پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
از روز گرامیداشت هفته تامین اجتماعی بصورت رسمی آغاز شد،آنچنان که اعلام شده،پروژه های متعددی در طول این هفته به بهره بردرای می رسد،اما طرح نسخه های الکترونیکی که از مدت ها پیش وعده آن داده شده بود،همچنان در پیچ وعده و انتظار به سر می برد.

شعارسال: بر اساس زمان بندی انجام شده برنامه های گرامیداشت هفته تامین اجتماعی آغاز شد،طبق معمول سنوات گذشته در این هفته،از پروژه های متعدد درمانی و سلامت سازمان تامین اجتماعی رونمایی خواهد شد که پروژه درمانگاهی مریوان،شعبه2 سنندج،سقز و شعبه بانه در استان کردستان، درمانگاه شعبه 3 رشت و درمانگاه شعبه آستانه اشرفیه در استان گیلان و درمانگاه استهبان و لامرد در استان فارس از نمونه های آن به شمار می رود.

البته در میان طرح های متعدد و متنوع مذکور،ظاهرا خبری از نسخه های الکترونیکی بیماران خاص نیست،طرحی که مقرر بود در 22 تیرماه سال جاری(بر اساس اظهارات مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی)راه اندازی شود.

محمد علی همتی،معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در این خصوص عنوان داشت:برای نهایی شدن نسخه الکترونیک بیماران خاص در کشور نمی توان به تاریخ دقیق و مشخصی اشاره کرد.

آنچنان که این مقام مسئول عنوان داشته،اجرایی شدن این طرح مستلزم تامین زیرساخت ها و مجوزهای مربوطه است.

فرآیند و پروسه ای که به اعتقاد همتی بسیار پیچیده،دشوار و تخصصی است و توسعه و گسترش آن به تدریج عملیاتی خواهد شد.

*قرعه ای که فعلا به نام یزد خورده است

ظاهرا استان یزد،از این حیث خوش شانس بوده،زیرا تنها خطه ای از کشور که طرح مذکور(نسخه های الکترونیکی بیماران خاص)در آن اجرایی شده و معطوف و منحصر به این استان می شود و اجرای این امر در دیگر مناطق کشور با اما و اگرهایی روبرو است(حداقل تاکنون)قریب به دو ماه پیش(22 اردیبهشت ماه)نوربخش از راه اندازی طرح نسخه های الکترونیکی خبر داد و با فرض این دو ماه،قاعدتا باید 22 تیر ماه زمان اجرای این طرح محسوب شود،اما در لیست طرح ها و پروژه های عمرانی آماده بهره برداری تامین اجتماعی اشاره ای به این طرح از پیش وعده داده شده،نشده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری اردیبهشت ماه گذشته در جمع خبرنگاران عنوان کرد:عزم و تلاش ما بر این امر استوار است که این طرح بصورت فراگیر در کشور اجرایی شود.

البته تاکنون مسئولان به لغو این طرح اشاره ای نداشته اند و نمی توان چنین استنباط کرد که طرح مذکور از اساس لغو شده است،اما به نظر می رسد روند وعده محقق نشده نسخه الکترونیکی که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده همچنان ادامه دارد.

*وعده ای که در سال 89 داده شد،اما عملیاتی نشد

ابتدای سال 1389،معاون وقت سازمان تامین اجتماعی وعده داد که تا پایان سال جاری دفترچه های کاغذی را جمع و کارت های هوشمند جایگزین آن خواهد شد،وعده ای که از آن زمان تاکنون تکرار شد و در عمل محقق نشد.

تیر ماه سال 1393،نوربخش بار دیگر این وعده را اعلام کرد.

وی در آن مقطع اذعان داشت:ظرف مدت سه ماه تمامی دفترچه های تامین اجتماعی حذف خواهند شد و کارت های هوشمند جایگزین آن خواهد شد.

این امر بار دیگر در تیرماه سال گذشته بصورت یک تکلیف تکرار شد،در آن مقطع شورای عالی بیمه دو سازمان بزرگ بیمه ای کشور یعنی تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان را موظف کرد که براساس یکسان شدن خدمات بیمه پایه و جلوگیری از وقوع هر گونه سو استفاده از دفتر چه های بیمه حداکثر تا شهریور آن سال(1394)مکلف به جمع آوری آن و جایگزین سازی کارت های هوشمند هستند.

در مرداد ماه سال 94 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی وعده حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی را از شهریور ماه همان سال بصورت تدریجی مطرح ساخت.

بعد از مدتی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد،حذف دفترچه های بیمه در مرحله اول با اولویت بیماران خاص اجرایی می شود زیرا 320 هزار بیمار خاص نیازمند بیشترین میزان تسهیلات و هزینه هستند،تحقق این وعده نیز همچون گذشته،اجرایی نشد.

امید آن می رود این طرح با جدیت هر چه تمام تر و لحاظ شدن تسریع زمانی اجرایی و عملیاتی شود.

و سخن آخر اینکه می طلبد پیش از اجرای چنین طرح هایی،مسئولان با اشراف کامل به امکانات و ظرفیت های مجموعه تحت مدیریتی خود به اظهار نظر بپردازند،زیرا طرح وعده و عدم اجرای آن به اعتماد عمومی (به عنوان ارزنده ترین سرمایه اجتماعی) آسیب می زند، موضوعی که خسران و آسیب آن برای سازمان های بیمه گر نیز مطلوب و شایسته نخواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 20تیر1395، کدخبر: 5684413: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین