پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد، ۶۵۰ فیلم و ۲۷۰ ایده دریافت شد و برگزیدگان از میان ۶۷ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی معرفی شدند.
شعار سال: مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد با حضور جمعی از هنرمندان، هنردوستان، مسؤولان، مدیران بانک‌پاسارگاد و نفرات راه ‌یافته به مرحله‌ نهایی داوری جشنواره در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

* دریافت ۶۵۰ فیلم و ۲۷۰ ایده در جشنواره سوم

حسن بلخاری دبیر جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد در ابتدای مراسم با تقدیر از کسانی که با ارسال فیلم و ایده سبب برپایی این جشنواره معظم شدند، اظهار داشت: در سومین سال برگزاری جشنواره فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه ای در مدت اعلام شده حدود ۶۵۰ فیلم کوتاه و ۲۷۰ ایده به دفتر جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۴۲۰ اثر در حوزه داوری ارزشمند حضور شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه جان مایه اصلی هنر، ایده است، ادامه داد: در حوزه نظریه، هنر امر مقدسی متشکل از دو عنصر بنیادین ایده و معنا سپس فرم در صورت رنگ و تصویر و هنر است که این جشنواره در هر دو عرصه متقاضی هنرمندان جوان شد تا استعدادهای ناب کشور برای تبدیل شدن به هنرمندان برجسته کشور شناسایی شوند.

دبیر این جشنواره به آثار ارسالی اشاره‌ای کرد و افزود: در نگاه اول با مقایسه آثار ارسالی در این جشنواره نسبت به دوره قبل از نظر تعداد کمتر است که این کاهش اعداد و ارقام به دلیل قوانین جشنواره سوم بوده است که ما به دنبال آثار اولی‌ها بودیم و می‌خواستیم فیلم هایی در این جشنواره ارزیابی شوند که فقط برای این جشنواره ساخته شده اند.

بلخاری تکریم خانواده، حفظ منابع‌‌طبیعی و محیط‌ زیست، اهدای عضو و همدلی و همبستگی ملی در مواجهه با بلایای طبیعی و حمایت از تولید ملی در بستر اقتصاد مقاومتی را محورهای جشنواره برشمرد و خاطرنشان کرد: فیلم هایی که در زمینه حمایت از تولید ملی بر بستر اقتصاد مقاومتی به دست ما رسید بسیار اندک بود و به دلیل شرایط خاص کشور و تحریم‌های ظالمانه ضروری است بر تولید فیلم های کوتاه با موضوع اقتصاد مقاومتی تمرکز کنیم.
 
تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد
وی با بیان اینکه از دیدگاه محققان زبان هنر تبدیل امر معنا به فرم است، تصریح کرد: تولید فیلم در موضوعاتی مثل تولید ملی و اقتصاد مقاومتی مهارت و ویژگی خاص می‌طلبد و جنس این مسائل به گونه‌ای است که نمی‌شود انتظار داشت فیلم سینمایی ارائه شود ولی واقعیت این است که با توجه و تمرکز کامل امکان ترجمه ایده‌های اقتصادی به فرم وجود دارد.

دبیر جشنواره به آغاز فعالیت بانک پاسارگاد در مشهد مقدس و شعار بسیار استثنایی «آنچه توانسته‌ایم لطف خدا بوده است» اشاره کرد و افزود: ورود بانک در این عرصه اجتماعی و فرهنگی تبلیغاتی و کسب درآمد نبوده و احیای سرمایه برای تعالی فرهنگ و هنر این سرزمین دنبال می‌شود.

* جشنواره‌ای عمیق و پرمعنا

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ادامه این مراسم از حضور در این جشنواره جمع و جور ولی عمیق و پر معنا ابراز خرسندی کرد و گفت: هیچ تمدنی نمی تواند شکل بگیرد جز آنکه میانه ای درست و کامل با تصویر داشته باشد و هیچ تمدنی حاصل نمی شود جز آنکه در همه زمینه ها پیشرفت خلاقانه داشته باشد.

وی به اهمیت تصویر در دنیای امروز اشاره کرد و اضافه کرد: جهان و تمدن امروز بنیانش بر تصویر است و تصویر تمام حیثیت خود را از خلاقیت می‌گیرد و هیچ کشوری وجود ندارد که به لحاظ اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی از بنیان‌های قدرتمند برخوردار باشد ولی صدا و تصویر نداشته باشد.

مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر خلاقیت و تصویر عنوان داشت: در دنیای امروز هیچ کشوری نمی تواند بدون صدا و تصویر در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قدرتمند عمل کند و ملت بدون صدا و تصویر در جهان امروز وجود ندارد.

شاهسواری افزود: ملتی که صدا و تصویر ندارد مثل چیزی از جنس ندیدن، نشنیدن و نگفتن است و چقدر دردناک است که نشود دید، شنید و گفت.

وی با اشاره به اهمیت این جشنواره خطاب به فیلم سازان جوان مراسم یادآور شد: آنچه شما در این جشنواره انجام می دهید می تواند مصارف متنوع دیگری داشته باشد و تبدیل به یک سرمایه عظیم در فضای مجازی شود.

مدیرعامل خانه سینما در پایان معتقد است این وطن فقط با بهره گیری از فعالیت های بهم پیوسته، وطن است و باقی می ماند و برای این هدف بزرگ چیزی نداریم جز آنکه خلاقیت به خرج دهیم و کار کنیم.

* جشنواره خاص تولید ملی راه‌اندازی می‌شود

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد آخرین سخنران این جشنواره با خیر مقدم به هنرمندان، هنرآفرینان و امانتداران تاریخ و تمدن کشور، گفت: عهد ما با شما جوانان بر سر امانتداری تاریخ تمدن این کشور و تاریخی که مزین به دین مبین اسلام است.
 
تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد

وی با اشاره به ۱۵ سالگی این بانک و ایجاد ۴۵۰ هزار فرصت شغلی به جز ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده، ادامه داد: سال جاری به نام رونق تولید نامگذاری شده و باید هر سال شاهد رونق تولید باشیم چرا که برای بقای این تمدن بزرگ و ملتی که شایسته سلطان ملت‌های جهان بودن است باید از تولید حمایت کنیم.

مدیرعامل بانک پاسارگاد به روند انتخاب نام بانک اشاره کرد و افزود: با تحقیقات زیاد و ۵۵۰ نفر ساعت کار، روش علمی و استفاده از نظر بزرگان در فرهنگستان هنر و صاحب نظران از میان ۱۱۹۴ نام توانستیم نام پاسارگاد را انتخاب کنیم که نشان از غنای فرهنگی کشور برای کاندیتاتوری نام یک بانک است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار در بخش معادن و صنایع، بیان کرد: بعضی از این پروژه‌ها به صورت پتنت در اوج تحریم از غربی‌ها گرفتیم که به دلیل حجم سرمایه‌گذاری و ریسک بالا جرأت ورود نداشتند که بانک پاسارگاد با شهامت وارد شد در حالی که صاحب پتنت به دلیل تحریم نمی‌توانست برای مشورت وارد کشور شوند و در سایر کشورها با آن‌ها جلسه می‌گذاشتیم و بعد از اعلام توافق برجام توانستند حاضر شوند که بعد از تحریم دوم پروژه‌ای که روز به روز از نظر تکنولوژی نیاز به پیگیری داشت کار را با راندمان ۶۶ درصد رها کردند و فکر کردند این کار نیمه تمام خواهد ماند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در این پروه ادامه داد: جوانان غیور شهر بابک کرمان با ایستادگی، دانش و توان علمی بالا کار را به راندمان ۸۷ درصد رساندند و غربی‌ها با نگرانی اینکه اگر حضور نیابند صحنه را خواهند باخت دوباره بازگشتند.

قاسمی به توفیقات ایرانی این بانک در حوزه انرژی و حوزه آی سی سی با اشتغال بیش از ۴ هزار نفر اشاره کرد و گفت: دو سال پیش در حمله سایبری به بانک های مختلف بانک پاسارگاد به دلیل تولید سی دی ان به تنهایی ایستاد و بعد از آن صف‌های طولانی برای در اختیار قرار دادن این تکنولوژی و پدیده ایجاد شد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد با هدف کشف استعدادها و جلب افکار عمومی به موضوعات تعیین‌شده برگزار شد از راه‌اندازی جشنواره خاص حمایت از تولید ملی خبر داد.

در پایان این مراسم با پخش فیلم آثار برگزیده اسامی برگزیدگان نهایی جشنواره در دو بخش فیلم و ایده از بین ۶۷ اثری که شایسته حضور در مرحله نهایی داوری شناخته شد‌ه ‌بودند اعلام و جوایز نقدی نفیس، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را دریافت کردند که ۲ جایزه‌‌ ویژه‌ جشنواره به ۲ فیلم برگزیده، ۶ جایزه ویژه هیأت‌ داوران به ۶ فیلم برگزیده و ۱۰ جایزه به ۱۰ ایده‌ برگزیده اهدا شد.

پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، کارگاه آموزشی فیلم‌سازی با حضور کارگردانان مطرح کشور، برای صاحبان ۶۷ اثر برگزیده برگزار شد.

در حاشیه مراسم با سه نفر از برگزیدگان این جشنواره که هرکدام ویژگی خاصی داشتند گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم.

* فیلمی برای حمایت از کار و کارگر ایرانی

هیراد گرایلی با فیلم قلم در بخش حمایت از تولید ملی در بستر اقتصاد مقاومتی سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد برگزیده شد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به جزئیات فیلم می‌گوید: ایده فیلم توسط دوست عزیزم حیدر اعتباری مطرح که به فیلم‌نامه تبدیل و با حمایت انجمن سینمای جوان مشهد در این جشنواره خوب شرکت کردم.

گرایلی اهل مشهد که با دو اثر در این جشنواره شرکت کرده، ادامه می‌دهد: این فیلم در راستای دغدغه حمایت از کار و کارگر ایرانی ساخته شده و باید با خریدن کالای ایرانی از خودمان شروع کنیم تا جوانان ما در کارخانه‌ها مشغول به کار شوند و از اقتصاد ملی حمایت شود.

وی که عضو انجمن سینمای جوان است ‌اضافه می‌کند: بهتر است هر بخش داوری و جوایز جدا در نظر گرفته شود و از جوانان حمایت شود تا فیلم‌هایی با بودجه کوتاه بسازند.

* جایزه من تقدیم به اهالی زلزله زده کرمانشاه

مهدی شاهسواری با فیلم «هانیه» که به موضوع زلزله کرمانشاه پرداخته در بخش جایزه ویژه جشنواره برگزیده شده است می‌گوید: این جشنواره بسیار با کلاس است که به فیلم ساز و هنرمند کلاس، شخصیت و هویت می‌دهد و تنها باید از فیلم سازانی که در این جشنواره کشف شدند و پتانسیل ساخت فیلم سینمایی، تله فیلم و سریال دارند حمایت لازم صورت بگیرد.

وی که تجربه ۱۲ سال کار در سینما و حضور در ۳۰ جشنواره ملی و بین المللی و کسب رتبه و جوایز برتر را دارد، ادامه می‌دهد: فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی اولین فیلم ایرانی بود که با حمایت بانک پاسارگاد توانست اسکار بگیرد و این بانک با استمرار این کار و سرمایه‌گذاری در کشف استعدادهای جوان می‌تواند نیروهای تازه نفس را تحویل قطار سینما بدهد و سبب افتخار آفرینی شود.

شاهسواری که ساخت ۲۰ فیلم مستند کوتاه داستانی را در کارنامه دارد، می‌گوید: اگر شرایطی فراهم شود فیلم‌های برتر جشنواره اکران شود و فیلم‌ها در بخش مجزای داستانی، انیمیشن و مستند داوری شود قطعا بر کیفیت جشنواره و انگیزه شرکت‌کنندگان می‌افزاید.

وی معتقد است این جوانان باید طوری حمایت شوند تا بتوانند حداقل فیلم ۲۰ دقیقه‌ای بسازند.

شاهسواری در پایان به موضوع فیلم برگزیده در جشنواره اشاره داشته و ادامه می‌دهد: هانیه دختر 12 ساله زلزله کرمانشاه در همان چند ثانیه زلزله که جانش در خطر بود خواهر کوچکش را از مرگ حتمی نجات می‌دهد و دچار ضایعه نخاعی می‌شود و این دختر واقعا پهلوان روزگار ما است و من با افتخار این جایزه جشنواره را به مردم زلزله زده کرمانشاه تقدیم می‌کنم.

* یک فیلم و چند نشان

محبوبه کلایی با فیلم سینک، حسام حسینی با فیلم کانال، عیسی بابایی با فیلم وادی موران، حمیدرضا بیات با فیلم ناهار در چمنزار، تی یام یابنده با فیلم سوپ در بخش مسئولیت اجتماعی جشنواره و هیراد گرایلی با فیلم قلم در بخش حمایت از تولید ملی در بستر اقتصاد مقاومتی و مهدی شاهسواری با فیلم هانیه و مهدی خدیوی پناه با فیلم کلکسیون مادر در بخش جایزه ویژه جشنواره و کمال احمدی پور با ایده تولد، اصغر روح با ایده پرنده آبی، سارا منصوری با ایده خانواده من، میثاق بحرالعلومیان با ایده تصمیم کبری، زهرا جدیدی با ایده قنوت، اکبر روح با ایده عصا، پیمان بیرانوند با ایده آخرین رویا، شیدا اسلامی فراز با ایده اهدای عضو، علی یاوری با ایده شما هم دعوتید و فرزانه ناظران پور با ایده قلب برگزیدگانی بودند که در سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

بخش پایانی سومین جشنواره فیلم های کوتاه ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد سالار عقیلی به همراه گروه نوازندگان با اجرای قطعاتی شورانگیز از جمله وطن و ایران حال و هوای دیگری به جشنواره دادند همچنین در میان اجراها مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از سالار عقیلی به عنوان یکی از هنرمندان بزرگ ایرانی تجلیل و هدایایی به رسم یادبود به ایشان تقدیم کرد.

مهدی خدیوی پناه هنرجوی انجمن سینمای جوان با انتخاب موضوعی خاص و استفاده از مادرش در فیلمی که ساخته و بوسه بر دست و پای مادر در اختتامیه جشنواره حال و هوای خاصی به جشنواره سوم داد که خیلی‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند.

وی در واقع با ساخت فیلم کلکسیون مادر چند نشان را هدف گرفته و به موضوع مهم و حیاتی اهدای عضو پرداخته و ضمن دغدغه‌مندی ارزشمند برای این مسؤولیت اجتماعی از زحمات مادر خود نیز به نوعی قدردانی کرد.

خدیوی می‌گوید: از ابتدا دغدغه محیط زیست و اهدای عضو در سر داشتم که با فیلمی با موضوع محیط زیست در جشنواره اول رتبه اول را کسب کردم و موضوع اهدای عضو در جشنواره دوم اضافه شد که امسال این ایده را به تصویر کشیدم و توانستم جایزه ویژه را کسب کنم.

وی از مشهد در این جشنواره شرکت کرده، ادامه می‌دهد: روی موضوع حساس و مهمی که نیاز بود دست گذاشتم و باور داشتم اگر یک نفر هم با این فیلم نظرشان به این مسئله جلب شود کار ارزشمند و بزرگی است.

این فیلم ساز جوان با اشاره به حضور مادرش در فیلم در نقش مادر فرد اهدا کننده عضو، اضافه می‌کند: برای حضور واقعی مادر یکی از اهداکنندگان عضو هماهنگی لازم شده بود که صبح روز مقرر این مادر به یاد فرزندش حالش خراب و مجبور شدم از مادرم در این فیلم استفاده کنم.

خدیوی با بیان اینکه فرصت مغتنمی برای تقدیر از زحمات مادرم به دست آورده بودم، می‌گوید: هنگامی که نام من در سالن به عنوان نفر برگزیده اعلام شد دست مادرم را بوسیدم و در جایگاه ضمن اهدای جایزه به ایشان با افتخار پای مادرم را بوسیدم.

وی با اشاره به جزئیات فیلم کلکسیون مادر ادامه می‌دهد: تلاش بسیاری برای ساخت این فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای به کار بردم و خوشحالم با وجود ایرادات فنی که حرفه‌ای‌ها متوجه می‌شوند ولی توانستم پیام خود را به مخاطبان منتقل کنم.

خدیوی با بیان اینکه فیلم با موضوع محیط زیست با استقبال خوبی مواجه شد، می‌گوید: در زمینه فیلم سازی سعی کردم بسیار قابل فهم و درک، خاص و ماندگار ورود داشته باشم و اعتقادی به الگوبرداری ندارم.
 
تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد

وی با تشکر از بانک پاسارگاد ادامه می‌دهد: این بانک با مطالعه ورود کرده و نیازی به تعریف و تمجید امثال من ندارد و تاکنون عملکرد خوبی داشته و از این به بعد هم درخشان خواهد بود.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار ۲۶ آذر ۹۸، کدخبر: ۱۳۹۸۰۹۲۶۰۰۰۹۸۵، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین