پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۰۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
هک اطلاعات مراکز مهم کشور ازجمله وزارت بهداشت، اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل، بندر شهید رجایی، گمرک، دولت الکترونیک و ده‌ها سازمان و مرکز مهم در حالی به راحتی از سوی افراد خاص و حتی اسرائیل انجام می‌شود که حتی اگر هم درز اطلاعات برخی از این حملات سایبری تکذیب هم شود، زنگ خطری برای دستگاه‌ها و مسئولان فضای مجازی کشور است؛ زنگ خطر درز اطلاعات کاربران و حتی بیگ دیتای حساس و حیاتی کشور!
شعار سال: ضعف زیرساخت های فناوری حوزه ارتباطات و اطلاعات در کشور ما به همین جا محدود نمی شود و در این میان ذکر دو نکته بسیار ضروری است: ۱٫ بحث عقب ماندگی توسعه اینترنت ثابت در کشور که باعث استفاده بیش از حد از شبکه همراه شده که برخلاف مدل کشورهای پیشرفته است، ۲٫ هزینه سنگینی که به مردم بابت این موضوع تحمیل شده که باید مخصوصا در زمان کرونا این موضوع حل شود. نکته اصلی در این میان، کیفیت سرویس ها و خدمات داخلی است که باید ارتقا پیدا کند تا اینترنت ماهواره ای جایگزین نشود.
قطع و وصلی های مکرر اینترنت ثابت و پاسخگو نبودن آن برای کاربران در حالی آنها را به شبکه موبایل کوچ داده است که این شبکه هم زیر بار سنگین این وظیفه کمر راست نکرده و نتوانسته این بار سنگین را به دوش بکشد.

انحصار مخابرات در مقابل شرکت‌های FCP
دبیر شورای ‌عالی فضای مجازی می گوید: «متأسفانه شبکه ثابت اینترنت در سال‌های گذشته به دلیل نامناسب بودن مدل درآمدی و به دلایلی دیگر، توسعه مناسب پیدا نکرده و وزارت ارتباطات در این رابطه کوتاهی دارد و مقصر است. در این حوزه شبه انحصار مخابرات را در مقابل شرکت‌های FCP داریم و در بخشی از قسمت‌های شبکه، مانند کابل، شاهد انحصار هستیم. در این راستا یا باید انحصار شکسته شود و یا مخابرات ایران بپذیرد که با سرعت کافی، سرویس‌های لازم را ارائه دهد.»
ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه «با این عدم توسعه، امنیت فضای مجازی کشور را در خطر می‌بینیم»، افزود: «در حال مذاکره با شرکت مخابرات ایران، وزارت ارتباطات و سهامداران اصلی مخابرات که حتماً این سرمایه گذاری را در حوزه توسعه اینترنت ثابت انجام دهند. آنها هم به صورت ابتدایی و پایه‌ای پذیرفته‌اند این سرمایه گذاری باید انجام شود. اما متأسفانه در این حوزه با تأخیر مواجه هستیم. ما معتقدیم که باید در اسرع وقت این سرمایه گذاری صورت گیرد و شبکه دسترسی کشور توسعه پیدا کند.»
آنچه در روزهای اخیر بسیار مشهود است، نامناسب بودن سرعت و کیفیت اینترنت ثابت برای کاربران و انتقال بار آن به شبکه موبایل است که در پی این بار، شبکه های موبایل نیز پاسخگو نخواهند بود. عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات، حملات سایبری گسترده، ناامنی فضای مجازی، سرعت و کیفیت نامناسب اینترنت و ده ها مورد دیگر بیانگر این است که سازمان های متولی در بحث فضای مجازی ازجمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید به توسعه اینترنت و امنیت فضای مجازی در کشور بپردازند و چه بسا به زودی اینترنت ماهواره ای جایگزین شبکه های فعلی شود؛ آن هم به صورت گسترده! «کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، ناامنی فضای مجازی کشور را بررسی می کند.

کوتاهی وزارت ارتباطات در توسعه اینترنت ثابت
سید علیرضا آل داود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه
متاسفانه وزارت ارتباطات در توسعه اینترنت ثابت ارائه خدمات در بستر اینترنت ftth در کشور کوتاهی کرده است. تا زمانی که دید برخی از مدیران به جای تقویت زیرساخت دسترسی به شبکه پرسرعت، امن و ارزان داخلی در بستر شبکه ملی اطلاعات، تقویت و خرید پهنای باند خارجی برای سرویس ها و خدمات غیربومی باشد، شاهد رشد و توسعه این شبکه نخواهیم بود.
در بستر اینترنت ثابت با ۳ اینترنت adsl, vdsl و ftth روبرو هستیم که بهترین آنها از نظر سرعت، پایداری و پینگ اینترنت ftth است که تنها در چند شهر ارائه می شود. کشوری مانند کره جنوبی با شبکه ملی اطلاعاتی که دارد، یک شبکه امن، ارزان و سریع را در اختیار شهروندانش قرار داده است. کره جنوبی لقب پرسرعت ترین کشور دنیا در زمینه سرعت دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعاتش را دارد که تا ۴٫۸ گیگابیت بر ثانیه سرعت این شبکه ذکر شده است.
اینکه دبیر شورای عالی فضای مجازی نسبت به امنیت فضای مجازی کشور احساس خطر می‌کند، بسیار درست است و این درحالی است که در سال جاری ما شاهد حملات سنگین سایبری به زیرساخت هایمان در کشور بوده ایم و متاسفانه بیگ دیتای بعضا بسیار محرمانه کشور نیز در اینترنت خرید و فروش می شود. متاسفانه کسب و کارهای اینترنتی داخل کشور در بسترهای ناامنی نظیر شبکه های اجتماعی و ارتباطی خارجی قرار دارند و هر لحظه امکان مسدود شدن صفحات مردم، قطع سرویس خدمات به کشور از طرف این سرویس ها و خدمات عمدتا آمریکایی، سوءاستفاده از فقر دانش رسانه ای و دیجیتال مردم و کلاهبرداری های اقتصادی وجود دارد.
حمایت واقعی از بخش خصوصی در ارائه خدمات اینترنت ثابت و همراه بسیار مهم است و این در حالی است که متاسفانه هنوز فرهنگ حمایت از بخش خصوصی ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور نهادینه نشده و جا دارد این اصل برای رونق و جهش تولید به ویژه کسب و کارهای اینترنتی و کارآفرینی برای کسب و کارهای جدید توسط دولت ها به طور کامل اجرا شود.
در صورت حمایت از بخش خصوصی برای ارائه اینترنت ثابت شاهد رقابت بسیار خوب در سطح شرکت های fcp و مخابرات خواهیم بود و در نهایت سرویس پایدار، ارزان، امن و پرسرعتی به دست مردم خواهد رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کسب و کار نیوز، تاریخ انتشار: 27 بهمن  1399، کد خبر: 4959563،  www.kasbokarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
فضاي مجازي در خطر هست هميشه ما بايد اين خطر رو كاهش بديم نه كه با ملي كردن اينترنت صورت مساله رو پاك كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین