پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
دردسر‌های یک شیوه نامه وزیر نفت در خصوص استفاده از تاسیسات Skid Mounted و ابلاغ شیوه‌نامه تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار در سال گذشته همچنان به قوت خود باقی است تا جاییکه ...
شعار سال : دردسر‌های یک شیوه نامه وزیر نفت در خصوص استفاده از تاسیسات Skid Mounted و ابلاغ شیوه‌نامه تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار در سال گذشته همچنان به قوت خود باقی است تا جاییکه برخی از کارشناسان از خالی شدن انبار‌های شرکت‌ها از کالا‌های بسیار استراتژیک ناشی از این تصمیم، که بعضا تهیه مجدد آن‌ها ۲ سال زمان خواهد برد، ابراز نگرانی می‌کنند.

این درحالی است که همواره استمرار تولید و تعمیرات اساسی تاسیسات فرآورشی و ماشین‌آلات به منزله قلب تپنده صنعت نفت محسوب می‌شود که قطعا عملکرد نامناسب در آن می‌تواند منجر به قطع تولید نفت و گاز یا تولید نفت با گازسوزی گسترده شود. دراین بین متاسفانه با ابلاغ شیوه‌نامه تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار توسط وزیر نفت و ابلاغیه دستورالعمل استفاده از تاسیسات Skid Mounted هر۲ سبب بی‌توجهی به این امر مهم شده است.

شیوه‌نامه تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار با جلوگیری از تعمیرات اساسی و خرید قطعات یدکی توسط شرکت‌های توسعه‌ای و تولیدی سبب از مدار خارج شدن برخی از این ماشین‌آلات و تاسیسات و خالی شدن انبار‌های شرکت‌ها از کالا‌هایی شده‌اند که فوق‌العاده استراتژیک بوده و تهیه آن‌ها بعضاً نیازمند ۲ سال زمان است. دراین بین به اذعان کارشناسان، علیرغم ورود و پیگیری نهاد‌های نظارتی و گزارشات مکرر رسانه‌ها کماکان این ۲ مشکل در مسیر درستی قرار ندارد و نیازمند توجه بیشتری است؛ چراکه قطعا ابلاغ دستورالعمل استفاده از تاسیسات سریع‌الاحداث به روش BOO سبب توقف احداث واحد‌های فرآورشی ثابت شده و در دراز مدت سبب تبدیل شدن شرکت ملی نفت ایران به مستاجری در حوزه تاسیسات فرآورشی خواهد شد.

شایان ذکر است که طبق مکاتبات موجود در بخش‌های فنی در سال‌های آتی مشکل افزایش پس‌آب‌های نمکی حاصل از نفت خام بسیار محسوس بوده و این موضوع نیاز به استفاده از تاسیسات ثابت که از قابلیت مانور بالاتری برخوردار بوده و حساسیت کمتری نسبت به نوع خوراک ورودی دارند را پررنگ‌تر می‌کند.

"نفتی‌ها" در گزارشات قبلی بطور مفصل به موضوع فوق پرداخته و در اینجا صرفاً به بیان این نکته بسنده می‌شود که استفاده از یک نسخه واحد برای بیماران مختلف امری اشتباه است و استفاده از تجهیزات سریع‌الاحداث آن هم بصورت اجاره‌ای آسیب بسیار بزرگی به شرکت ملی نفت ایران وارد خواهد کرد.

موضوع رانت نهان شده در پشت شرکت‌های واردکننده تاسیسات سیار بهره‌برداری و نمک‌زدایی نیر امری بسیار مهم است که باید مدنظر قرار گیرد.

موضوع فوق این فرضیه را در ذهن تداعی می‌کند که شاید گروهی به دنبال وارد نمودن تاسیسات سیار به کشور هستند و این ابلاغیه تنها یک وسیله جهت تامین نیات این گروه‌های خاص است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۳۹۵، naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین