پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۰۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۶ برنامه طرح ملی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران تشریح شد.
شعار سال» برنامه‌های طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه» امروز یک‌شنبه ۲۴ اسفندماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در وزارت ارشاد تشریح شد.

در این نشست خبری، فقهی‌زاده نهج‌البلاغه را تفسیر قرآن از آبشخور معارف علوی دانست که به چشمه جوشان معرفت و دینداری حضرت محمد(ص) اتصال دارد و گفت: این کتاب از زبان کسی بیان شده که شاهد نزول قرآن بوده و تفسیر آیات را از زبان رسول خدا‌(ص) شنیده و باب علوم اسلامی در رسیدن به وجود مقدس حضرت رسول(ص) است.

وی به توحید نظری در کنار توحید عملی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: تنوع موضوعی نهج‌البلاغه خیره‌کننده است و از جهاتی به قرآن کریم شباهت دارد. این تعدد و تنوع موضوعات به حدی گسترده است که تخصص آنها در سطح دانشگاهی به آسانی قابل دسترسی نیست و حتی افرادی که در این حوزه در مقاطع دکتری پژوهش می‌کنند هم معترف هستند که آنچه فهمیده‌اند، در مقابل آنچه که وجود دارد، بسیار کم و محدود بوده است.

فقهی‌زاده با ابراز خرسندی از اینکه دوره‌های علمی در مقاطع لیسانی، فوق لیسانس و دکتری در حوزه نهج‌البلاغه رقم خورده است، گفت: گفتمان هدایتی، وحدت‌بخش، همیاری و علی‌البر و التقوی در نهج‌البلاغه جاریست که درک و دریافت آنها وجودآور و عمل به آنها سازنده زندگی بهتر و نگرش درست‌تر به دین است.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از مکتب علوی به مسلمانان اختصاص ندارد و عالمان بزرگ سایر ادیان را هم شیفته خود کرده است، گفت: آثار بزرگی از سوی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان در این حوزه رقم خورده است و دریغ است که در ایران همچنان به نهج‌البلاغه کم‌توجه باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به نکات مهم و دوران‌ساز نهج‌البلاغه، بر آن شدیم که در راستای ظرفیت‌سازی‌های تازه در مؤسسات مردمی، مراکز دانشگاهی و حوزوی و پرهیز از تفرقه و نزاع بین‌المذاهبی طرح پایتخت نهج‌البلاغه ایران را تدوین و اجرا کنیم. که بر این اساس، کاشان به عنوان اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران انتخاب شد.

وی اعلام کرد: این طرح در سه سطح شهرستان، استانی و کشوری اجرا می‌شود که مقرر شده نیمی از برنامه‌ها ملی باشد.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل ارشاد استان اصفهان نیز طی سخنانی با تأکید بر ظرفیت نهج‌البلاغه در پاسخگویی به مسائل روز، گفت: نهج‌البلاغه هنوز جایگاه خود را در میان دیگر کتاب‌های روایی پیدا نکرده است و امیدواریم با اجرای طرح پایتخت نهج‌البلاغه، موجب برطرف کردن مهجوریت نهج‌البلاغه شویم.

وی از ابلاغ مأموریت‌های اجرایی این طرح به دستگاه‌های مشارکت کننده و مسئول خبر داد و گفت: توجه به ظرفیت بخش مردمی و خصوصی در اجرای این طرح حائز اهمیت است تا بتوانیم در این دو سال، ریل‌‌گذاری مناسبی برای تحقق اهداف داشته باشیم.

حجت‌الاسلام معتمدی در تشریح برنامه‌های طرح ملی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه، گفت: برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به عنوان تنها بخش بین‌المللی این طرح، راه‌اندازی و پشتیبانی محتوایی از سامانه اینترنتی پایتخت نهج‌البلاغه ایران، برگزاری مسابقه میراث پدری در فضای مجازی، حمایت از پایان‌نامه‌‌های کاربردی در موضوع معارف نهج‌البلاغه، برگزاری جشنواره انتخاب پایان‌نامه سال نهج‌البلاغه، حمایت از تولید فیلم مستند نهج‌البلاغه، حمایت از تولید ۲۰ فیلم با موضوع سبک زندگی در نهج‌البلاغه و راه‌اندازی صفحه اختصاصی پایتخت نهج‌البلاغه در شبکه‌‌های اجتماعی از برنامه‌‌های اولین دوره پایتخت نهج‌البلاغه ایران است.

وی افزود: برگزاری محافل شعر نهج‌البلاغه، تکریم از فعالان و پیشکسوتان نهج‌البلاغه، برگزاری مسابقه حفظ کلمات قصار نهج‌البلاغه، راه‌اندازی دو کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه در شهر کاشان و اصفهان(به عنوان برنامه شهرستانی)، برگزاری مسابقه خوشنویسی نهج‌البلاغه، راه‌اندازی ۱۰۰ جلسه شرح و تفسیر اجمالی نهج‌البلاغه در مساجد شاخص، برگزاری دوره ضمن خدمت تربیت علوی ویژه معلمان استان اصفهان، راه‌‌اندازی ۲۰ خانه نهج‌البلاغه، حمایت از تولید و اجرای ۱۰ تئاتر با محوریت نهج‌البلاغه، حمایت از تولید فیلم ۳۰ دقیقه‌ای کاشان و نهج‌البلاغه و راه‌اندازی شبکه خیرین نهج‌البلاغه در استان اصفهان از دیگر برنامه‌های ما است.

حجت‌‌الاسلام معتمدی در پایان گفت: تولید برنامه رادیویی بهار نهج‌البلاغه، حمایت از تولید و نصب المان‌های شهری و برگزاری جشنواره ادبی من و نهج‌البلاغه، ویژه دانش‌آموزان استان اصفهان نیز دیگر برنامه‌‌های اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران است.

فقهی‌زاده نیز در پایان اعلام کرد: از ۲۶ برنامه این دوره، یک برنامه بین‌المللی، دو برنامه ویژه کاشان و ۱۲ برنامه استانی خواهدبود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 24 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.iqna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
كاشان هم در زمينه جاذبه ديدني يكي از استان هاي سرامد ايران محسوب ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین