شعار سال: هلدینگ گروه اینترنتی ایران (IIG) از بزرگترین گروههای سرمایهگذاری تجارت الکترونیک است که در سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه کار خود را در حوزه سرمایه گذاری را با تاکسی آنلاین «اسنپ» آغاز کرد و به همین دلیل بیشتر در کشور با این نام شناخته میشود. پس از شروع موفق در حوزه تاکسی آنلاین، اقدام به سرمایه گذاری در سایر حوزهها کرد و اکنون پرتفوی این شرکت شامل استارتاپهای در حوزههای مختلف میباشد.
سهامداران گروه اینترنتی ایران (اسنپ)
یکی از موارد پر حاشیه در مورد گروه اینترنتی ایران، سهامداران این مجموعه بوده است که در سال گذشته با حضور ژوبین علاقه بند در یک برنامه تلویزیونی بیشتر مورد توجه عامه مردم قرار گرفت. در ادامه نگاهی به مهمترین سرمایه گذاران این مجموعه انداخته ایم.
MTN و ایرانسل
گروهامتیان (MTN Group – Mobile Telephone Network) یک شرکت ارتباطاتی و مخابراتی چند ملیتی است که در سال ۱۹۹۴ در کشور آفریقای جنوبی تأسیس شد. این شرکت با بیش از ۲۰۰ میلیون مشتری در ۲۲ کشور آفریقایی و خاورمیانهای فعالیت دارد و در ۱۵ کشور از این ۲۲ کشور رهبر بازار است. MTN در کشور ما نیز با در اختیار داشتن ۴۹ درصد از سهام ایرانسل حضور دارد.
نقشه فعالیت MTN در آفریقا و خاورمیانه
شبکه ایرانسل از مهر ماه سال ۸۵ به صورت رسمی افتتاح شد. ۵۱ درصد سهام ایرانسل از بدو تاسیس در اختیار شرکت گسترش الکترونیک ایران و ۴۹ درصد نیز در اختیار MTN بوده است. البته در ابتدا قرار بود امتیان صاحب ۷۰٪ از سهام شرکت باشد، اما با مخالفت مجلس سهم آن به کمتر از نصف یعنی ۴۹٪ کاهش یافت.
درمهرماه سال ۹۵ خبر سرمایه گذاری شرکت ام تی ان در گروه اینترنتی ایران منتشرشد و بعد از گذشت مدتی در اسفند ۹۵ ایرانسل به عنوان اولین شرکت ایرانی در گروه اینترنت ایران سرمایه گذاری کرد. مجموع سرمایه گذاری این دو شرکت در گروه اینترنت ایران حدود ۶۰ درصد است که ۴۹ درصد مربوط به MTN و ۱۱ درصد مربوط به ایرانسل میباشد.
راکت اینترنت
راکت اینترنت (Rocket Internet) یک شرکت چند ملیتی در برلین آلمان است که استارتاپهای مختلفی را در چند کشور جهان دارد. مدیران اصلی راکت دو فرد از عربستان سعودی به نامهای عیاد الکثار و محمود الفوز هستند. عیادالکثار مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه است و محمودالفوز از دوستان دوره دانشجویی او و عضو هیئت مدیره راکت است.
این شرکت درواقع با نمونه برداری از استارتاپهای موفق چیزی همانند آنها را در کشورهای دیگر راه اندازی میکند به همین جهت از آن به عنوان یک کپی بردار حرفهای استارتاپها یاد میشود.
ژوبین علاقبند (مدیرعامل اسنپ یکی از محصولات گروه اینترنتی ایران) در رابطه با سرمایه گذاری این شرکت در گروه اینترنتی ایران گفته است که این شرکت از سهامداران گروه اینترنتی ایران نیست، اما بعضی از افراد حقیقی که از سهامداران راکت هستند در گروه اینترنتی ایران سهامدارند این یعنی سهامداران هستند، اما خود راکت اینترنت نیست!
حدود ۳۰ درصد از سهام گروه اینترنتی ایران دراختیار این سهامداران آلمانی- عربستانی است.
هایپراستار
فروشگاههای زنجیرهای هایپر استار از به روزترین هایپرمارکتهای ایران است که درسال ۸۸ توسط گروه بزرگ فروشگاههای زنجیرهای Carrefur فرانسه اولین شعبه خود را در غرب تهران افتتاح کرد. سرمایه گذار اصلی این مجموعه یک تاجر از امارات متحده عربی به نام ماجد الفطیم است که در زمینه سرمایهگذاری، هتلداری، فروشگاههای زنجیرهای و … فعالیت دارد. در حال حاضر ۱۰ درصد از سهام گروه اینترنتی ایران در اختیار فروشگاههای زنجیرهای هایپراستار است.
سهامداران گروه اسنپاگر از زاویهای دیگر بنگریم براساس مطالب بالا عمده سهام گروه اینترنتی ایران دراختیار سرمایه گذاران خارجی است چرا که از ۶۰ درصدی که گفته شد ۴۹ درصد مربوط به ام تی ان آفریقای جنوبی است که با آن ۳۰ درصد شرکت آلمانی و ۱۰ درصد هایپراستار میشود ۹۰ درصد!
مهمترین اتفاقات گروه اینترنتی ایران در طول فعالیتدر این قسمت به بررسی روند زمانی توسعه این گروه از زمان آغاز تاکنون پرداختیم.
روند توسعه گروه اسنپ
پرتفو گروه اینترنتی ایران (IIG)
تعداد سرمایه گذاریهای IIG درحال حاضر ۷ استارتاپ میباشند که میتوانید آنها را در زیر مشاهده کنید:
پرتفو گروه اینترنتی ایرانتغییر لوگو در خانواده اسنپاسنپ بعد از گذشت چهار سال از زمان آغاز فعالیتش با کنارهم آوردن همه محصولاتش مانند درخواست خودرو، سفارش غذا، رزرو هتل و… در یک اپلیکیشن به یک سوپر اپ تبدیل شد. در همین راستا این مجموعه در روزهای پایانی سال ۹۷ از تغییر لوگو و ریبرندینگ برای خانواده محصولاتش در جهت یکپارچه سازی در یک اپ خبرداد.
تغییر لوگو در خانواده اسنپ
اسنپ
شرکت ایده گزین ارتباطات روماک که نام تجاری اش درحال حاضر اسنپ است در سال ۹۳ با هدف ایجاد راهی برای انجام سفرهای درون شهری با گروهی کوچک با نام تاکسی یاب فعالیت خودش را آغاز کرد و حالا باگذشت چندسال به بزرگترین سامانه هوشمند حملونقل تبدیل شده است.
طبق آمارهایی که این شرکت در جشن پنجمین سال فعالیتش منتشر کرده است، در این ۵ سال یک میلیارد سفر و عضویت ۲ میلیون راننده در این تاکسی اینترنتی رخ داده است که از این ۲ میلیون، ۷۰۰ هزار راننده به صورت فعال حضور دارند.
اسنپ با گذشت ۵ سال حالا ۳۰ میلیون مسافر دارد که در مقایسه با سال گذشته میشود ۵۰ درصد رشد! این مسافرها در مجموع ۳۶۵.۹۰۵.۱۲۴ ساعت را در این تاکسی آنلاین سپری کرده اند که میشود ۴۱.۷۷۰ سال! به گفته خود اسنپ، این پلتفرم ۸۰ درصد از سهم بازار را در این حوزه در اختیار دارد و بیشتر از ۱۳۰۰ نفر در خود آن مشغول به فعالیت هستند.
طبق ادعای شهرام شاهکار مدیر اجرایی اسنپ در سال ۹۷، ارزش این شرکت چیزی بین ۱.۴ تا ۱.۷ میلیارد گفته شده است.
اسنپ فود
اسنپ فود که در ابتدا زودفود نام داشته، متعلق به شرکت آوا نگار اطلس تجارت که اکنون به مدرن سامانه غذارسان اطلس تغییر یافته است، میباشد و یک سامانه آنلاین سفارش و دلیوری غذا است که از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد. زودفود در مرداد ۹۶ با توافق با مجموعه اسنپ به اسنپ فود تغییر نام داد. در حال حاضر این پلتفرم به عنوان اولین سایت سفارش غذا با بیش از ۱۳۵۰۰ رستوران از معتبرترین و بهترین آنها همکاری میکند و تنها محدود به سفارش غذا نیست و قابلیتهای دیگری مانند سوپرمارکت ها، شیرینیفروشیها، کافیشاپها، نانواییها و … به آن اضافه شده است. طبق آخرین آماری که توسط سعید لطفی مدیرعامل اسنپ فود در تیر ۹۸ اعلام شده است آنها بیش از ۷۰ هزار سفارش در روز دارند که نسبت به سال قبلش ۱۰۰ درصد رشد داشته است. دارا بودن ۸۰ درصد بازار و ۳۰ هزار سفارش روزانه توسط سرویس اکسپرس از دیگر آمارهای اعلامی است. هم چنین درجهت اشتغال زایی بیش از ۳۰۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در اسنپ فود فعالیت دارند.
کرونا عامل تغییر کاربری اسنپ فود
به دنبال شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن نیمی از درآمد اسنپ فود، مهراد عبدالرزاق رئیس هیات مدیره اسنپ فود خبر از تبدیل شدن اسنپ فود به یک پلتفرم On-Demand برای خرید محصولات مختلف داد، پلتفرمی که شما در آن محصول مدنظرتان را سفارش میدهید و همان روز آن را تحویل میگیرید.
اسنپ باکس
اسنپ باکس پلتفرمی برای جابجایی بستهها و مرسولات با موتورسیکلت است که در خرداد ۹۶ کار خود را آغاز کرد. باتوجه به آخرین آمارهای اعلامی از سوی مدیرعامل ایرانسل در مهر ۹۸، این بستر ۸۵ هزار درخواست روزانه دارد و ۹۰ هزار پیک موتوری در آن ثبت نام کردند که ۲۵ هزار پیک آن فعال هستند.
فرید شهابی مدیر تجاری اسنپ گفته است در حال حاضر ۱۲۴ هزار راننده موتورسوار، وانت سوار و اتومبیل سوار برای بخش اسنپ باکس کار میکنند که شیوع کرونا و افزایش سفارشهای اینترنتی مردم هم در این آمار بی تاثیر نیست.
اسنپ کیو
اسنپ کیو یک پلتفرم بازی و سرگرمی است که در شهریور ۹۷ راه اندازی شد و ابتدا کارش را برگزاری مسابقههای اطلاعات عمومی آغاز کرد. این اپلیکیشن بیش از ۶ میلیون نصب فعال داشته و آن طور که به نظر میرسد درآمدش از طریق تبلیغات است.
اسنپ کیو گیمری میشود!در بهمن ۹۸ این پلتفرم اعلام کرد که از این پس مسابقههای اطلاعات عمومی حذف شده و به جای آن بازیهای رکوردی و مسابقههای تک به تک که در آن کاربرها به رقابت دو به دو با یکدیگر در قالب یک تورنمنت میپردازند، اضافه میشوند. حالا محوریت جدید اسنپ کیو بازیهای ویدیویی و رکوردزنی گیمرهای ایرانی است.
اسنپ تریپاسنپ تریپ که در ابتدا پین تا پین نام داشته یک پلتفرم خرید آنلاین بلیت هواپیما و رزرو هتل است که از سال ۹۴ فعالیت خودش را آغاز کرد. این بستر در سال ۹۶ با توافق با مجموعه اسنپ به اسنپ تریپ تغییر نام داد و در سال ۹۷ رشد ۷۰۰ درصدی را تجربه کرد. طبق گفته روابط عمومی اسنپ در مهر ۹۸ این مجموعه رتبه دوم بلیت پروازهای داخلی را دراختیار دارد و هدف اصلی اش، مقرون به صرفه کردن سفر برای مردم ایران است.
اسنپ روماسنپ روم که در ابتدا زودروم نام داشته، مجموعهای برای اجاره اتاقهای ارزان است که در بهمن ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در شهریور ۹۸ به اسنپ روم تغییر نام داد. تلاش این مجموعه ارزان کردن هزینهی اقامت برای مسافرهاست. طبق گفتههای مدیرعامل ایرانسل در مهر ۹۸ این مجموعه با ۶۲ هتل داخلی همکاری میکند و روزانه هزار رزرو دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از راستا، تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، کدخبر: -، rasta۳۶۰.ir