استان سیستان و بلوچستان همواره بهعنوان یک استان محروم شناخته میشود و شاخصهای محرومیت، فقر، بیکاری، بیآبی و … در جنوب شرق کشور چیزی نیست که کسی از آن مطلع نباشد. از اینرو در هر دوره که موضوع برون رفت از وضعیت پرچالش سیستان و بلوچستان مطرح میشود برخی مسوولان بر چند پاره کردن این استان تاکید میکنند، ولی هیچگاه نگفتند تئوری این طرح چیست و چه مطالعاتی در این زمینه انجام شده است.
شعار سال: استان سیستان و بلوچستان همواره بهعنوان یک استان محروم شناخته میشود و شاخصهای محرومیت، فقر، بیکاری، بیآبی و … در جنوب شرق کشور چیزی نیست که کسی از آن مطلع نباشد. از اینرو در هر دوره که موضوع برون رفت از وضعیت پرچالش سیستان و بلوچستان مطرح میشود برخی مسوولان بر چند پاره کردن این استان تاکید میکنند، ولی هیچگاه نگفتند تئوری این طرح چیست و چه مطالعاتی در این زمینه انجام شده است. حالا در انتهای دولت دوازدهم بار دیگر طرح تقسیم استان سیستان و بلوچستان به چهار استان به نامهای «سیستان»، «سرحد»، «بلوچستان» و «مکران» مطرح شده است، ولی آنطور که شنیده میشود گویا اجماعی برای این تقسیمات وجود ندارد، زیرا مشخص نیست که این تقسیم استانی چه گشایش اقتصادی همراه خواهد داشت. در این زمینه با «معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی» گفتگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
بهگزارش خبرنگار فراز، معینالدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در مورد تبدیل استان سیستان و بلوچستان به چهار استان به خبرنگار فراز میگوید: «استان سیستان و بلوچستان از جمله استانهای پهناور ایران محسوب میشود و همواره امیدواریم که بعد از تاسیس استانهای جدید بسیاری از مشکلات هم استانیها بر طرف شود، ولی موضوعی که این طرح را به سرانجام نمیرساند این است که هیچ کار کارشناسی روی آن انجام نشده است و همین موضوع باعث شده است تا ندانیم بعد از تقسیمبندی جدید چه چیز در انتظارمان خواهد بود. این طرحها دارای مزیتها و چالشهای زیادی است و همین موضوع نشان میدهد باید مطالعات زیادی روی آن انجام شود.»
سعیدی با اشاره به نظر شهروندان و مسوولان استانی در این مورد ادامه میدهد: «واقعیت این است که در داخل استان در بین مسوولان و شهروندان اجماعی برای تقسیمبندی جدید استانی وجود ندارد. همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنم که دولت هم با این طرح مخالف است و در ادوار گذشته هم دولتها با این تقسیمبندی مخالفت میکردند. مخالفت دولت از این نظر است که میگوید بار مالی زیادی بر دوشاش خواهد گذاشت.»
این نماینده مجلس با تاکید بر تامل در تقسیمبندی جدید استان سیستان و بلوچستان اضافه میکند: «اینکه بیاییم استان را یکشبه چند پاره کنیم اصولی و کارشناسی نیست با توجه به اینکه در استان هم توجهی به این طرح نمیشود نباید خیلی عجله کرد باتوجه به اینکه شرایط استان هم بسیار خاص است. بهغیر از مسایل اقتصادی که مهمترین موضوع این طرح خواهد بود باید به چالشهای فرهنگی و اجتماعی و هویتی هم توجه کرد. نباید به نوعی باشد که بعد از اجرای طرح متوجه شویم که حرکت اشتباهی بوده است.»
او با یادآوری تجربه تقسیم استان خراسان به ۳ استان جدید میگوید: «پیش از این تقسیمات جدید استانی را در خراسان تجربه کردهایم برخی معتقدند که این تقسیمات استانی تاثیرات مثبتی داشته است، ولی در واقع میبینیم که استان خراسان جنوبی همواره با مشکلات اقتصادی، اشتغال و … روبهرو است. در استان سیستان و بلوچستان فرصتهای شغلی محدودی وجود دارد که عمدتا در قسمت جنوبی آن یعنی در چابهار محدود شده است. بهتر است قبل از اجرایی شدن چنین طرحی از شهروندان بپرسیم که از تقسیمات استانی چه میخواهند و آیا این طرح میتواند تحولی ایجاد کند یا خیر.»
سعیدی به مزیتهای چنین طرحی هم اشاره کرد و ادامه میدهد: «سیستان و بلوچستان استان پهناوری است و اگر فردی که ساکن چابهار است بخواهد برای کار اداری به مرکز استان سفر کند راه طولانی در پیش خواهد داشت یکی از مزیتهای این طرح میتواند همین سهولت در فعالیتهای اداری باشد که بهنظر با تقویت ادارات کل میتوان این چالش را برطرف کرد.»
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰، www.faraz.ir