شعار سال: شاید تاکنون ایجاد تغییرات در آموزش عالی را با دو رویکرد تغییر در ارکان آموزش ( اهداف، ساختار، محتوا، فراگیر، آموزشگر، فناوری های آموزشی، محیط) و یا تغییر پارادایمیک( نسل های سه گانه و چهارگانه آموزش عالی) دنباله گیری می کردیم.
در دنیای جدید با بوجود آمدن بحران کووید 19 ، امکان واگشت جامعه به قبل از کرونا و تداوم رویه های قبلی بشدت کم است. بنظر می رسد که در بحث آموزش عالی شاهد فشرده،کاربردی و کارآمد شدن محتوا و مهارت ها باشیم. این تغییرات محتوایی، مسلما محتوای نخبه گرای دانشگاه محور را به محتوای کاربردی، قابل فهم و ساده شده مورد نیاز عموم جامعه نزدیک کرده و بحث ترویج علم، از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد شد. بنظر می رسد که بهره گیری از فناوری های آموزشی نظیر موشن گرافی و اینفوگرافی با سرعت افزایش خواهد یافت و بخش ترویج علم، جزیی جدا نشدنی از ساختار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شود.
دانشگاه ها در کنار اهداف تخصصی(آموزش، پژوهش و فناوری)، اهداف مردم گرا پیدا نموده ( با تاکید بر ترویج علم) و فاصله گرفتن از دیدگاه پوزتیویست گرایی علمی تسریع می شود( تحقق موج چهارم شناخت یا ترکیب شناخت علمی با شناخت دینی).
این حجم از تغییرات ، مسلما تغییراتی را در رشته های علمی(گرایش به چند رشته ای ها و باز تعریف برخی از رشته های دانشگاهی موجود/ تسریع تغییر در سرفصل های دروس دانشگاهی / ...) سبب می شود. تغییرات معناداری در نوع ورودی ها به دانشگاه ها و توانمندی اساتید دانشگاه ها به وقوع خواهد پیوست.
اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال