پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
برخی از کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقدند که پتروشیمی در پیشانی مبارزه با تحریم‌ها قرار گرفته و توانسته بخش عمده‌ای از نیاز‌های ارزی کشور را تامین نماید. سوال اینجاست که اگر این صنعت تا به این میزان راهبردی است (از نظر تولید مواد اولیه و ارزآوری)، چرا تحریم فراگیر نشده است؟ آیا خریداران وابسته به صادرات موارد خاص ایرانی هستند یا آمریکا از این داستان غافل است؟ لطفا اندکی واقع گرایانه‌تر به مسئله نگاه کنیم. اما در مقابل ادعا‌های ما، تحلیل‌های نرسی قربان، کارشناس صنعت نفت نیز شنیدنی است.
شعار سال: یک فعال اقتصادی گفت: این صنعت پتروشیمی است که پیشانی مبارزه با تحریم‌ها قرار گرفته و توانسته بخش عمده‌ای از نیاز‌های ارزی کشور را تامین نماید و لازم می‌دانم که تاکید کنم، رونق پتروشیمی رونق اقتصادی را به ارمغان می‌آورد.

نفت می‌تواند برای کشور‌ها هم طلا باشد، هم بلا. یعنی سیاست‌های نفتی و نوع نگاه تصمیم‌گیران این حوزه اثرگذاری نفت و گاز را تعیین می‌کند. در واقع اصرار به خام‌فروشی از دست دادن فرصت و روی آوردن به صنعت پتروشیمی یا همان تولید فراورده‌های نفتی و گازی تهدید را به فرصت تبدیل کردن است.
 
مسیر توسعه اقتصادی

نرسی قربان، کارشناس صنعت نفت اظهار داشت: نفت در دنیای امروز کالایی گرانبها و حتی می‌توان گفت، استراتژیک به‌شمار می‌رود. یعنی هر کشوری بتواند از نفت بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد می‌تواند سیر در مسیر توسعه اقتصادی را در بهترین شرایط تجربه کند. با این حال، در دنیای امروز کشور‌هایی هستند که با اصراری غیرمنطقی به‌خام فروشی فقط به درآمد‌های ناشی از فروش نفت در بازار‌های جهانی اکتفا می‌کنند و به همین راحتی از مزیت‌های تبدیل نفت به فراورده‌های نفتی محروم می‌شوند.

او در ادامه سخنانش گفت: ایران هم از جمله کشور‌هایی است که در بخش مهم پتروشیمی غافل مانده است و نفت و همچنین گاز استخراجی را غالبا به بازار‌های جهانی عرضه می‌کند. اصرار به تداوم این روش غلط در شرایطی است که ایران امکانات سخت‌افزاری لازم را در اختیار دارد و اگر اراده‌ای جدی به گذر از خام‌فروشی در تصمیم‌گیران به وجود بیاید، صنعت پتروشیمی رونق را تجربه کرده و در نتیجه، درآمد‌های نفتی و گازی به مراتب بیشتر از چیزی می‌شود که در حال حاضر از عرضه نفت و گاز به بیت‌المال تزریق خواهد شد.

این فعال اقتصادی همچنین تصریح کرد: با این توضیح که نیروی کار یکی از اِلمان‌های مهم هرگونه فعالیت است، همچنین این را باید در نظر داشت که نیروی کارِ ایران نسبت به خیلی از کشور‌ها ارزان است و به همین دلیل، برای پرداختن به پتروشیمی یکی از شاخص‌های مهم در کشور وجود دارد. گفتنی است به خدمت گرفتن نیروی کار داخلی در صنعت پتروشیمی نه تنها اقتصاد کشور را از تبعات خام‌فروشی نجات می‌دهد، بلکه به‌طور توامان اشتغال‌زایی ایجاد کرده و به کمرنگ شدن معضل بزرگی به‌نام بیکاری کمک خواهد کرد.
قربان در ادامه افزود: توجه نشان دادن به پتروشیمی همچنین بازار داخلی ایران را از واردات محصولاتی که از نفت و گاز به دست می‌آیند، بی‌نیاز خواهد کرد که این امر به خودی خود موجب می‌شود، ارز کمتری از کشور خارج شود که این به خودی خود در مثبت‌تر شدن تراز مالی بیت‌المال سهم و نقش زیادی می‌تواند داشته باشد.
 
برگه برنده‌های تحریم‌کنندگان کشور

وی توضیح داد: نکته بسیار مهم اساسی این است که ایران همیشه سایه تحریم را بالای سر خود احساس می‌کند که «تحریم نفت» یکی از برگه برنده‌های تحریم‌کنندگان کشور ما است. این روز‌ها در شرایطی که اقتصاد به دلیل کاهش فاحش فروش نفت ایران در بازار‌های جهانی گره‌های زیادی را به خود می‌بیند، اجتناب از خام‌فروشی می‌تواند راه میان‌بری برای ضرر کمتر محسوب می‌شود. پس توصیه چیزی غیر از این نمی‌تواند باشد که با راه‌اندازی چرخ تولید فراورده‌های نفتی می‌توانیم جلوی هزینه‌سازی‌های کشور‌هایی را بگیریم که ایران‌ستیزی را اصلی اصولی برای خود قلمداد می‌کنند.

نرسی قربان در پایان با اشاره به ۸ دی ماه که به نام صنعت پتروشیمی نام گذاری شده است گفت: به دلیل اهمیت صنعت پتروشیمی این روز نام گذاری شد که امروز می‌بینیم با کاهش شدید صادرات نفت، این صنعت پتروشیمی است که پیشانی مبارزه با تحریم‌ها قرار گرفته و توانسته بخش عمده‌ای از نیاز‌های ارزی کشور را تامین نماید و لازم می‌دانم که تاکید کنم، رونق پتروشیمی رونق اقتصادی را به ارمغان می‌آورد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نفت ما، تاریخ انتشار:۲۶ آذر۱۳۹۹، کدخبر:۱۳۱۱۵۷، naftema.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
صنعت پتروشیمی این روزها مظلوم تر از هر وقت دیپه ای شده و نمیدونم تا کی میخواد از تولید به واردات روی بیاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین