شعار سال: ادعا و باور ما بر این است؛ چنین شخصیت مقدسهای با این عناوین عرشیه حتما؛ «حجت بالغه الهیه» در تمام اعصار میباشد.
آنچه بهترین ثمره حجت بالغه بودن فاطمه است این است که؛ دامن والا و پاک «فاطمه»؛ مادر دو عیسای بدون واسطه (امام حسن و امام حسین) و نُه عیسای دیگر (از امام سجاد تا امام زمان) مع الواسطه است، در حالی که دامن پاک «مریم»؛ نهایتاً مادر یک عیسی شد. پس فاطمه (س) که حجت بالغه الهیه است، خیلی فراتر از مریم قدیسه (س) قرار دارد.
پس اگر مریم شرق و غرب جهان را گرفته، ولی شخصیت فاطمه برای جهانیان در حجاب و خفاء است! نشانه این حقیقت تلخ است که ما به عنوان محبیین و معتقدین او نتوانسته ایم رسالت و مسئولیت خود را در جهان نسبت به آن «یگانه زن هستی» انجام دهیم!
باری؛ مهم این است که فاطمه همه نصابهای ضروری برای حجیتش بر کل عالَم، یعنی «حجت بالغه» بودن را، داراست.
پاکی و قداست، نهایت خلوص و معرفت، مقام استجابت دعا، ارتباط با عالَم غیب و فرشتگان و اخذ پیامهای غیبی و بهرمندی از طعام بهشتی، دانش وسیع، شجاعت، واسطه فیض الهی بودن و… جملگی نشان از «حجت بالغه» بودن آن سرور کائنات است.
این باور، با این شواهد نیاز به مختصری شرح و بسط دارد که تقدیم میشود.
در لغت اصیل عرب «حجت» بمعنای دلیل و برهان روشن و رسا است؛ و اگر دلیل؛ چنان دارای وضوح باشد که راهی برای انکار و یا تردید نگذاشته و بر هر اندیشهای به راحتی بنشیند «حجت بالغه» نامیده میشود؛ «قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّهُ الْبالِغَهُ، [انعام/۱۴۹]بگو: دلیل روشن و رسا تنها براى خداوند است».
برای ایفاء این نقش بزرگ؛ یعنی به منصه ظهور رساندن این «آیت رسا خدایی»، باید اصول ذیل را به شکل روشن و مبرهن و نیز جذاب تثبیت و تنشیر نماییم.
اصل عصمت و مراتب آن:
اولین قدم در راستای شناخت و شناساندن آن «یگانه زن هستی»؛ مقام نهایت پاکی اوست که از آن تعبیر به عصمت میشود.
«عصمت» آن حالت درونی شخص است که بر اساس مراتب بالای تقوای، باعث ارتباط و اتصال به عالَم قدس شده و از حقائق امور آگاه میشود و هیچ گاه آلوده به هیچ نقطه منفی نخواهد شد.
بالاترین و کاملترین مراتب در حدیث امام صادق (ع) آمده که فرمودند:
شیطان گفت: پنج نفرند که هیچ راهی به آنها ندارم، اما دیگر مردم در مشت من هستند:
۱- هر کس با نیت درست به خدا پناه ببرد و در همه کارهایش بر او توکل کند،
۲- کسی که شب و روز بسیار تسبیح خدا گوید،
۳- کسی که برای برادر مومنش آن پسندید که برای خود میپسندد،
۴- کسی که هر گاه مصیبتی به او میرسد، بی تابی نمیکند،
۵- و هر کس که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزیش را نمیخورد.
قال ابلیس: خمسه لیس لی فیهن حیله وسائر الناس فی قبضتی: من اعتصم بالله عن نیه صادقه واتکل علیه فی جمیع أموره و من کثر تسبیحه فی لیله و نهاره و من رضی لاخیه جمیع اموره و من کثر تسبیحه فی لیله و نهاره و من رضی لاخیه المومن بما یرضاه لنفسه و من لم یجزع علی المصیبه حین تصیبه و من رضی بما قسم الله له ولم یهتم لرزقه. [خصال صدوق]شعاع دیگری از «عصمت» در این حدیث آمده که امام صادق (ع) فرمود: معصوم کسی است که ذرهای نافرمانی خدا در حریم او راه ندارد؛ الإمام الصادق (ع) لما سأله هشام عن معنى المعصوم؟ قال:المعصوم هو الممتنع بالله من جمیع محارم الله، و قال الله تبارک و تعالى: و من یعتصم بالله فقد هدی إلى صراط مستقیم. [معانی الاخبار، صدوق]و نوع نافرمانی را که صاحب مقام عصمت از آن مبرا میباشد را امام رضا (ع) تبیین نمود و فرمود: «او، معصوم است و مؤیّد و موفّق و مستقیم و آگاه از حق، و ایمن از خطاها و لغزشها و انحرافها؛ چرا که خداوند، او را به این صفت مخصوص کرده تا حجّت او بر بندگانش و شاهد او بر خلقش باشد.
هو معصومٌ مؤیّدٌ موفّقٌ مسدّدٌ قد آمَنَ مِن الخطایا و الزّلل و العِثار یَخُصُّهُ اللّهُ بذلک لیکون حجّته علی عباده و شاهده علی خلقه. [بحار، ج۱۱/ص۹]در مورد عصمت نکتهای است که عصمت در «دین و تلقی و ابلاغ» آن به دلیل عقلی است، ولی در سایر امور مربوط به انبیاء و اولیا به دلیل نقلی ثابت است.
امام راحل، عصمت را دارای مراتب و درجاتی دانسته و بالاترین مراتب «عصمت مطلقه» است و هر اشتباه و سهو را هم میگیرد از آن پیامبر دانسته و ائمه هم از مراتب وجودی پیامبراند چنین عصمتی را دارند.
همه حقیقت عصمت بر اساس قرآن این است که صاحب مقام عصمت مشمول هدایت خاص خداست؛ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (آل عمران/۱۰۱)
و این هدایت خاص، به وسیله ارتباط غیبی به او میرسد.
کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما کُنْتَ تَدْری مَا الْکِتابُ وَ لاَ الْإیمانُ وَ لکِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدی بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّکَ لَتَهْدی إِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (شوری/۵۴)
از نشانههای عصمت و معصوم این است که از او نشان خدا را میتوانید بیابیم. متن جان او در بالاترین مرتبه «انقطاع الی الله» باشد و به مقام «فناء» راه پیدا کرده باشد به گونهای که تمام جذب و دفع او، خواستنها و نخواستن هایش، رضایت و غضبش، نشان از خدای متعال باشد.
عصمت حضرت فاطمه را باید در اینجا جستجوی کردکه فاطمه مظهر «رضایت و غضب» خداست. اینکه رضایت و غضب او رضایت و غضب الهی باشد، روشنترین دلیل بر عصمت فاطمه است که در جان نورانی نقش بسته است، شیعه و سنی به وفور نقل کرده اند که پیامبر (ص) فرمود: «انَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَه وَ یَرضی لِرِضاها؛ خداوند عزوجل به خاطر خشم فاطمه، خشمگین؛ و برای خشنودی و رضایت او، راضی و خشنود میگردد.» [کنزالعمال ج۱۲ص۱۱۱]در باب مراتب عصمت صدیقه شهیده (س) در انبوهی از روایات به صورت منصوص و به صراحت آمده. نسبت به انبیاء گذشته؛ فاطمه ولایت تکوینی دارد.
رسول اکرم (ص) فرمود: نبوّت و پیامبرى براى هیچ پیغمبرى کامل نمیشود مگر اینکه به محبّت و فضیلت فاطمه زهرا (س) اقرار داشته باشد. ما تَکامَلَتِ النُّبُوَّهُ لِنَبِىِّ حَتّى أَقَرَّ بِفَضْلِها وَ مُحَبَّتِها» [مدینه المعاجز]از حضرت باقر (ع) رسیده؛ «امر فاطمه بر همه کائنات از جن و انس و پرندگان و حیوانات و.. انسانها و انبیاء و فرشتگان مطاع است؛ – لَقَدْ کَانَتَ علیها السلام مَفْرُوضَه الطَّاعَه عَلَى جَمِیعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّیْرِ وَ الْوَحْشِ وَ اَلاَنبیا وَ الْمَلَائِکَهُ». [دلائل الإمامه/۲۷]اطلاق و وسعت مفاد این نمونه روایات حاکی از حجت بالغه بودن حضرت زهرای اطهر (س) در تمام اعصار و حتی در تمام عوالم است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۸دی۱۳۹۹، کدخبر: shafaqna.com، ۱۰۸۲۰۵۴