پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۲۰۸۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
بحران ایجاد شده توسط کرونا به زودی به نظام آموزش عالی خصوصا دانشگاه‌های خصوصی خواهد رسید. ورودی‌ها کاهش یافته و انتظارات دانشجویان برای دستیابی به آموزش‌های کاربردی‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر، باعث رونق ایجاد کالج‌های تخصصی (آموزشکده ها) خواهد شد. چنانچه این مهم توسط دانشگاه‌های خصوصی در نوعی راهبردیابی پیش نگرانه دنباله گیری شود، احتمال موفقیت آن‌ها بسرعت بالا می‌رود و از بحران کووید ۱۹، برای خود فرصت خواهند ساخت.

شعار سال: شاید تاکنون ایجاد تغییرات در آموزش عالی را با دو رویکرد تغییر در ارکان آموزش ( اهداف، ساختار، محتوا، فراگیر، آموزشگر، فناوری های آموزشی، محیط) و یا تغییر پارادایمیک( نسل های سه گانه و چهارگانه آموزش عالی) دنباله گیری می کردیم.

در دنیای جدید با بوجود آمدن بحران کووید 19 ، امکان واگشت جامعه به قبل از کرونا و تداوم رویه های قبلی بشدت کم است. بنظر می رسد که در بحث آموزش عالی شاهد فشرده،کاربردی و کارآمد شدن محتوا و مهارت ها باشیم. این تغییرات محتوایی، مسلما محتوای نخبه گرای دانشگاه محور را به محتوای کاربردی، قابل فهم و ساده شده مورد نیاز عموم جامعه نزدیک کرده و بحث ترویج علم، از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد شد.  بنظر می رسد که بهره گیری از فناوری های آموزشی نظیر موشن گرافی و اینفوگرافی با سرعت افزایش خواهد یافت و بخش ترویج علم، جزیی جدا نشدنی از ساختار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شود.

دانشگاه ها در کنار اهداف تخصصی(آموزش، پژوهش و فناوری)، اهداف مردم گرا پیدا نموده ( با تاکید بر ترویج علم) و فاصله گرفتن از دیدگاه پوزتیویست گرایی علمی تسریع می شود( تحقق موج چهارم شناخت یا ترکیب شناخت علمی با شناخت دینی).

این حجم از تغییرات ، مسلما تغییراتی را در رشته های علمی(گرایش به چند رشته ای ها و باز تعریف برخی از رشته های دانشگاهی موجود/ تسریع تغییر در سرفصل های دروس دانشگاهی / ...) سبب می شود. تغییرات معناداری در نوع ورودی ها به دانشگاه ها و توانمندی اساتید دانشگاه ها به وقوع خواهد پیوست.

تعداد بازدید : 6


اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
نه تنها دانشگاه هاي خصوصي بلكه تموم اموزش هايي كه تحت دولت و حكومت در خارج و داخل نبودن دارن به مرز ورشكستگي ميرسن يا رسيدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
اگر كرونا در ايران موندني باشه اصلا عاقبت خوشي براي تجارت ها و اقتصاد ها نمي بينم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
مگه دانشگاه های خصوصی پول شهریه نمی‌گیرن ؟!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین