پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۴۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
مسئول قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان: معتقدم در این نوع موضوعات نباید نگاه احساسی داشت. این نوع مسائل نیاز به بحث‌های کارشناسی دارد. موافقان طرح تقسیم استان معتقدند این طرح کمک شایانی به توسعه‌ی این مناطق خواهد کرد و مخالفین طرح موضوعات امنیتی و ازهم گسیختگی بافت فرهنگی اجتماعی مردم را مطرح می‌کنند.
شعارسال: محمد جواد عمرانی، مسئول قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: اصولا طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان مانند موضوع منطقه آزاد سبقه‌ای طولانی دارد، هرچند وقت یک بار بحثش به میان می‌آید و پس از چند وقت تبش فروکش می‌کند.

عمرانی ادامه داد: معتقدم در این نوع موضوعات نباید نگاه احساسی داشت. این نوع مسائل نیاز به بحث‌های کارشناسی دارد. موضوع تقسیم استان از آن جنس اتفاقاتی است که نمایندگان استان باید قبل از وارد شدن به مجلس، آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند و موضع خود را قاطعانه و بدون ترس اعلام کنند. این موضوع به نظر می‌رسد در بین نمایندگان سیستان و بلوچستان چندان وجود ندارد و تقریبا نیمی از نمایندگان هیچ موضعی در این خصوص نگرفته اند. احتمالا دلیل موضع نگرفتن شان هم خوب جلوه دادن خود بین مردم است که البته تاریخ این نوع حرکات گذشته است و نشان می‌دهد که نمایندگانی که موضعی در این خصوص نشان ندادند عملا بدون هیچ برنامه‌ای وارد مجلس شده اند. این موضوع در بلند مدت بیشتر نمایان خواهد شد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: موافقان طرح تقسیم استان معتقدند این طرح کمک شایانی به توسعه‌ی این مناطق خواهد کرد و مخالفین طرح موضوعات امنیتی و ازهم گسیختگی بافت فرهنگی اجتماعی مردم را مطرح می‌کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد موافقان طرح تقسیم، استان‌هایی نظیر خراسان را به عنوان نمونه مطرح می‌کنند و عمده دلیل آن‌ها نامناسب بودن شاخص‌های توسعه در سطح استان، تعدد زیاد شهرستان‌ها و نامناسب بودن وضعیت راه‌های ارتباطی است و معتقدند در صورت تجزیه‌ی استان به چند استان کوچکتر، راه برای مناسب شدن شاخص‌های توسعه هموار خواهد شد.

عمرانی افزود: مخالفان این موضوع اما معتقدند سیستان و بلوچستان به دلایل تاریخی، استانی یکپارچه بوده و دو قوم اصیل بلوچ و سیستانی همراه با دیگر اقوام، سال‌ها در کنار یکدیگر زندگی‌کرده‌اند و موجودیت یکپارچه‌ای را شکل داده‌اند. مسئله یکپارچگی هویتی مهم‌ترین دغدغه آن‌ها برای عدم تقسیم استان است.

مسئول قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان یادآور شد: با آنکه ماده ۹ قانون تقسیمات کشوری می‌گوید استان جدید باید حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد و این موضوع در این طرح لحاظ نشده، اما تا اینجا به نظر می‌رسد موضع موافقان تقسیم استان منطقی‌تر به نظر می‌رسد. به شخصه معتقدم این طرح در بلند مدت مسائل و بحران‌های امنیتی زیادی برای منطقه جنوب شرق کشور از جمله هرمزگان، کرمان و استان‌های تقسیم شده سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: با تمام این وجود، اما باز هم موضع موافقان تقسیم استان نیز باید مورد بحث جدی قرار گیرد و حتما قابل پیگیری باشد. امروز یکی از علت‌های عدم توسعه در استان مسلما طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری و بروکراسی خسته کننده و فشل در سیستان و بلوچستان است و مردم در پیگیری کار‌های خود باید صد‌ها کیلومتر برای رسیدن به مرکز استان طی کنند و در این شرایط معیشتی و شیوه‌ی خنده دار سهمیه بندی بنزین عملا سخت و طاقت فرساست.

عمرانی تصریح کرد: معتقدم علاوه بر تقسیم استان راه‌های بهتر و ساده‌تر و کم هزینه تری هم هست که دغدغه‌ی هر دو نظر را رفع کند؛ راه‌هایی همچون تفویض اختیارات استاندار سیستان و بلوچستان به فرمانداران شهر‌های مهمی همچون زابل، چابهار و ایرانشهر، دادن اختیارات مدیر کل به این شهرستان‌ها و تقسیم بودجه این استان از سمت دولت به این شهرستان‌ها و مشخص کردن آن؛ که می‌توان در آن تامل جدی کرد.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: در مجموع با شرایط فعلی و با این حجم از محرومیت استان و با توجه به آنکه تقسیم استان به طور معمول هزینه هنگفتی برای کشور و دولت‌ها دارد، آیا بهتر نیست با نگاه‌های کارشناسانه و دقیق تری جلوی این هزینه‌ها را بگیریم و راه‌های جایگزین هم پیدا کنیم؟
 
 
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 9  آذر  1399  ، کدخبر:-، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
برای چی تا یک استان به مشکلات زیادی میخوره میخواید دست به تجزیه اون بزنید؟ تعداد مسئولین رو بیشتر کنید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین