پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
امسال چهارم فروردین برابر با ۲۳ مارس روز جهانی هواشناسی است. این روز توسط کنوانسیون سازمان هواشناسی جهانی در ۲۳ مارس سال ۱۹۵۰ به امضا رسیده است. شعار "اقیانوس اقلیم ما و وضع هوا (ی ما) " به عنوان شعار روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده است.

شعار سال: آن هنگام که از وضع هوا و اقلیم سخن به میان می‌آید، اکثر انسان‌ها صرفاً به آنچه درجو رخ می‌دهد، می‌اندیشند. غافل از اینکه اگر اقیانوس‌ها نادیده گرفته شوند، به مانند آن است که تکه بزرگی از یک تصویر را از دست داده‌ایم.
اقیانوس‌ها که تقریباً ۷۰ درصد سطح کره زمین را به خود اختصاص داده‌اند، سهم بزرگی در وضع هوا و اقلیم جهان دارند و البته نقش مهمی نیز در تغییر اقلیم ایفا می‌کنند. اقیانوس‌ها در حیطۀ اقتصاد جهانی نیز نقش دارند و بر بیش از ۹۰ درصد تجارت‌های جهانی و نیز ۴۰ درصد زندگی ساکنین کره خاکی که در ۱۰۰ کیلومتری سواحل به سر می‌برند، تأثیر می‌گذارند. با درنظر گرفتن این موارد، سازمان‌های ملی هواشناسی و آب‌شناسی و محققین، به طور مرتب اقیانوس‌ها و چگونگی تغییرات آنها را پایش نموده، تأثیرات اقیانوس‌ها برجو را مدلسازی کرده و خدمات گسترده و متنوع دریایی از جمله حمایت از مدیریت سواحل و حفظ ایمنی زندگی در کنار دریا را ارائه می‌دهند. امروزه، اثرات روز افزون تغییر اقلیم موجب شده تا دیدبانی اقیانوس، تحقیق و خدمات مرتبط، با اهمیت‌تر از گذشته باشد.
شعار امسال سازمان جهانی هواشناسی با عنوان «اقیانوس، وضع هوا و اقلیم ما»، بر پیوند میان اقیانوس، اقلیم و وضع هوا در سیستم کره زمین تأکید می‌ورزد. این شعار همچنین یادآور آغاز دهه سازمان ملل متحد با عنوان علم اقیانوس در توسعه پایدار است (۲۰۲۱-۲۰۳۰). دهه آتی تلاش‌های جهانی را در راستای تجمیع علوم اقیانوس‌ها – از طریق ابتکارات و ایده‌های تحول آفرین- به عنوان اطلاعات اصلی در حمایت از توسعه پایدار همسوسازی می‌کند. سازمان جهانی هواشناسی، به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه اقلیم، وضع هوا و آب، تمام تلاش خود را بکار گرفته تا همگان بدانند که پیوند غیرقابل انکاری بین اقیانوس، اقلیم و وضع هوا وجود دارد. این امر بی‌گمان به ما کمک خواهد کرد تا درک کنیم در جهانِ همراه با اثرات تغییر اقلیم زندگی می‌کنیم و باید به اعضای سازمان جهانی هواشناسی با هدف تقویت توانایی‌های آنها در حفاظت از جان و مال مردم، کاهش ریسک بلایا و حفظ اقتصاد پویا کمک کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت اداره کل هواشناسی استان گیلان، تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۹۹، کد خبر: ۲۰۲۱، www.gilmet.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین