پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ۷۶ درصد از منابع زغال سنگ کشور در شهرستان طبس وجود دارد که اگر به طور کامل راه اندازی شوند می‌تواند نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا کند، گفت: به عنوان نماینده مردم از مسئولان تقاضامندم طبس را در پروژه انتقال آب خلیج فارس سهیم کنند.

شعار سال: محمود امینی اظهار داشت: آب خلیج فارس به استان‌های شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از خراسان رضوی منتقل می‌شود. البته این انتقال آب شامل همه بخش‌های استان خراسان جنوبی و بخصوص شهرستان طبس که مشکل بی آبی دارد نمی شود. 

فعالیت تنها کمتر از 10 درصد معادن شهرستان

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها ادامه داد: بیشترین انتقال آب به شهرستان های شرقی استان است و سنگ آهن چادرملو در یزد با فاصله اندکی با طبس را هم شامل می شود. این شهرستان با توجه به گستردگی که دارد، بستر بسیار مساعدی برای رونق معادن و صنایع وابسته به آن است. که راه اندازی این صنایع نیازمند به آب است. هم اکنون بخش های کوچکی از معادن شهرستان در حال بهره برداری است. یعنی کمتر از 10 درصد که برای نیاز آبی شان فعلا از چاه های این شهرستان و از طریق آب های زیر زمینی تامین می شوند. 

امینی اضافه کرد: برداشت آب سفره های زیرزمینی در طبس برای معادن باعث اعتراضات اهالی روستاها شده است.  قبلا برای تامین آب مورد نیاز طبس قرار بود از خط دوم انتقال آب کارون استفاده شود که بعد از جدا شدن این شهرستان از یزد این  پروژه ناتمام ماند.

 بیست سال  با خشکسالی 

امینی ادامه داد: علاوه بر متوقف شدن کار معادن شهرستان به دلیل کم آبی به لحاظ کشاورزی نیز با مشکلات عدیده ای مواجهیم. متوسط بارندگی سالیانه در طبس 56 میلی متر است که البته امسال این بارندگی ها به نسبت سال گذشته بسیار کاهش یافته و کمتر از 10 میلی متر است. در 2 سال گذشته بارندگی ها خوب بود ولی در مجموع اگر بخواهیم حساب کنیم در 2 دهه گذشته سطح آب های زیر زمینی مان به شدت افت کرده و کشاورزان و دامداران‌مان به مشکل برخورده اند.

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در شهرستان به شدت با کمبود خوراک دام و نهادهای دامی نیز روبه رو هستیم. به طوری که بخشی از کشاورزان و دامداران ما دیگر نمی‌توانند دام‌های شان را نگهداری کنند و مجبورند به قیمت ارزان آنها را بفروشند.

امینی گفت: 30 هزار کیلومتر مربع این منطقه دارای معادن زغال سنگ است. هر آنچه از نفت به دست می آید از زغال سنگ هم قابل استخراج است که در اقتصاد کشور اثر گذار است. سالانه از درآمد معادن این شهرستان 300 الی 400 میلیارد تومان مالیات پرداخت می کنیم که این مالیات تنها از 10 درصد معادن شهرستان بهره برداری می شود.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: اگر منابع آبی شهرستان تأمین شود می‌توانیم نیروگاه‌های متعدد زغال سنگ سوز احداث و   نیروگاهی که تقریبا از سال 80 احداث و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است را راه اندازی کنیم. برای کک سازی نیز تمام دستگاه‌ها و کوره‌های شهرستان نصب هستند ولی با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و خوراک زغال که زیر پای این کارخانه است متاسفانه یا استخراج نمی شود و یا به صورت کم استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه با کک سازی می توان در شهرستان برق تولید کرد، افزود: هم اکنون دو سوم این کارخانه تعطیل است که اگر به طور کامل راه اندازی شود می تواند صنعت قطران را به دنبال داشته باشد و با تولید پی وی سی کک که مادر تمام صنایع است در اقتصاد ملی کشور نقش مهم و بسزایی را ایفا کند. مسئولان وزارت نیرو، صمت و کشاورزی پتانسیل های منطقه را در زمینه اقتصادی مورد ارزیابی قرار دهند و از این پتانسیل های طبیعی مانند زمین گسترده و ارزان، آفتاب سوزان و نیروی کار ارزان استفاده کنند.

معادن زغال سنگ پروده طبس بزگترین معادن منطقه

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: در حال حاضر حدودا 3000 کارگر در معادن زغال سنگ پروده طبس که بزرگترین شرکت های معدنی منطقه است  مشغول به کار هستند.  این معادن  که از آن زغال فول مکانیزه استخراج می شود در حاشیه ریل جنوب به شمال کشور قرار دارند. این مواد استخراجی به اصفهان برای خوراک ذوب آهن و همچنین به دیگر مناطق کشور برای مصارف صنعتی منتقل می شوند.

وی ادامه داد: کارگران معادن طبس در زمینه بهداشت و درمان با مشکل و کمبود مواجهند. کلینیک درمانی آن به لحاظ کادر درمان و نیروهای تخصصی ضعیف است و متناسب با تعداد زیاد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نیست. همچنین فضاهای ورزشی مناسب برای کارگران وجود ندارد. اگر زمینه رفاهیات این کارگران فراهم شود قطعا در بازدهی کارشان به شکل مفیدتری اثر گذار خواهد بود.

امینی با اشاره به اینکه از مدیران محلی خواهشمندم  که پتانسیل های شهرستان را به مسئولان کشوری بیشتر معرفی کنند، گفت: با توسعه راه های ارتباطی شرایط رونق اقتصادی در منطقه فراهم می شود و می طلبد که مسئولان به باند دوم محور شهرستان را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: فرودگاه طبس از بهترین فرودگاه های کشور است ولی تعداد پروازهایش کم بوده و تنها هفته ای 2 پرواز دارد و این سرمایه عظیم مورد توجه قرار نگرفته است. اگر تعداد پروازها بیشتر شود قطعا رفت و آمد کارشناسان در حوزه های مختلف به منطقه بیشتر خواهد شد و به بررسی پتانسیل های شهرستان طبس بیشتر خواهند پرداخت.

معادن

با کمبودهای بسیار زیادی مواجهیم

امینی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان در منطقه با کمبودهای بسیار زیادی مواجهیم. درست است که جمعیت شهرستان 80 هزار نفر است ولی سالانه حدودا 10 میلیون گردشگر از سمت جنوب از این شهرستان به سوی مشهد در تردد هستند که مشکلات تصادفی و حوادثی آنها بر دوش کادر درمان این شهرستان است. 

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها ادامه داد: به طور مثال  محور طبس-یزد هنوز بیشترین ترددها را از استان های فارس، هرمزگان و یزد  به سمت مشهد  دارد. در این جاده علاوه بر زائران و گردشگران که این مسیر را طی می کنند خودروهای باری زغال سنگ چادرملو نیز از این جاده برای تردد استفاده می کنند که این حجم رفت و آمدها باعث تصادفات زیادی می شود.

وی عنوان کرد: هنوز بخش اعظم این محور 2 بانده نشده و به طور میانگین متاسفانه سالانه 35 نفر کشته در این مسیر بر اثر تصادفات جاده ای برجای می ماند.  یک سوم محور یا به پیمانکار سپرده شده و یا در حال مطالعه برای بازسازی هستند. بخش های کوچکی نیز آسفالت شده و در حال بهره برداری اند. اما در 250 کیلومتر این محور هیچ اقدامی برای 2 بانده شدن صورت نگرفته که می طلبد   به دلیل اهمیت استراتژیکی که دارد و در واقع مسیر تردد کالاهای تجاری از خلیج فارس به سمت آسیای میانه است مورد توجه قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۵۲۲۶، www.ilna.news.ir.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین