پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
به دلیل شیوع پاندمی کرونا، در هفته پژوهش، سیلی از وبینار‌ها و کارگاه‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها برگزار شد.
شعار سال: هر چند برگزاری این کارگاه‌ها مستلزم نیازسنجی هدفمند بود و مخاطبان دانشگاهی و باسواد خاص خود را داراست، اما چنین نشست‌هایی غالبا متناسب با نیاز کارآفرینان متنوع و متکثر در اقصا نقاط کشور نبود، چراکه کارآفرینان شهری و عموم مردم روستایی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اثربخشی را برای رونق کسب و کار‌های کوچک و متوسط مقیاس خود با تاکید بر ترمیم و تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش محصولات غالب در مراحل تولید، پشتیبانی، فرآوری، بازاریابی و برندسازی می‌طلبیدند.
 
در واقع شیوع بیماری کرونا حضور فیزیکی آنان را در آموزشگاه‌ها، دوره‌ها و مراکز آموزشی مختلف با چالش روبه‌رو کرد و در عین حال دوره‌های مذکور ممکن است متناسب با زمانبندی و اوقات فراغت آنان نباشد لذا می‌توان گفت در فضای کسب و کار کنونی ذی‌نفعان و بنگاه‌های اقتصادی با توان یادگیری مستمر، قادر به رویارویی با تغییرات و در نهایت حفظ بقای خود هستند.
 
در این راستا موک (MOOC) مخفف Massive Open Online Course به‌مثابه نوعی دوره آموزشی آنلاین تحت بستر وب با رونق جهانی می‌تواند گزیدار مناسبی در این شرایط قلمداد شود. از ویژگی‌های اصلی موک قابل دسترس بودن برای همه افراد و مشارکت در مقیاس بزرگ است.
 
موک در واقع شبکه اجتماعی بزرگی را در زمینه آموزش فراهم می‌کند تا افراد به تناسب علایق خود در دوره‌های آموزشی موجود در آن شرکت کنند. معمولا موک‌ها رایگان هستند و قابلیت سودآوری نیز دارند مدارک دوره‌های موک به عنوان واحد‌های درسی پذیرفته می‌شود که می‌توانند در بازار کار ارزشمند واقع شوند، موک‌ها قابلیت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مخاطب‌محور را نیز دارا هستند. اغلب آن‌ها زمان شروع و پایان مشخصی دارند.
 
موک‌ها علاوه بر محتوای رایج درسی نظیر ویدیوها، متون و مجموعه مسائل، فضای تعاملی به وجود می‌آورند که مخاطبان و سایر ذی‌نفعان در آن شرکت کنند. این دوره‌ها می‌توانند گروه‌های مختلفی از مردم را در بسیاری از نقاط کشور به خود جذب کنند.
 
دوره‌های با کیفیت که به وسیله اساتید ماهر در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح تدریس می‌شود و گام مهمی را برای استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی برمی‌دارد. تنها پیش‌نیاز شرکت در بسیاری از این دوره‌ها تنها یک دستگاه رایانه یا گوشی هوشمند و یک خط اینترنت است که در صورت فراهم کردن زیرساخت مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه در مناطق محروم و روستایی می‌تواند پوشش‌دهنده مناسبی برای آموزش آزاد کسب و کار‌های کوچک و متوسط آنلاین با مخاطب انبوه به صورت هدفمند در مناطق مختلف کشور باشد و تحولی عمیق را در حوزه یادگیری مادام‌العمر با توسعه حرفه‌ای ذی‌نفعان ایجاد کند.
 
این نوع از یادگیری به جای تمرکز روی یادگیری یکنواخت در یک برهه از زندگی و استفاده از آن در بقیه عمر، ناگزیر از توزیع همه حواس و امکانات یادگیری در سراسر عمر است تا فرد بتواند متناسب با تغییرات و پدیده‌های نامتعارف روزمره زندگی نظیر کرونا و همراه با آنها، کسب و کار و سرمایه‌های معیشتی خود را در این سازگاری جدید به صورت پایدار و تاب‌آور مدیریت کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار ۲۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۲۲۲۳، www.etemadnewspaper.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین