پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۸۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
رونا یا کووید ۱۹ هر چند ویروس ناشناخته یا کمتر شناخته شده‌ای است، اما در ۱۰۰ سال اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین و وسیع‌ترین تاثیر را بر زندگی بشر داشته است.

شعار سال: کرونا یا کووید ۱۹ هر چند ویروس ناشناخته یا کمتر شناخته شده‌ای است، اما در ۱۰۰ سال اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین و وسیع‌ترین تاثیر را بر زندگی بشر داشته است. برای مثال از اغاز این پاندمی یا همه گیری جهانی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر از ۷ میلیارد انسان کره زمین به ان مبتلا شدند و حدود ۱/۵ میلیون نفر هم در هماورد با این بیماری جان باختند. در ایران هم حدود ۹۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا و ۴۵ هزار نفر از هموطنانمان را در این دوران فراموش نشدنی از دست دادیم. جای توضیح ندارد که این این بیماری با استمرار خود چه پیامد‌های زیانباری در حوزه‌های اقتصادی و روانی و اجتماعی داشته است؛ بنابراین ذهن کنجکاو بشر نمیتواند برای پاسخ به دو پرسش مهم درباره کرونا بیکار و عاطل باشد؟ اول علل و ریشه‌های بروز این پدیده که توانسته بشر را به زانو دراورد؟ دوم پیامد‌های هستی شناختی و معرفت شناختی و اخلاقی پاندمی کرونا؟

در حال حاضر با دانش کمی از نظر زیست شناسی درباره کرونا داریم شاید زمان مناسبی برای پاسخ به چیستی و علل بروزکرونا نباشد و همه اقوال و ادعا‌ها حول وحوش گمانه‌های اثبات نشده می‌چرخد. اما حتما می‌توان و- اخلاقا باید- به پیامد‌های بروز و ظهور کرونا اندیشید و آن را موضوع گفتگو قرار داد به عبارتی اگر ما دست از سر کرونا برداریم او دست از سر بشر بر نمی‌دارد پس معقول‌تر این است که به او و پیامد‌های او بر زندگی بشر بیندیشیم و چه بسا با رویکردی متافیزیکی هدف از ظهور رونا همین تاملات شناختی و اخلاقی باشد.

در این خصوص چند پرسش محوری وجود دارد که در گفتگوی اختصاصی با دکتر ناصر مهدوی پژوهشگر و مولف حوزه فلسفه و اخلاق مطرح کردم :

۱- آیا کرونا صرفا یک بیماری است یا پدیده‌ای فراتر از بیماری از نوع مقدرات تاریخی است؟ آیا مواجهه پزشکی و درمانی با آن می‌تواند کفایت کند؟

۲- آیا این پدیده یکسره شوم و نحس است یا درس‌ها و عبرت‌های مهم و و بزرگی هم برای بشر داشته یا دارد؟ این درس‌ها ذاتی این پدیده است یا تالی طبیعی و پسینی آن؟

۳- آیا می‌توان کرونا را با همه ویرانی‌ها و تلفات و مصیبتهایش به فرصتی برای بهزیستی بشردر پسا کرونا تبدیل کرد؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز، تاریخ انتشار: 11 آذر1399، کد خبر: 76938،  www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
اتفاقا خیری که کرونا به ما در زمینه الکترونیکی شدن کارها رسوند هیچ بنی بشری نمیتونست برسونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین