پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۳۲۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
خبر افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد، چندی است که در فضای رسانه و مجامعه بین‌الملل دست به دست می‌شود؛ اما مسئله مهم این است که آمریکا از جنگ سخت به نرم و تربیت نسل آمریکایی در عراق روی آورده و ایران هنوز برای حفظ و پرورش دستاورد‌های مقاومت اقدام فرهنگی انجام نداده است.
شعار سال: چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری کاخ صدام به آمریکا توسط الکاظمی برای احداث دانشگاه آمریکایی در بغداد شنیده می‌شد؛ اما طبق معمول این صدا بین هزاران صدا و امواج که هرکدام از دغدغه‌های عجیبی اعم از صحبت‌های فلان امام جمعه و آمدن یا نیامدن فلان کاندید در دنیای خود غرق بودند، گم شد.

سال‌ها پیش وقتی جرج بوش رئیس جمهور بود، آمریکا به عراق لشکرکشی کرد و نیرو‌های نظامی خود را در آن مستقر ساخت تا از این طریق هم بر منطقه تسلط بیشتری داشته باشد، هم ایران را تحت نظر نگه‌دارد و هم از منابع و منافع این کشور استفاده کند. روند این حمله وحشیانه استعمارگرانه آنقدر ادامه پیدا کرد تا اینکه دیگر وجود سربازان آمریکایی در عراق بی معنا شده بود و جز هزینه‌های زیاد برای این کشور عایدی دیگری نداشت. از طرفی دیگر با به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهندس ابومهدی توسط ترامپ، مطالبه عمومی مردم و دولت‌های منطقه برای خروج نیرو‌های آمریکا از مطقه خصوصا عراق، افزایش یافت.

به همین سبب آمریکا در اندیشه دیگری به تربیت مدیران و سربازانی برای خود از همان کشور دست زد. کاری که سال‌ها پیش در بیروت انجام داده بود. پیش از این آمریکا در سلیمانیه عراق، اربیل، صلاح الدین و دهوک دانشگاه‌هایی را تاسیس کرده بود، اما اینک به صورت تخصصی برای رشته‌های مدیریت و علوم انسانی در پایتحت عراق دست به احداث دانشگاه بزند، عملا دست درازی به نظام آموزش عالی این کشور محسوب می‌شود که متاسفانه با سیاست‌های تلطیف شده جدید عراق در برابر آمریکا و سهل‌انگاری برخی مسئولین کشور خودمان از نقش مهم ایران و عراق در محور مقاومت این موصوع به ثمر رسید.

اواخر بهمن ماه بود که خبر افتتاح این دانشگاه در مجامع و رسانه‌های عراق و منطقه پیچیده شد. مقامات آموزش عالی بغداد امیدوارند که دانشگاه آمریکایی بغداد که این هفته افتتاح شد، برای تقویت وضعیت فعلی آموزش عالی این کشور یک عامل موثر باشد. البته دانشگاه آمریکایی بغداد هم اظهار امیدواری کرده که بتواند جای خالی آموزش عالی عراق را پر کند و رئیس این دانشگاه "مایکل مولنیکس" اظهار داشته که: این دانشگاه بزرگ است و من بیشتر از اینکه حس ریاست دانشگاه را داشته باشم، احساس می‌کنم شهردار یک شهر هستم.
 
تربیت سیاستمداران آینده با تاسیس دانشگاه آمریکایی در عراق
وی همچنین با کنایه به مخالفت‌های داخلی عراق مبنی بر بودجه دادن به این دانشگاه آمریکایی اظهار داشته که: منتقدان طرح بودجه این دانشگاه که به یک تاجر بانفوذ عراقی وابسته است، نسبت به حملات گروه‌های تروریستی و مشکلات ناشی از کرونا نیز هشدار داده‌اند.

تعداد بازدید : 4

در دورانی که جنگ سخت کارآیی خود را از دست می‌دهد غرب وارد فاز نرم می‌شود و جمهوری اسلامی ایران که برای قوت امت اسلامی، کمک به مستضعفین جهان و شکل گیری محور مقاومت از هیچگونه تلاشی فروگذار نکرده در عرصه نرم افزاری باید عقب بماند و دستخوش شبیخون‌های فرهنگی شود. این دانشگاه آمریکایی در بغداد با وجود اینکه به تازگی آغاز به کار کرده است؛ اما ۳۰۰ دانشجو را پذیرش کرده که برای ورودی‌های کارشناسی آکادمی زبان انگلیسی تدارک دیده تا به تقویت زبان خود بپردازند.

عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای در واکنش به تاسیس این دانشگاه در توییتر خود نوشت: امروز دانشگاه آمریکایی بغداد با حضور نخست‌وزیر عراق افتتاح شد. رئیس این دانشگاه آمریکایی است و گفته این دانشگاه انقدر بزرگ است که من احساس می‌کنم شهردار یک شهرم. رشته علوم سیاسی و مدیریت جزو رشته‌های اولیه است. به برکت کاظمی آمریکا شکست سخت را پاسخ نرم، راهبردی و بلند مدت می‌دهد.
 
تربیت سیاستمداران آینده با تاسیس دانشگاه آمریکایی در عراق

همچنین دیگر کاربران توییتر به این موضوع واکنش دادند. علی ربانی فرهودی یکی از کاربران توییتر در واکنش به این موضوع توئیت زد: به لطف خواب بودن متولیان دانشگاهی کشور که مطلقا نگاه راهبردی به جبهه مقاومت را نفهمیدند، دانشگاه آمریکایی بغداد با محوریت رشته‌های علوم سیاسی و مدیریت شروع به کار کرد. این یعنی تربیت نسلی از جوانان لیبرال که قرار است آینده جامعه عراق را رقم بزنند.
 
تربیت سیاستمداران آینده با تاسیس دانشگاه آمریکایی در عراق

محمدرضا فتحی نجفی یکی دیگر از کاربران توئیتر است که در این باره در توئیتر خود نوشته است: دانشگاه آمریکایی بغداد با رئیس آمریکایی قرار است که علوم سیاسی و مدیریت را به دانشجویان عراقی آموزش دهد. لابد فارغ التحصیلان آن، سیاستمدارن و مدیران میهن پرست و دلسوز عراق و اهل مقاومت خواهند بود!

یکی دیگر از فعالان توئیتر در توئیتر خود نوشت: بزرگترین صدمه را نفوذی‌ها می‌زنند و اثر یک کار نفوذی صدبرابر بیشتر از یک گردان جنگیست. آمریکا در دانشگاه آمریکایی بغداد برای آینده نفوذ خود در عراق، نیرو تربیت می‌کند. تربیت غربگرا سالهاست انجام می‌شود و خروجی آن کسانی هستند که به آقایی غرب بر جهان باور دارند.

اگر کمی به استان‌های مرزی و همجوار با کشور عراق نگاه کنیم، پتانسیل تاسیس دانشگاه‌های بین المللی بزرگی را می‌بینیم که هم به رونق آن استان و شهر کمک خواهد کرد و هم تربیت نیروی مومن انقلابی را تضمین. اما متاسفانه مسئولین ما در ارگان‌های مختلف اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و حتی کابینه دولت هیچگونه تحرک و تلاشی برای پیاده کردن برنامه‌های فرهنگی، تربیت نیرو‌های مومن و انقلابی در منطقه نمی‌‎بینیم. در واقع، تربیت مدیر شایسته انقلابی مسئله‌ای است که با وجود تأکیدات رهبری، همچنان مغفول مانده و نه تنها مسئولین مربوطه در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به عنوان محور مقاومت برای شکاف‌های آموزشی در منطقه و کشور‌های حوزه مقاومت اقدامی نکرده، بلکه در کشور خود نیز به این موضوع بی‌تفاوت بوده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹، کدخبر: snn.ir، ۹۱۸۸۹۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین