پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
با بالا رفتن تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کووید-۱۹ مردم هراسان به‌دنبال راهی برای نجات خود هستند و به‌دلیل بی‌اعتمادی که به دولت و رسانه‌های داخلی پیدا کرده‌اند می‌خواهند خودشان را از این گرداب بیرون بکشند به همین دلیل با حالتی پریشان برای خرید واکسن کرونا به سمت خیابان ناصر خسرو (محل فروش غیرقانونی دارو) یورش می‌برند تنها به این دلیل که در شبکه‌های خارجی و برخی کانال‌های خبری غیر معتبر تاکید می‌کنند که واکسن کرونا در ناصر خسور فروخته می‌شود، اما وزیر سابق بهداشت در واکنش به این خبر می‌گوید که از نظر عقلانی این نوع واکسن نمی‌تواند به خیابان ناصر خسرو برسد و همچنین تاکید دارد که شهروندان و مسوولان برای کنترول شیوع بیماری کویید-۱۹ با همبستگی تلاش کنند و قوانین قرنطینه را به خوبی اجرا کنند تا بتواند در این مبارزه پیروز شویم.

شعار سال:ایرج فاضل، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رییس سابق سازمان نظام پزشکی در واکنش به اینکه آیا از نظر عقلانی می‌توان در بازار آزاد مانند ناصر خسرو به‌دنبال واکسن کرونا بود، به خبرنگار فراز گفت: «شهروندان نباید به شایعات رایج در شبکه‌های مجازی دقت توجه کنند زیرا این‌ها تنها در حد گمانه‌زنی است و نمی‌تواند واقعیت داشته باشد. توجه داشته باشید که واکسن کرونا در ایران هنوز تولید نشده است و کشورهایی که تولید کرده‌اند به این راحتی‌ها واکسنی صادر نمی‌کنند تا به ناصرخسرو برسد و مردم به این راحتی بروند و خرید بکنند.»
 
او با اشاره به وضعیت کنونی کشور که برای جلوگیری از شیوع بیماری در قرنطینه به سر می‎برد ادامه می‌دهد: «یکی از کارهایی که می‌تواند از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کند اعمال قرنطینه است ولی به‌شرط آنکه این قرنطینه به خوبی انجام شود و همه موارد آن توسط مسوولان و شهروندان اجرا شود در غیر این صورت هیچ تاثری نخواهد داشت و اثرات سو هم خواهد داشت مانند سفرهای نوروزی که پس از به پایان رسیدن‌ش همه کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برد.»
 
فاضل در پاسخ به این سوال که ارائه واکسن به شهروندان چه تاثیری بر وضعیت کنونی اپیدمی دارد اضافه می‌کند: «قطعا واکسن کرونا می‌تواند راه نجات از وضعیت کنونی باشد و جامعه را از شر ویروس کرونا در امان نگاه دارد. اینجا لازم است که باز هم حرف خودم را تکرار کنم که هیچ کشوری به‌دلایل مختلف مانند تحریم و محدود بودن تعداد واکسن به ما به اندازه کافی نمی‌تواند واکسن بدهد از این رو تنها باید در انتظار تولید واکسن ایرانی باشم.»
 
رییس سابق سازمان نظام پزشکی با اطمینان دادن به شهروندان در خصوص واکسن ایرانی می‌گوید: «شهروندان در خصوص کیفیت واکسن کرونایی که در ایران تولید می‌شود نگران نباشند زیرا ایران در ادوار گذشت بارها نشان داده است که می‌تواند واکسن‌های با کیفیتی را به بازار عرضه کند که حتی کشورهای خارجی هم از آن استقبال کرده‌اند. ایران پیش از این در تولید واکسن فلج اطفال و ابله موفقیت جهانی کسب کرده است.»
 
وزیر سابق بهداشت و درمان در مورد اینکه نقش وزارت بهداشت در کنترول وضعیت اپیدمی چه خواهد بود، ادامه می‌دهد: «وزارت بهداشت می‌تواند برای تسریع در امور رسیدگی به بهبود مبتلایان و همچنین پیشگیری از گسترش بیماری برنامه‌ریزی کند و از کارد درمان خود در این مبارزه استفاده کند ولی باید به این موضوع هم دقت داشته باشیم که این وزارت‌خانه به صورت انفرادی نمی‌تواند در این مبارزه به پیروزی برسد و سایر نهادها از مجلس شورای اسلامی گرفته تا نیروی انتظامی و دیگر نهادها باید در کنار این وزارتخانه باشند تا بتوان به شهروندان خدمت بیشتری بکنند. به این نکته هم باید اشاره کنیم که بعد از گذشت بیش از یک سال کادر درمان هم فرسوده و خسته است و این می‌رساند که باید کمک بیشتری به نیروهای خط مقدم بشود.»
 
سرگردان نشوید، واکسن کرونا در بازار آزاد وجود ندارد
 
هر روز که می‌گذرد وضعیت شیوع بیماری گسترش بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه ذهن شهروندان هم مشوش‌تر می‌شود و دربه‌در به دنبال راهی برای نجات می‌گردند. نگرانی بابت طولانی شدن روند واکسیناسیون و ایمن سازی کرونا در ایران، بازار شایعات را در مورد سوءاستفاده دلالان دارو و فروش غیررسمی واکسن کرونا داغ کرده این شایعات تا حدی قوت گرفته است که نگاه‌ها را به سوی خیابانی در تهران چرخانده است.
 
ناصرخسرو خیابانی که می‌باید یادآور جهانگردی، سفر و مذهب اسماعیلیه باشد در تهران اما مترادف شده است با مافیای دارو. طبق آخرین آمارها، ایران در رده کشورهایی قرار دارد که فاز اول واکسیناسیون را آغاز کرده و منتظر تولید واکسن های پاستور و برکت تا اواخر خرداد و تیرماه است. آمار جهانی اما می گوید شاید در بهترین حالت این روند تا پایان سال میلادی جاری به طول بینجامد.
 
در این میان خرید واکسن از کشورهای چین و روسیه محل مناقشه شده و عده ای را نگران می‌کند و از طرفی با خرید واکسن فایزر آمریکا هم مخالفت شد. اگرچه به فرض توافق و خرید، پروسه رساندن آن به بازوی مردم هم فرآیند پیچیده‌ای است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که در وقاع در بازار جهانی واکسنی برای فروش وجود ندارد و هرکشور برای شهروندان خودش از ان استفاده می‌کند.
 
حالا در وضعیت اپیدمیک کرونا و تحریم‌های آمریکا که حضور این واکسن حیاتی در کشور نایاب است و در مقابل پروپاگاندایی شکل گرفته است و پای بازار سیاه را به ماجرای واکسن باز کرده است.
 
پیش از این در خبری که تلویزیون ایران‌اینترنشنال گذاشته در تیتر خبر می خوانیم: «رییس پلیس تهران فروش واکسن کرونا در بازار سیاه ناصر خسرو را تایید کرد» در دل مطلب اما گفته شده به احتمال زیاد تقلبی است.
 
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در گزارشی خبر از فروش غیر قانونی واکسن می دهد اما داخل متن «قرص پیشگیری کرونا» ذکر می شود و نه واکسن کرونا!
 
ماجرا وقتی جدی می شود که پایگاه خبری راوی گزارشی با جزییات از عدد و رقم قیمت واکسن کرونا در ناصر خسرو منتشر کرد. پس وقت آن بود شال و کلاه کنیم به ناصر خسرو برویم.
 
در ناصر خسرو چه خبر است؟
 
این روزها گوش به گوش شنیده می‌شود که دولت برای تامین کالا چشم خود را بر روی داروهای قاچاق می‌بندد و داروفروشان ناصرخسرو در حال مبادله واکسن کرونا با مردم هستند. ولی مشاهدات میدانی خبرنگار فراز نشان می‌دهد که اهالی ناصرخسرو مثل باقی مردم دستشان از واکسن کوتاه است و آنچه در خبرها دست به دست می‌شود داروی تایید نشده پیشگیری از کروناست.
 
پیش فرض راوی این گزارش قبل از قدم گذاشتن به سنگ فرش خیابان ناصرخسرو هم اینطور شکل گرفته بود که قرار است با دستفروش های دارو قرار خرید واکسن بگذارد و پیش تر حتی از تحریریه درباره خورده نشدن توسط کوسه های این خیابان سفارش گرفته بود.
 
بازار اما با حضور مردم گرم و زنده بود. آقای ناشناس میانسال با کیف سامسونت که شبیه دلار فروش های قدیمی بود که از او آدرس پرسیده بودم داوطلب شد تا ابتدای خیابان راه را نشانم بدهد. در طول مسیر می گفت: «حواستو جمع کن پول بهشون ندی. می گن پول بده بریم برات بیاریم ولی می رن دیگه نمیان. اونجا همه وایسادن می گن دارو دارو. مردم می گن واکسن کرونا هست، منم شنیدم. پلیس هم کاری به کاریشون نداره. اینا می‌رن از آقازاده ها می گیرن میارن می فروشن به مردم خدا تومن. ببین دخترم اولین خیابون دست چپ می شه ناصر خسرو.»
 
از ابتدای خیابان ناصرخسرو وارد بازاری شدم که احساسم بر مکاره بودن آن بود. از ابتدای خیابان شروع کردم به چشم توی چشم شدن با هر تیپیکال خلاف کاری که احتمالا همدست اش در خیابان کناری قرار بود بپرد ترک موتور و متادون، ترامادول، سیانور، قرص برنج و کالای مدنظر این گزارش یعنی واکسن کرونا را از جاساز احتمالی بیاورد.
 
برمبنای همین ذهینت مراقب گوشی و هندزفری که قرار بود صداها را ضبط کند شدم.
 
اولین نفری که از او پرسیدم دارو کجا می فروشند جواب داد: «آزاد؟ برو سر خیابون. دیگه خیابون رو نرده گذاشتن ولی این دست و اون دست یواشکی وایسادن می گن دارو دارو.»
 
کمی بعد اما اولین زمزمه آهسته زیر گوشم شنیده: دارو. برگشتم و دیدم که آقای زمزمه کننده فورا عرض خیابان را طی کرد. دنبال او رفتم که حالا آن دست خیابان کنار آقای مسنی خوش و بش می کرد و سوال واکسن کرونا دارید را اینطور با کمک همدیگر پاسخ دادند: « نیست اگر هم باشه دروغه نگرد. اگر باشه هم تقلبیه. چیزای مقوی بخور یا ثبت نام کن تا نوبتت بشه. حالا اجازه بده من زنگ بزنم ببینم همچین چیزی هست. ولی فکر نمی کنم اینجا کسی جرات داشته باشه خرید و فروش کنه یا اصلا باشه.» نتیجه تماس این بود: «اصلا نگرد نیست. اینی که بهش زنگ زدم وقتی بگه نیست یعنی نیست. داری وقتت رو هدر می دی. الکی پولتو هدر نده بهت تقلبی می دن. تو هم که اینکاره نیستی معلومه دختر خوبی هستی.»
 
پاسخ بعدی شنیده شده این بود: «واکسن چی؟ کرونا؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟ همه اش چرت و پرته. آب مقطر بهت می دن پنج میلیون ازت می گیرن.برگرد برو. قرص مداسین بگیرید اگر باشه خوبه.»
 
مداسین ولی درسرچ گوگل به داروی مهار بیماری نقرص اشاره می کند. از این لحظه به بعد گزارش را وارد بازی تکراری واکسن دارید و پاسخ «نه سرت کلاه می گذارند» نمی کنیم و ابراز امیدواری می کنیم به احیای برجام و رفع تحریم ها برای واردات و سرعت گرفتن تولید واکسن و پرهیز از دست به دست کردن شایعات که روزهای بحرانی را سخت تر می کند.
 
البته خود واکسن نه آن که مانند دکتر جهان پور ساختمان واکسن نشان داده شود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فراز ، تاریخ انتشار:  24 فروردین 1400، کدخبر: ،www.faraz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین