پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
عصر روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم کوتاه پاسارگاد با محوریت حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی با حضور حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس جشنواره فیلم کوتاه پاسارگاد، دکتر حسن بلخاری دبیر این جشنواره، هیات داوران و جمعی از سینماگران، به صورت نیمه حضوری در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد و در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.
شعار سال: در این مراسم حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی به اهمیت ارزش فیلم کوتاه و تاثیر بسیار زیاد این شاخه از فیلمسازی در جهان امروز اشاره کرد. او تاکید کرد: اکثر فیملسازان بزرگ که نام ایران را در این عرصه در جهان زنده نگاه داشتند، از حوزه فیلم کوتاه برخاستند. انتظامی در ادامه از توجه دکتر مجید قاسمی، دکتر حسن بلخاری، فیلمسازان و حضار به مقوله فیلم کوتاه تشکر کرد. همچنین دکتر مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد و رییس جشنواره فیلم کوتاه، در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین و فیلمسازان حاضر در مراسم و همچنین مخاطبینی که از طریق فضای مجازی این مراسم را دنبال می‌کردند، با بیان اینکه این جشنواره با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا، به صورت محدود برگزار می‌شود، در تشریح اهمیت و جایگاه هنر در ادبیات ایرانی به بیان جملات ارزشمند بزرگان ادبیات ایران پرداخت و به ریشه چند هزار ساله هنر در ایران اشاره کرد. مدیر عامل بانک پاسارگاد در ادامه اظهار داشت: درخصوص انتخاب نام بانک پاسارگاد، این نام از بین ۱۲۹۴ اسم برگزیده انتخاب شد، باورکردنی نیست که ادبیات فاخر ما برای انتخاب یک اسم می‌تواند ۱۲۹۴ اسم را پیشنهاد کند. ما در جلسه‌ای که چندین ساعت طول کشید، با در نظر گرفتن نظرات صاحب‌نظران به هشت اسم رسیدیم که از بین آن‌ها نام پاسارگاد انتخاب شد. من معتقد هستم وقتی به تاریخ توحیدی خودمان نگاه می‌کنیم، پاسارگاد خود پیام هنری بسیار عمیقی دارد.
او در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به جوانان هنرمند افزود: اگر با احترام و آداب تکریم، تاریخ ایران و سرگذشتی که سرشار از سلحشوری و توانمندی بوده را با هنر خود، دست به دست به نسل آینده برسانید هم به عهد خود و ایرانی بودن وفا کرده‌اید، هم هنر خود را متجلی کرده‌اید و هم به آیندگان پیام‌هایی خواهید داد که آن‌ها را نیز متعهد می‌کنید.
او تصریح کرد: تولید بخش مهمی از هنر است. در زمان گذشته کوزه سفالی با دست ساخته می‌شد، اما در حال حاضر با استفاده از ماشین‌آلات این تولید صورت می‌گیرد. به نظر من سازنده آن ماشین هنرمند است. در هر حوزه‌ای هنر سایه‌انداز است. بانک پاسارگاد از ابتدا نسبت به مساله تولید ملی با دقت و بصیرت و نگاه عمیق به آینده و آینده‌نگری برنامه‌ریزی کرده است. ما در بانک پاسارگاد چندین هولدینگ داریم از جمله هلدینگ صنایع معدنی (میدکو) که در آن شش و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است و در حدود چهارصد و بیست هزار فرصت شغلی فراهم شده است. در هلدینگ مالی که از بانک، بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف تشکیل شده است، ۱۱۷۰ نفر در ستاد و شعبه‌های بیمه و ۱۱۹.۰۰۰ نفر در بیش از ۴۰.۰۰۰ دفتر نمایندگی در حال فعالیت هستند که نشان‌دهنده هنر تولید خدمات و هنر تولید امنیت و آسایش نسبت به آینده انسان است. در حوزه انرژی، هلدینگ گسترش انرژی با هدف سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حال پیگیری است. در هلدینگ ICT بانک که شرکت فناپ است، در حال حاضر حدود ۵.۵۰۰ نفر از جوانان بااستعداد در حال فعالیت هستند. خدمات تولید شده در این هلدینگ به چندین بانک ارایه می‌شود. از موفقیت‌های قابل توجه این هلدینگ ادغام ۵ بانک کشور از طریق کربنکینگ فناپ می‌باشد. همچنین در آینده، سرزمین هوشمند پاد تحولی جدید در نظام بانکی ایجاد خواهد کرد. در هلدینگ سلامت ساخت ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی در هفت نقطه از کشور در حال پیگیری است و اقدامات گسترده‌ای در حوزه تشخیص هوشمند بیماری‌ها در حال انجام است، این بخشی از فعالیت‌های هنری و تولیدی گروه مالی پاسارگاد است. او با اشاره به نگاه هدفمند، درست، بلندمدت و آینده‌نگر بانک پاسارگاد به تولید افزود: این موفقیت‌ها گنجی است که بی‌رنج به دست نیامده است، همکاران من در سراسر کشور توانمندی‌ها، آبرو، اعتبار و همت بی‌بدیل خود را تقدیم ملت ایران کردند تا این پیشرفت‌ها ایجاد شود، اگر این همت‌ها نبود و اگر در بحث تولید چهره‌های سوخته کارگران شریف مقابل کوره‌های آتش نبود این تولید جوابگوی تحریم‌ها نمی‌شد. این مسوولیت شما جوانان هنرمند است که این پیشرفت‌ها را به تصویر بکشید و آن را به نسل بعد منتقل کنید.
در ادامه این جشنواره، دکتر حسن بلخاری، دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوتاه پاسارگاد در سخنانی با بیان اینکه این جشنواره در ادامه سه جشنواره قبلی است، اما یک تفاوت دارد، توضیح داد: در جشنواره‌های اول، دوم و سوم، سه محور بنیادین بشری و انسانی را مبنا قرار داده بودیم که تکریم خانواده، مساله محیط‌زیست و اهدای عضو بود. در جشنواره چهارم مقرر شد با حذف دو سال فاصله بین جشنواره‌ها، محوریت تولید ملی مورد توجه قرار گیرد. بر این اعتقاد که هنرمند تا نتواند با موضوع ارتباط حسی برقرار کند نمی‌تواند راوی کاملی از آن باشد، مقرر شده بود بانک پاسارگاد تعدادی از برگزیدگان سه دوره قبل جشنواره را با پیشرفت‌های مهم صنعتی که بانک پاسارگاد حامی اصلی این پیشرفت‌هاست آشنا کند و بازدیدی در این خصوص هماهنگ شود که البته به خاطر محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا میسر نشد. یقین داریم که اگر این اتفاق رخ می‌داد آثار درخشان‌تری در این حوزه به دست ما می‌رسید. لازم به ذکر است در شرایط موجود و با توجه به شرایط گسترش بیماری کرونا به فکر تعطیلی جشنواره بودیم، اما خوشبختانه ۲۵۰ اثر از ۲۲۶ فیلمساز به دست‌مان رسید که ۲۹ اثر انتخاب نهایی شد و درنهایت جوایزی به ۷ فیلمساز برگزیده تعلق گرفت. امیدوارم با استناد به شعار «آنچه توانسته‌ایم لطف خدا بوده است» که رمز ماندگاری اعمال و کردار ماست، بتوانیم شاهد تداوم این شکل حمایت از هنر، فرهنگ و فرهنگیان در آینده نیز باشیم.
این نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: معتقد هستم فرهنگ چند هزار ساله ما ایرانیان به غلط به بعد و قبل از اسلام تفکیک شده، چراکه ما از دوره زرتشتیان و از ابتدا اهل کتاب و توحید بوده‌ایم. هنر در تاریخ ایران داستان شگفت‌انگیزی دارد، جایی که حکیم سخن، فردوسی فرمود؛ هنر نزد ایرانیان است و بس، تعریفی از هنر ارایه داده است.
بلخاری در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت هنر در فرهنگ ایرانی ادامه داد: اولین کاربرد هنر در فرهنگ ایران این است که صفت اهوراست و دوم به عنوان قوه ممیز خیر و شر است. بازتاب این نکته که در قرآن کاملا دیده می‌شود این مطلب است که تقوی پیشه کنید تا خدا به شما فرقان (عامل تمییز حق از باطل) دهد. جناب حافظ می‌گویند، تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافری است/ راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش این یعنی رسما تقوی، دانش و توکل جزو هنر هستند.
گفتنی است پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، در بخش جنبی این رویداد، کارگاه آموزشی توسط روح‌الله حجازی برگزار شد که در این کارگاه از شرایط فیلمسازی و شکل‌گیری ایده و چگونگی تدوین فیلم مطالبی مطرح شد. دکتر حسن بلخاری، علی‌اکبر امین‌تفرشی، دکتر محمود دهقان طزرجانی، منوچهر شاهسواری، ابراهیم مختاری، روح‌اله حجازی، بهرام توکلی و نیما جاویدی داوران چهارمین جشنواره فیلم کوتاه پاسارگاد بودند که به بررسی و انتخاب آثار برگزیده در این جشنواره پرداختند. در این جشنواره در بخش حرفه‌ای، بنفشه جاهد (نام اثر: مهدی) موفق به کسب رتبه نخست شد، امید توتونچی (نام اثر: چادریِ مادر) رتبه دوم و الهام عادلی (نام اثر: دست‌ها) رتبه سوم را کسب کردند.
در بخش غیرحرفه‌ای نیز راضیه سراجی (نام اثر: کالای ایرانی) رتبه اول، محمد‌مهدی فکریان (نام اثر: فراش) رتبه دوم و سیداحسان حیدری (نام اثر: مبارز ملی) رتبه سوم را کسب کردند. همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم برگزیده شرکت فناپ از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد تعلق گرفت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار 29 بهمن 99، کدخبر:163979، 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین