پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
زمانی که شرکت مس طارم در حال شکل گیری بود، عطاریان، به عنوان یکی از سهامداران این شرکت و سهامدار عمده هپکو، تعدادی دستگاه از خودرو‌های تولید شده در هپکو را به مس طارم برد.
شعار سال: مراحل بازگشت هپکو به تولید یکی پس از دیگری طی شده است. هپکو دیگر در اختیار بخش خصوصی ناکارآمد نیست؛ اکنون سازمان تأمین اجتماعی و شستا به عنوان سهامدار عمده هپکو در این شرکت حضور دارد. مدیرانی که از سوی تأمین اجتماعی اکنون در هپکو کار می‌کنند، مجموعه‌ای از متخصصان صنعت خودروسازی سنگین هستند که در اواسط دهه ۸۰ این شرکت را به اوج تولید ۲۰۰۰ دستگاه در سال رسانده بودند. اما هنوز مسائل زیادی بر سر راه هپکو وجود دارد که می‌تواند در آینده برای این شرکت مشکل ساز شود و دوباره کار تولید را در آن متوقف کند.

شاید بتوان گفت که مسائل کنونی که بر سر راه هپکو قرار دارند، این دو مورد باشد؛ تعیین تکلیف اعضای هیات مدیره هلدینگ هپکو و شرکت هپکو در اراک و دیگری مساله حسابرسی از سهام آن در شرکت مس طارم و رفت و برگشت‌های مالی این شرکت در ۱۵ سال گذشته.

۲۵ درصد سهام ناقابل

شرکت مس طارم با سهام خاص در سال ۸۵ ایجاد شد تا مجموعه‌ای صنعتی و معدنی را در طارم احداث کند. موسسان این شرکت را هم فعالان عرصه صنعت و معدن تشکیل می‌دهند. براساس اطلاعات سامانه کدال، ۲۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به هپکو است. قیمت این سهام براساس صورت مالی شرکت مس طارم در پایان سال ۹۸ به ۴۰۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال رسیده است.

شرکت مس طارم به تازگی و به مناسبت ۱۲ فروردین افتتاح شده است. این شرکت با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن مس کاتدی در سال به بهره برداری رسیده است که می‌تواند در صنایع معدنی کشور تحولی عظیم ایجاد کند.
 
 
حاتم بخشی عطاریان از جیب هپکو به مس طارم!


علاوه بر هپکو، علی اصغر عطاریان، اولین شخصی که سهام عمده هپکو در روند خصوصی سازی به او واگذار شد و لطف الله سعیدی، مدیرعاملی که در آن زمان بر هپکو مدیریت می‌کرده، جزو سهامداران شرکت مس طارم هستند؛ عطاریان ۱۰ صدم درصد و سعیدی ۲۵ درصد سهام مس طارم را دارند. پس از ۱۵ سال این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده است. حالا کارگران مدعی هستند که بخشی از سهام متعلق به این دو شخص در مس طارم، متعلق به هپکو است.

حاتم بخشی عطاریان از جیب هپکو به مس طارم!

ابوالفضل رنجبر، نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو می‌گوید: زمانی که شرکت مس طارم در حال شکل گیری بود، عطاریان، به عنوان یکی از سهامداران این شرکت و سهامدار عمده هپکو، تعدادی دستگاه از خودرو‌های تولید شده در هپکو را به مس طارم برد.

رنجبر توضیح می‌دهد: در آن زمان قرار شد پس از آنکه شرکت مس طارم به درآمدزایی رسید، هزینه این تعداد دستگاه را به هپکو پرداخت کند یا هزینه آن را به سهام هپکو بیفزاید.

به گفته نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو اکنون و پس از ۱۵ سال مشخص نیست که مبلغ این دستگاه‌ها خودروی سنگین به درصد سهام هپکو اضافه شده یا نه؟

او به اظهارات احمدپور، سهامدار دوم شرکت هپکو نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در دوره حضور احمدپور در هپکو، این موضوع مطرح شد و او پس از بررسی اسناد مالی مس طارم و خرید و فروش‌های انجام شده، اعلام کرده بود که سهام هپکو در این شرکت باید به بیش از ۴۰ درصد برسد!

 
حاتم بخشی عطاریان از جیب هپکو به مس طارم!
 
 

رنجبر می‌گوید: میزان سهام هپکو در مس طارم باید حسابرسی شود تا رقم دقیق آن مشخص شود. مسئولان باید پاسخ دقیق بدهند تا بدانیم در ۱۵ سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده و سهام هپکو در مس طارم اکنون کجاست و چه آورده‌ای برای این شرکت دارد؟

نکته مهم این است که با راه اندازی مس طارم و اختصاص سود سهام هپکو در این شرکت، می‌تواند آورده اقتصادی خوبی برای آن داشته باشد و بخش مهمی از سرمایه درگردش شرکت را تأمین کند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۲۴۱۶۴، www.snn.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: حاتم بخشی ، عطاران ، جیب ، هپکو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین