پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
طبق آمار رسمی اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ بیش از۶۸۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌گذاری برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در این استان جذب شده است.
شعار سال: بررسی شاخص‌های کشاورزی مازندران به عنوان قطب تولید محصولات این بخش در کشور نشان می‌دهد که راهبرد‌های توسعه در تمامی زیربخش‌های کشاورزی استان طی دو دوره فعالیت دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است و مکانیزاسیون به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی پیشرفته، به صورت ویژه مورد عنایت قرار داشت.

همسو با رویکرد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نقش کشاورزی استان مازندران در امنیت غذایی کشور، کشاورزان و بهره‌برداران این خطه نیز از فرصت نبود محدودیت در جذب تسهیلات ارزان قیمت استفاده کرده و با خرید انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی، علاوه بر کاهش هزینه تولید، به لحاظ کیفی و کمی نیز تولیدات خود را اضافه کردند.

تعریف ردیف اعتباری مستقل برای مکانیزاسیون کشاورزی نخستین گام دولت تدبیر و امید بود که در سال ۹۲ برداشته شد، به طوری که  برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون به تدریج  هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

خط نخست اعتباری در سال ۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، خط دوم به میزان هشت هزار میلیارد ریال در سال ۹۳، خط سوم در سال ۹۴ به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری چهارم در سال ۹۵ به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری پنجم در سال ۹۶ به مبلغ  ۱۵ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ششم در سال ۹۷ به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال و خط اعتباری هفتم در سال گذشته به مبلغ یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

جذب ۵۰ درصد بیشتر از سهمیه

از آن جایی که طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی محدودیتی برای جذب این تسیهلات  بین استان‌های مختلف کشور وجود نداشته است، بر اساس آمار اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹، به طور میانگین ۴تا ۴.۵ درصد از اعتبارات این ردیف‌ها را استان  مازندران جذب کرد. به عبارتی طبق برنامه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان سهم تخصیصی استان بود، اما به دلیل استقبال و نیاز به مکانیزاسیون، جذب آن طی این سال‌ها به ۶۸۰ میلیارد تومان رسید که ۱۴۸درصد بیشتر از تخصیص است.  

بنابر آمار عملکردی اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مهم‌ترین بخش توسعه‌ای مکانیزاسیون کشاورزی استان طی حدود هشت سال؛ توسعه مکانیزاسیون در برداشت برنج و گندم بوده است.  برداشت مکانیزه این ۲ محصول مهم و استراتژیک از سطح  ۱۴۹ هزار و ۶۳۸ هکتار سال ۱۳۹۲ به ۲۶۰ هزار هکتار در سال جاری افزایش یافت و همچنین کشت مکانیزه برنج و گندم از ۴۷ هزار و ۴۸۰ هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار در سال ۹۹ رسید.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵هزار هکتار آن زیر کشت  برنج و ۶۰ هزار هکتار زیر کشت گندم می‌رود.

ورود فناوری‌های نوین

یکی دیگر از موفقیت‌های مهم در توسعه مکانیزاسیون بخش کشاروزی مازندران، استفاده از فناوری‌های نوین از جمله پهپاد بوده است. طبق آمار استفاده از فناوری‌های نوین پهپاد تا سال ۹۲ جایگاهی در بخش کشاورزی مازندران نداشت، اما اکنون دستکم ۴۶ دستگاه پهباد به کشاورزی مازندران راه یافته است که طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال ۹۹ برای حدود ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بویژه در بخش سمپاشی از این ابزار نوین استفاده شده است.

بنا بر آمار اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی مازندران، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران هم از ۱.۶۲ اسب بخار در هکتار سال ۹۲ به  حدود ۳.۳۳ اسب بخار در هکتار در سال ۹۹ رسیده است.

بنابر این گزارش، استفاده از ماشین آلات شامل تراکتور، کمباین، دستگاه نشاکار و دنباله بند‌ها در کشاورزی زراعی بویژه برنج، گندم، کلزا، جو  چندین برابر شده است. به عبارتی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، شمار ورود تراکتور به کشاورزی استان نسبت به سال ۹۲ اکنون  ۱۳۵ درصد، دستگاه نشاکار ۲۶۰ درصد و کمباین ۴۲۶ درصد افزایش داشته است.

یکی از مزیت‌های توسعه مکانیزاسیون  کشاورزی حفاظتی با استفاده از دنباله بند‌ها است.  بنا بر آمار رسمی اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی مازندران کشاورزی حفاظتی از ۲۵هزار هکتار سال ۹۲  امسال به ۶۹هزار هکتار رسیده که به معنای ۲.۵ برابر شدن نسبت به هشت سال قبل است.

ورود ادوات دنباله بند به کشاورزی مازندران بویژه برای کشت پائیزه شامل گندم،  کلزا و انواع علوفه سبب شد تا کشاورزان از طریق دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری برای خرید دنباله بند‌ها سطح کشت با این ابزار نوین را از یکهزار و ۵۰۰ هکتار سال ۹۲ امسال به ۴۰ هزار هکتار برسانند.

از دیگر موفقیت‌های مهم در توسعه مکانیزاسیون بخش کشاروزی مازندران، استفاده از روش کشت روی پشته‌ای با استفاده از اداوت دنباله بند است. طبق آمار کشاورزی به این روش از خاک ورزی با استفاده از این ادوات پیشرفته  تا سال ۹۲ جایگاهی در بخش کشاورزی مازندران نداشت، اما در سال ۹۹ از هشت هکتار سال قبل به ۵۰۰ هکتار رسید.

خاک‌ورزی حفاظتی روشی نوین برای جلوگیری از فرسایش و به هم خوردن توازن و تعادل مواد موجود در خاک با به کارگیری شیوه‌های علمی در کاشت، داشت و برداشت محصول از کشتزارهاست که در مازندران در دستور کار قرار گرفته است..

هدف از این کار، فـراهم آوردن محیطی مناسب جهت سبز شدن بذر، رشد و نمو ریشه، کنترل علف‌های هرز، کنترل فرسایش خاک و کنترل رطوبت است که از طریق حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی  در سطح خاک، تردد کمتر در زمین و دستکاری کمتر خاک انجام می‌شود.

افزایش ۷۰۰ هزار تنی محصول 

در روش شخم و شیار روی پشته‌ای با استفاده از دنباله بند‌های مخصوص به جای شخم و شیار سطحی و عمیق، شخم به صورت جوی و پشته انجام می‌گیرد  در واقع در روش شخم جوی و پشته، زهکش مناسبی برای آبیاری محصولات به وجود می‌آید و آب اضافی از زمین خارج می‌گردد و می‌توان آن را دوباره به مزارع برگرداند.

 یکی از مهم‌ترین دغدغه کشاورزان پوسیده شدن بذر محصولات مختلف زراعی کشت پائیزه مازندران از جمله گندم،  دانه روغنی کلزا، ذرت  و جو ناشی از بارندگی‌ها و ماندابی شدن پس از کاشت  است، اما در شخم و شیار جوی و پشته نه تنها بذر و ریشه آن در فرایند رشد دچار آب پوسیدگی و بیماری قارچی نمی‌شود، بلکه در زمان کم آبی نیز می‌توان از جوی ایجاد شده برای آبیاری استفاده کرد.

مجموعه اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی از جمله توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری فناوری‌های نوین و تغییر الگوی شخم وشیار سبب شده است تا بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران، تولیدات محصولات زراعی استان از ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۸۶ تن سال ۹۲  به ۲ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۶۵ تن رسیده در سال ۹۹ برسد.

تولید برنج به عنوان مهم‌ترین محصول استرتژیک کشور  در استان مازندران از ۹۰۲ هزار و ۲۰۶ تن  سال ۹۲ به یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۷۴۲ تن در سال ۹۹ رسیده است.  همچنین تولید گیاه علوفه‌ای از ۶۵۹ هزار و ۸۰۳ تن سال ۹۲ امسال به ۹۷۳ هزار و ۵۶۵ تن افزایش یافته است.

سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود که شامل حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان است. همچنین ۹۰ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می‌شود. انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا هم از دیگر تولیدات بخش کشاروزی مازندران است. در مجموع مازندران ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.  

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۲۶۹۲۲۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین