پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
۱۴۰۰ برای استارتاپ‌ها سال ویژه‌ای است؛ تشدید قوانین سخت‌گیرانه، کمبود سرمایه و بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند موجودیت آن‌ها را تهدید کند.

شعار سال: استارت‌ها سال سختی را پشت سر گذاشتند و تعدادی از آنها نتوانستند در شرایط سخت اقتصادی سال ۱۳۹۹ دوام بیاورند.
 
برخی از فعالان اقتصادی معتقدند سال جدید نیز می‌تواند برای آنها با چالش‌های جدی همراه باشد؛ تشدید قوانین سخت‌گیرانه تا بی‌ثباتی‌های ناشی از انتخابات.
 
تشدید نظارت‌ها نگران‌کننده است

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی افزایش نگران‌کننده نظارت‌ها بر فعالیت‌های استارتاپی و آنلاین را از بزرگ‌ترین مشکلات این اکوسیستم در سال ۱۴۰۰ می‌داند.
 
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساترا و صدا و سیما هر کدام به نوعی، مدعی نظارت بر تولید محتوا در فضای مجازی هستند و این موضوع، نگرانی‌های زیادی را در اکوسیستم استارتاپی و فعالان این حوزه ایجاد کرده است.
 
طالبی، چالش کمبود نقدینگی برای رشد استارتاپ‌ها را یکی دیگر از مشکلات مهم سال جدید می‌داند و می‌افزاید: از یک سو تحریم‌ها مانع از ورود سرمایه به کشور می‌شود، از سوی دیگر منابع مالی داخلی نیز به سمت بازارهایی با سود قطعی گرایش دارند و کمتر به سمت حوزه نوآوری و فناوری می‌آیند.
 
دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی می‌گوید: برای حل این چالش، امیدوار‌هایی به رفع تحریم‌ها وجود داشت اما نشانه‌ها چندان امیدوارکننده نیستند. این در حالی است که کشور برای جذب سرمایه به تعامل با دنیا نیاز دارد.
 
چالش منابع انسانی

او از کندی و ضعف نظام پرداخت کشور به عنوان چالشی دیگر یاد می‌کند و می‌افزاید: سیستم‌های اعتباری از جمله برگ‌های برنده استارتاپ‌ها در خارج از کشور هستند اما شبکه بانکی ایران با وجود حرکت به سمت الکترونیک و دیجیتال شدن، هنوز چنین خدمتی را ارائه نمی‌کند.
 
به گفته طالبی، بانک مرکزی همگام با تحولات فناورانه و نوآورانه حرکت نمی‌کند؛ به گونه‌ای که برخورد سلیقه‌ای با فین‌تک‌ها و چالش‌های رگولاتوری، مشکلات زیادی را برای اکوسیستم استارتاپی ایجاد کرده است.
 
دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی می‌گوید: قانون تجارت الکترونیک ایران نیز قدیمی است و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای روز این حوزه باشد. در نتیجه کسب و کارهای مجازی مشکلات زیادی با نهادهای نظارتی و قانونی دارند.
 
به گفته او یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این حوزه که احتمال دارد در سال ۱۴۰۰ تشدید شود منابع انسانی است؛ چراکه تعدادی از بهترین نیروهای بخش فناوری، ایران را ترک کرده‌اند یا در آستانه مهاجرت قرار دارند.
 
موانع برنامه‌ریزی در سال انتخابات

فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز معتقد است، اکوسیستم استارتاپی، علاوه بر چالش‌های مختلفی که در سال‌های اخیر داشته است، با برخی مشکلات کلیدی دیگری در سال ۱۴۰۰ مواجه می‌شود که به نبود ثبات سیاسی و اقتصادی بازمی‌گردد.
 
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: مهم‌ترین چالش اکوسیسم استارتاپی و کارآفرینی در سال جدید، فضای نامشخص اقتصادی است که از انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو ناشی می‌شود.
 
فردیس می‌افزاید: اکنون بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های مهم اقتصادی، به دلیل در پیش بودن انتخابات بلاتکلیف مانده‌اند و در این شرایط، کارآفرینان قادر به برنامه‌ریزی برای آینده نیستند.
 
این عضو اتاق تهران ادامه می‌دهد: در این فضا، سرمایه‌گذاری برای کارهای جدید اقتصادی نیز با سردرگمی مواجه شده که تاثیر آن روی اکوسیستم استارتاپی آشکار است.
 
عدم شناخت اقتصاد نوآوری

این فعال اقتصادی، خلاءهایی موجود در فضای قانون‌گذاری کشور را یکی دیگر از چالش‌های جدید استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآور در سال جدید می‌داند و می‌افزاید: در سال گذشته نیز این مشکل وجود داشت. حتی برخوردهایی با اینگونه کسب و کارها و مدیران عامل آنها صورت گرفت که ناشی از عدم درک کافی از اقتضائات کسب و کارهای نوین و اقتصاد مبتنی بر نوآوری بود.
 
به اعتقاد فردیس این چالش در سال جاری شدیدتر شود که یکی از دلایل آن تضاد منافعی است که گاه بین بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار:  1فروردین 1400، کدخبر: 522328،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین