پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
سه خانوار دارای معلولیت سال‌هاست در منطقه‌ای خارج از محدوده‌ی شهری کرمان (فدک) بدون داشتن هیچ امکاناتی ازجمله آب، برق و گاز زندگی می‌کنند و برای تردد در شهر و تهیه مایحتاج زندگی‌شان با مشکلات بسیاری دست به گریبانند.

شعار سال:حدود ده سال پیش به دستور استاندار وقت، زمینی در اختیار سه خانوار دارای معلولیت ساکن در حوالی کرمان قرار گرفت و به آنها وعده داده شد که در مدت زمان کوتاهی خانه‌‌ای با امکانات آب، برق و گاز برایشان ساخته خواهد شد. نام این پروژه را نیز طرح فدک گذاشتند، اما گذشت زمان خلاف وعده‌های داده شده را ثابت کرد. خانه‌ها ساخته شد بدون دسترسی ساکنان آن به آب، برق و گاز. طرحی که اجرای آن از همان ابتدا اشتباه بود.
 
از ۱۰ واحد ساخته شده‌ی این پروژه، ۶ واحد برای خانواده معلولان در نظر گرفته شد که سه خانوار از زندگی در آن خانه‌ها منصرف شدند اما سه خانواده دیگر به ناچار  و به دلیل عدم توان مالی برای پرداخت اجاره، در آنجا ساکن شدند.
 

 
خانواده‌ی‌ اول؛ افسانه اسدآبادی به همراه همسر و دخترش، منصوره شجاع الدینی خانواده دوم و خانواده آخر با دخترانشان رضوان و رعنا ساکنِ خانه‌های فدک در جایی در انتهای بلوار شهدای غریب، دور از شهر و مردم و بدون داشتن هر گونه امکانات شهری، آموزشی و درمانی شدند.
 
  آب شرب‌ این خانوار از تانکر و وسیله‌ی پخت و پز‌شان کپسول گاز است. برای خرید روزانه نیز مجبورند مسافت طولانی را تا شهر طی کنند؛ مسیری که حتی تاکسی یا اتوبوس شهری ندارد.
 

 
به گفته مسئولان شهری استان، این منطقه خارج از محدوده شهری است و نمی‌توان برایش کاری کرد. حدود پنج سال قبل در نشستی قرار به انتقال این خانواده‌ها به جایی دیگر شد اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته و هنوز این افراد دارای معلولیت در شرایط بلاتکلیفی و دشواری به سر می‌برند، آنهم با حقوق حداقل بهزیستی و یارانه‌ و تاکنون فریادشان به جایی نرسیده است.
 
منصوره برای گذران زندگی گاهی خیاطی و گاهی کارهای دستی انجام می‌دهد. شوهرش؛ احسان که معلولیت کمتری نسبت به دیگران دارد بار همه را به دوش می‌کشد و خریدهای روزانه از تهیه کپسول گاز و آب شرب تا خرید لوازم خانه  را انجام می دهد.
 
بهزیستی دخالتی در ساخت و سازها ندارد
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمان درباره وضعیت این سه خانواده به ایلنا گفت: ساخت این خانه‌ها به بنیاد مسکن مربوط می‌شود. در پروژه‌های ساخت مسکن برای معلولان و دیگر افراد تحت پوشش این اداره از افراد تحت پوشش فقط حمایت مالی می‌کند و هیچ‌گونه نقشی در جانمایی، واگذاری، ساخت و انعقاد قراردادها برای ساخت زمین ندارد و تنها برای صدور پروانه ساخت رایگان افراد تحت پوشش دخالت می‌کند.
 
فرد واگذارکننده زمین پاسخگو باشد
 
عباس صادق‌زاده ادامه داد: معمولا پیمانکار این‌گونه پروژه‌ها برای ساختن مسکن با بنیاد مسکن یا مسکن و شهرسازی قرارداد منعقد می‌کند. در حین اجرای پروژه اداره بهزیستی هم کمک‌های مالی را برعهده دارد. ما بارها برای حل مشکلات این سه خانواده با مسئولان مربوط صحبت کردیم اما همه می‌گویند هر کسی این زمین‌ها را واگذار کرده، خودش پاسخگو باشد.
 
 معلولان نباید تاوان اشتباهات مسئولان را بدهند
 
او  عنوان کرد: چطور می‌شود کسی ۱۰ الی ۱۵ سال پیش زمین واگذار کرده باشد اما نداند خارج از محدوده‌ی شهری بوده که حالا یادشان آمده خارج از محدوده است. این اتفاقات بی‌تدبیرانه باعث شده عده‌ای بیگناه و دارای معلولیت تاوان این اشتباهات را پس بدهند، با این همه، تلاش‌مان را برای این خانواده‌ها به کار می‌بندیم تا مشکل‌شان را هرچه زودتر رفع کنیم.
 
مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: اداره‌ی بنیاد مسکن استان در گذشته زمینی را خارج از محدوده در اختیار یک شرکت تعاونی و پروژه فدک قرار داد اما برای دریافت امتیاز آب، برق و گاز و انتقال به این منطقه خارج از محدوده به مشکل برخورد. اگرچه این اداره هیچ مسئولیتی در قبال این افراد ندارد اما ماهیانه  ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان کمک ‌خرجی برایشان تهیه و به حسابشان واریز می‌کند.
 

 
صادق زاده تصریح کرد: برای حل مشکل این سه خانواده دارای معلولیت بارها با ادارات برق، گاز و آب مکاتبه کرده‌ایم اما به جایی نرسیدیم. آنها می‌گویند اگر برایشان امکانات شهری فراهم کنیم در واقع به زمین‌های منطقه مشروعیت بخشیده‌ایم و این زمین‌های خارج از محدوده شهری‌ به بهانه اینکه به بنیاد مسکن واگذار شده، ارزش پولی پیدا می کند.
 
تنها راه‌حل  جابه‌جایی سه خانواده است
 
او گفت: تنها راه‌حلی که در  جلسات متعدد با مسئولان شهری به آن رسیدیم انتقال این خانواده‌ها به جای دیگری است. برای دو خانواده؛ یک آپارتمان دو طبقه و برای خانواده سوم که از مشکلات بیشتری برخوردار است، خانه‌ای به صورت ویلایی در منطقه‌ی سیدی نزدیک به محل زندگی فعلی‌شان که در محدوده شهری است، با همکاری بنیاد مسکن داده شود تا هم آنها از مشکلات موجود خلاصی یابند و هم خانه‌های فعلی که خارج از محدوده است، توسط بنیاد مسکن تخریب شود.
 
با این وجود؛ مدیرکل اداره کل بنیاد مسکن استان کرمان در گفتگو با ایلنا مدعی شد این اداره هیچ دخالتی در ساخت این خانه‌ها برای این سه خانوار نداشته و افزود: بنیاد مسکن هیچ پروژه‌ی ساخت مسکن نه تنها در محدوده‌ی شهرستان کرمان بلکه در هیچ کجای استان برعهده ندارد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ، تاریخ انتشار:  12 بهمن  1399  ، کدخبر: 1031587، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین