پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۲۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
مقایسه دستمزد کارگران در سال ۹۲ و ۹۹ به‌همراه قیمت کالاها در این دو سال نشان می‌دهد علی‌رغم رشد ۴.۵برابری مزد کارگران طی این ۷سال، قدرت خرید آنها ۲.۵برابر کم شد و فاصله مزد با سبد معیشت از ۱.۲میلیون تومان در سال ۹۲ به ۳.۲میلیون در سال ۹۹ رسید.
شعار سال: حال و روز این روز‌های کارگران چندان خوب نیست، دلیلش را باید در افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در سال جاری و عدم ترمیم دستمزد سال ۹۹ کارگران جست‌وجو کنید، علی‌رغم اینکه دولت با توجه به رشد بی‌سابقه قیمت‌ها و افت شدید قدرت خرید حقوق‌بگیران ثابت، حقوق کارمندان و بازنشستگانش را طی امسال ترمیم کرده، ولی دستمزد کارگران دست نخورده است.

نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار و برخی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه پیگیری‌هایی را از دولت کرده‌اند تا با برگزاری مجدد جلسات شورای‌عالی کار با دستور کار بازنگری در دستمزد ۹۹ اتفاق خوشایندی را برای کارگران رقم بزنند، ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

* قدرت خرید کارگران با توجه به مزدشان در ۷ سال اخیر چقدر کم شده است؟

مجموع دریافتی یک کارگر متأهل با دو فرزند و بدون سابقه کار در سال ۱۳۹۲ بالغ‌بر ۶۵۶ هزار و ۱۲۵ تومان بوده و این رقم برای یک کارگر متأهل با دو فرزند و بدون سابقه کار در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۵۱۲ تومان رسیده است که رشد ۴.۵ برابری را نشان می‌دهد.

این در حالی است که نگاهی به اقلام مصرفی یک خانوار که براساس گزارش بانک مرکزی شامل کالا‌های اساسی گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی، برنج، لبنیات، روغن، تخم‌مرغ، حبوبات، چای، قند و شکر و برخی دیگر از اقلام مهم می‌شود، نشان می‌دهد سفره خانوار در ۷ سال گذشته کوچکتر شده است.

در این مدت ۷ ساله قیمت گوشت گوسفندی از کیلویی ۲۴ هزار تومان به ۱۳۲ هزار تومان (رشد ۵.۵ برابر)، گوشت مرغ از کیلویی ۶۵۰۰ تومان به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان (رشد ۳.۱ برابر)، تخم‌مرغ از شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان به ۳۱ هزار تومان (رشد ۳.۶ برابر)، گوشت گاو و گوساله از کیلویی ۱۹ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان (رشد ۵.۷ برابر)، برنج ایرانی از کیلویی ۶۵۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان (رشد ۴.۶ برابر)، چای خارجی از کیلویی ۱۴ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان (رشد ۶.۴ برابر)، کره پاستوریزه ۵۰ گرمی از ۱۲۰۰ تومان به ۵۴۰۰ تومان (رشد ۴.۵ برابر)، روغن مایع ۸۱۰ گرمی از ۴۶۰۰ تومان به ۱۰۶۰۰ تومان (رشد ۲.۳ برابر) و پنیر پاستوریزه ۴۰۰ گرمی از ۴۰۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان (رشد ۳.۹ برابر) افزایش پیدا کرده است.

* کمبود ۱.۲ میلیون‌تومانی حقوق کارگر با سبد معیشت در سال ۹۲

بر اساس این گزارش متوسط هزینه ماهانه یک خانواده چهارنفره در سال ۱۳۹۲ فقط برای اقلام خوراکی بیش از ۶۹۰ هزار تومان بوده که با اضافه کردن هزینه مسکن، حمل‌ونقل، ارتباطات، پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش، تفریحات و سرگرمی و دخانیات به آن به رقمی در حدود یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسیده است،  بنابراین فاصله هزینه سبد معیشت تا دستمزد ماهانه کارگران در سال ۹۲ حدود یک‌میلیون و ۲۴۳ هزار تومان بوده است.

این میزان در سال ۱۳۹۹ با این مبنا که سرانه مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران برای هر نفر ۱۱۴۰ گرم، گوشت سفید ۱۹۲۰ گرم، لبنیات ۷۵۰۰ گرم، برنج ۲۹۰۰ گرم، روغن ۱۱۰۰ گرم و قند و شکر ۱۲۰۰ گرم است، باتوجه به متوسط قیمت هر کیلو گوشت قرمز ۱۲۰ هزار تومان، گوشت سفید (مرغ و ماهی) ۳۰ هزار تومان، برنج ۳۰ هزار تومان، روغن ۱۲ هزار تومان، قند و شکر ۱۰ هزار تومان و لبنیات ۶۸۰۰ تومان است،  هزینه مصرف هر ماه یک خانواده چهارنفره برای این چند قلم ماده غذایی برابر با یک‌میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است، اما محاسبه مجموع هزینه‌های ماهانه این خانوار بر اساس جدول «هزینه‌های اقلام خوراکی سبد معیشت خانوار براساس قیمت کالا‌ها در دی ۱۳۹۹» بالغ‌بر ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان می‌شود.

* هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۹ بیش از ۶.۲ میلیون تومان شد/ فاصله ۳.۲ میلیونی مزد با سبد معیشت

البته به این سبد معیشت باید هزینه مسکن، حمل‌ونقل، ارتباطات، سوخت، پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش، تفریحات و سرگرمی، دخانیات و ... را نیز افزود که طبق محاسبه کارگروه دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار در زمستان ۱۳۹۸ به رقمی بالغ‌بر ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسیده بود. در حالیکه افزایش چند نوبت قیمت کالا‌ها در سال ۹۹ همه آن معادلات را بر هم زده و در حال حاضر یک خانوار کارگری با درآمد ماهانه حدود سه میلیون تومان که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آن فقط هزینه خوراک اعضای خانوار می‌شود باید هر ماه با در نظر گرفتن حداقل هزینه‌کرد برای دیگر اقلام مصرفی خود ازجمله اجاره‌بها حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، حمل‌ونقل ۴۵۰ هزار تومان، ارتباطات ۱۵۰ هزار تومان، پوشاک ۷۰۰ هزار تومان، آموزش ۳۵۰ هزار تومان، بهداشت و درمان ۶۰۰ هزار تومان، و سرگرمی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند که این پرداختی‌ها مجموع هزینه‌های ماهانه را به رقمی در حدود ۶ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان می‌رساند.

گفتنی است این رقم بدون در نظر گرفتن هزینه‌های بروز بیماری برای یکی از اعضای خانواده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان، مسافرت برون‌شهری، خرید وسایل و اثاثیه جدید، هزینه‌کرد برای هرگونه خرابی و تعمیر لوازم خانگی و ساختمان مسکونی، خودرو و ... است. درواقع چنانچه یک خانواده ۴ نفره با رعایت حداقل‌ها و پرهیز از هرگونه خرید و هزینه‌های محاسبه نشده در جداول این گزارش، زندگی کند فقط باید ماهانه رقمی بیش از ۶.۲ میلیون تومان خرج کند که ۳.۲ میلیون تومان بیش از دریافتی ماهانه سرپرست خانوار است؛ بنابراین مقایسه تفاوت دستمزد‌ها در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که یک خانوار ۴ نفره در ۷ سال پیش با اختلاف یک میلیون و ۲۴۳ هزار تومانی دستمزد و هزینه‌های زندگی در هرماه و اکنون با اختلاف سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دستمزد و هزینه‌های زندگی در هر ماه باید روزگار بگذراند.
 
تغییرات قیمت برخی کالاهای اساسی در سبد خانوار
 
عمق فاجعه در سُفره کارگران به‌روایت آمار
عمق فاجعه در سُفره کارگران به‌روایت آمار
 
عمق فاجعه در سُفره کارگران به‌روایت آمار
عمق فاجعه در سُفره کارگران به‌روایت آمار
 
عمق فاجعه در سُفره کارگران به‌روایت آمار
 
عمق فاجعه در سُفره کارگران به‌روایت آمار
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۴۱۸۰۵۲، tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
داداش کار مردم از این امارها گذشته و روی کمرشون دارن فشار هارو حس میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین