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم استان حل خواهد شد.

خام‌فروشی ضربه اساسی به اقتصاد کشور وارد می‌کند
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، ایجاد واحد‌های فرآوری مواد معدنی را از اولویت‌های مهم سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور ایجاد ارزش افزوده در حوزه معدن و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و از سوی دیگر ایجاد اشتغال پایدار در استان، راه اندازی واحد‌های فرآوری مواد معدنی به خصوص در سر معادن بزرگ و یا نزدیک به معادن یک نیاز اساسی بوده و در سال‌های اخیر نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است.
وی با بیان اینکه خام‌فروشی ضربه اساسی به اقتصاد کشور وارد می‌کند، بیان کرد: ایجاد واحد‌های فرآوری در مناطقی که دارای معادن است هم هزینه نهایی را کمتر می‌کند و هم اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد آورد.
بابایی بیان کرد: بیش از ۸۰۰ واحد صنایع فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در آذربایجان‌غربی فعال است که باعث اشتغال‌زایی بیشتر جوانان شهرستان‌های دارای معادن شده است.

واحد سنگ‌بری بزرگ مقیاس در شهرستان بوکان احداث می‌شود
وی تصریح کرد: بنابراین برای جلوگیری از خام فروشی انواع سنگ‌های تزئینی استخراج شده از معادن، یک واحد سنگ‌بری بزرگ مقیاس در شهرستان بوکان احداث می‌شود و پس از بهره‌برداری از این واحد سنگ‌بری، مواد استخراج شده از این شهرستان خارج و ارزش افزوده آن مجددا با این شهرستان باز می‌گردد.
بابایی بیان کرد: همچنین دو معدن بزرگ طلا در تکاب فعال است که سالانه یک میلیون تن مواد معدنی طلا را استخراج و در سر معدن نیز فرآوری می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی می‌متالز، تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۳۱۲۶، me-metals.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
خام فروشي هيچ كجاي دنيا رخ نميده مگر كشور هاي توسعه نيافته اي مثل آفريقا و البته ایران!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
این خام فروشی ها اخر تموم تولید و صنعت مارو رو به نابودی میبره و مطمئن باشید در اینده نزدیک دچار مشکلمون میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
مردم ایران به خصوص در بخش تولید و خدمات از این خام فروشی ها عاصی شدن و هیچ راهی هم جز سکوت ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
برای چی برنامه ای مدون در زمینه خام فروشی ها نداریم؟ کی این برنامه هارو مینویسه و کی قراره اجراش کنه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین