پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
تکنولوژی مواجهه‌بردار نیست و ایجاد دوگانه داخلی- خارجی نه تنها به نفع مدل داخلی تمام نمی‌شود، بلکه مقاومت‌هایی را در نوع استفاده شهروندان هم ایجاد می‌کند.
شعار سال: رئیس مرکز ملی فضای مجازی از ایجاد کارگروهی برای مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای خبر داده و هشدار داده به دلیل توسعه اینترنت ماهواره‌ای ممکن است کل ماهیت شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود. مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای و ایجاد تقابل بین این پدیده و شبکه ملی اطلاعات می‌تواند یادآور برخی مواجهات تاریخی دیگر در حوزه ارتباطات کشورمان باشد که معمولا نتایج دلخواهی را برای مواجه‌گران به بار نیاورده است. تجربه ورود تلگراف، فکس، ماهواره (تلویزیونی) تماس تصویری موبایل و حتی عرضه اینترنت پرسرعت خانگی نمونه‌هایی از این دست است که در بدو ورود با مقاومت‌های متعدد مواجه شدند؛ ولی در ادامه مسیر تکنولوژی نتایج دیگری را رقم زد.
دوگانه داخلی- خارجی مقاومت‌هایی را در نوع استفاده شهروندان ایجاد می‌کند
به معنای دیگر تکنولوژی مواجهه‌بردار نیست و ایجاد دوگانه داخلی- خارجی نه تنها به نفع مدل داخلی تمام نمی‌شود، بلکه مقاومت‌هایی را در نوع استفاده شهروندان هم ایجاد می‌کند. نمونه مشهور این اتفاق را در مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام و ادامه استقبال مردم از آن شاهد بودیم؛ جایی که پیام‌رسان‌های داخلی با حمایت‌های میلیاردی هم قادر به جلب‌نظر کاربران نشدند. نمونه‌های دیگری از این دوگانه‌سازی در حوزه ارتباطات به موضوعات دیگر هم امتداد داده شده و اتفاقا بر عکس خود عمل کرده است. شبکه ملی اطلاعات اگر بنا بر تعریف زیرساخت ارتباطی داخلی کارآ و امن باشد، قاعدتا نباید مخالفی داشته باشد؛ اما وقتی در یک دوگانه‌سازی در برابر اینترنت قرار داده می‌شود، ناخودآگاه مقاومت و مخالفت کاربران را به همراه دارد. هرچند مسوولان مرتبا تاکید کنند که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع از شبکه جهانی نیست، اما تاکید بر سیاست‌هایی، چون کاهش پهنای باند خارجی (دوگانه‌سازی دیگر) در ازای تقویت پهنای باند داخلی یا همین مورد اخیر تقابل با اینترنت ماهواره‌ای در جهت حفاظت از شبکه ملی اطلاعات تاکید بر این دوگانه‌سازی است. اینترنت ماهواره‌ای صرفا یک مسیر ارتباطی ساده‌تر برای دسترسی شهروندان به شبکه است.
بستر‌های ارتباطی فضای مناسبی برای رشد هستند
تجربه نشان داده مسدود کردن یک مسیر راه حل درست و موفقی نیست و شهروندان در تشخیص بد و خوب استفاده از یک مسیر اساسا توصیه‌پذیر نیستند. سال‌ها بعد این مسیر تکنولوژی مثل خطوط دایال آپ یا دستگاه فکس یا... یک راه عادی برای ارتباط به شمار خواهد آمد که مقاومت در برابر آن ممکن است در آن زمان خنده‌دار به نظر برسد.
باید در نظر داشت بستر‌های ارتباطی فضای مناسبی برای رشد هستند؛ چنانچه امروزه نمونه‌های موفقی از بانکداری الکترونیکی تا توسعه کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال به واسطه مهیا بودن ارتباطات پرسرعت برای شهروندان فراهم شده است. آنچه دولت‌ها می‌توانند در این مسیر انجام دهند، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای رشد آزادانه کسب وکارهاست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۷۴۰۶۲۹، https://donya-e-eqtesad.com/
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
0
هميشه ملت ما از راهبرد دوگانه مسئولين با وقايع گله داشتن و زجر كشيدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین