پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۴۹۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
یکی از روش‌های نگهداری میوه برای فصل زمستان در افغانستان، استفاده از کنگینه است. ظرفی کاه گلی که میوه درون آن قرار گرفته و با گل اندود شدن، راه‌های نفوذ هوا گرفته می‌شود. مدت زمان نگهداری محصولات در کنگینه حدود سه الی چهار ماه بوده و این روش سنتی ،جای کمبود صنایع تبدیلی را در افغانستان گرفته است.
شعار سال: روش های سنتی مختلفی برای تازه نگه داشتن میوه و انتقال سالم آن از یک فصل به فصل دیگر وجود دارد، ولی مردم شمال افغانستان(در برخی مناطق افغانستان ازجمله شمال کابل، شهرستان سانچارک سرپل، بخش‌هایی از فاریاب، فیروز نخچیر سمنگان و منطقه‌ای در استان بدخشان ) ابتکار جالبی برای تازه ماندن میوه در شرایط نبود سرخانه و کمبود یخچال ، به کار می برند. استفاده از کنگینه.در مورد این‌که چرا نام این روش را کنگینه گذاشته‌اند چیزی گفته نشده، اما کسانی که از این روش استفاده می‌کنند بر این باورند که این واژه، ریشه در گذشته‌های دور مردم افغانستان دارد.
 
در گذشته‌ها ، وقتی مردم افغانستان می‌خواستند در شب های زمستان میوه های متنوعی داشته باشند ، کنگینه می ساختند. کنگینه ظرف‌های به شکل یک کوزه بود که از گل و در دو لایه ساخته می شد .
 
نگهداری زمستانه میوه در کنگینه افغانی! + فیلم
 
میوه‌های مثل انگور،انار ،سیب،به، شفتالو، گوجه فرنگی(بادمجان رومی) را داخل آن قرار می‌دادند، بعد روی آنرا با گل طوری می‌بستند که هیچ مجرایی برای داخل شدن هوا و نفوذ هوا به میان آن ظرف باقی نمی ماند. این ظرف‌ها را داخل زیرزمین و جای سرد و تاریک می گذاشتند. بعد در زمستان باز می‌کردند و میوه تازه را میل می نمودند.باغداران شمال افغانستان نیز در اوایل بهار که بازارهای کشور از میوه‌های تازه کم‌رنگ است، انگور را با کیفیت اولی‌اش وارد بازار نموده و از این طریق درآمد خوبی به دست می‌آوردند.
تعداد بازدید : 695
 
تعداد بازدید : 112
 
باید توجه داشت که جنس کنگینه ، سفال نیست و مقداری خاک عادی را با کاه گندم مخلوط نموده و با کاه گل بدست آمده،کنگینه یا کاسه‌هایی برای نگهداری میوه،قالب زده و ساخته می شود و انگور از بقیه میوه‌ها خوب‌تر و بهتر در کنگینه نگهداری می گردد. در افغانستان عموما دو نوع انگور کشمشی و انگور طایفی را بدلیل مقاومت بیشترشان در برابر فساد و گندیدگی، کنگینه می کنند. میوه‌های داخل کنگینه وقتی خراب می‌شود که به آن نم یا نور آفتاب برسد یا از اول محصول ناسالم(مثلا حبه انگور خراب) داخل کنگینه گذاشته باشند.
تعداد بازدید : 58
 
مدت نگهداری میوه در کنگینه حدود سه-چهار ماه بوده و سپس کیفیت خود را به مرور از دست می دهد.هر کنگینه ئر حدود یک کیلو ، ظرفیت نگهداری میوه دارد و باغداران حرفه ای انگور، ممکن است تا 20 تن از محصول خود را کنگینه کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:14دی 1399،کد خبر:7617768،www.yjc.ir/ سایر منابع .
اخبار مرتبط
برچسب ها: تازه نگهداشتن میوه ، نگهداری میوه در زمستان ، روش کنگینه ، کنگینه برای تازه نگهداشتن میوه ، روش افغانی برای تازه نگهداشتن میوه ، کنگینه چیست ، ساخت کنگینه ، استفاده از کنگینه برای میوه ، نگهداری میوه تابستانی برای زمستان ، روش تازه نگهداری میوه برای زمستان ، کنینه افغانی چیست ، نگهداری انگور در کنگینه ، ساخت کنگینه افغانی ، کنگینه گلی ، یخچال سنتی کنگینه در افغانستان ، تکنیک جالب انگور تازه شب یلدای افغانستان ، نگهداری انار توسط کنگینه ، ساخت کنگینه در شمال افغانستان ، کنگینه کردن انگور در تابستان ، کنگینه کردن انار در پائیز ، کنگینه کردن سیب در پائیز ، گوجه فرنگی یا بادمجان رومی ، چه نوع میوه هایی را می توان در کنگینه نگهداری کرد ، کنگینه سفال نیست و کاه گل است ، مدت نگهداری میوه در کنگینه ، نبود سردخانه و استفاده از کنگینه ، شهرستان سانچارک سرپل ، فیروز نخچیر سمنگان ، خرید انگور تازه در اوایل بهار ، خرید انگور از افغانستان ، انگور طایفی و کشمشی برای نگهداری در کنگینه ، چه محصولاتی در کنگینه نگهداری می شود
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
1
4
چقدر جالب واقعا بايد خداروشكر كرد كه همسايه هامون هم سنت هاشون رو دارن حفظ ميكنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
2
4
به خدا اين قديمي ها يه چيزي ميدونستن ميگفتن واقعا همه كاراشون از جهت علمي بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
4
4
اين نشون ميده كه تمدن در ايران باستان به معناي واقعي وجود داشته
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
3
4
عالی بود . خوشمان آمد . دم قدما گرم .زنده باد افغانستان.تاجیکستان و ایران
ماهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
0
0
به نظرتون غیر از انگور و سیب و انار دیگه چی میشه توش گذاشت؟؟؟؟
مدیر پایگاه

سلام


متن با توجه به سوال شما بازنویسی گردیده و توضیحات جدید ارایه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین