پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۵۶۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
علی لاریجانی در وضعیت فعلی از حمایت برخی از اصلاح طلبان با لیدری حزب کارگزاران سازندگی برخوردار خواهد شد، و از طرف دیگر عدم حضور رئیسی در انتخابات و کاندیداتوری قالیباف خواه ناخواه طیف‌های مختلف اصولگرایان را از ترس باخت وادار به وحدت بر سر نام قالیباف خواهد نمود، در هر صورت با حضور این دوچهره ما شاهد استحاله سیاسی هر دو جریان توسط این دونفر خواهیم بود. در وضعیت فعلی قالیباف و لاریجانی نام‌هایی هستند که تمام مسیر‌ها به آنان ختم می‌شود.
شعار سال: با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، می‌توان چشم انداز هرچه رو‌شن تری نسبت به وضعیت آرایش نیرو‌های سیاسی به دست آورد.

به نظر میرسد هر دوجناح سیاسی اصلی با نوعی سردرگمی برای تدوین استراتژی مورد نظر برای انتخابات مواجه هستند، از طرفی اصلاح طلبان در نگرانی از نبود یک کاندیدای حداکثری به سر می‌برند و اصولگرایان در وحشت از تعدد کاندیدا‌ها و نرسیدن به اجماع بر سر یک کاندیدای اصلی.

در این میان دو اسم بشدت نظر‌ها را به خود جلب می‌کند، علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف، رابطه خوب این دوفرد بر تحلیلگران پوشیده نیست و از سمتی این دو از اشتراکات بسیاری باهم برخوردار هستند.

اول از همه بازی میانه دربین دوجناح، تلاش برای بدست آوردن یک سبد رای از میان آرای خاکستری و از این طریق خلق نوعی بلوک سیاسی جدید. قالیباف در دوران مدیریت دوازده ساله اش بر شهرداری تهران سعی نمود تا با یک رویکرد فرهنگی و مدیریتی خاص خود را به عنوان یک تکنوکرات به جامعه معرفی کند و از این طریق سبد رای خود را هرچه بیشتر متنوع نماید، و از طرف دیگر با انتساب مدیران اصلاح طلب رده دو و سه در شهرداری، نوعی پیام همکاری به رهبری اصلاح طلبان ارسال نماید، هرچند این مسئله هیچگاه نظر اصلاح طلبان را به خود جلب نکرد و جز مقطعی کوتاه، اصلاح طلبان در بیشتر مواقع، بخصوص دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ٩٢ و ٩۶، با یک بازی هجومی و حمایت از نامزد اجاره ای، قالیباف را در کسب جایگاه ریاست جمهوری ناکام گذاشتند.

علی لاریجانی هم با وجود مواجه‌ای که با اصلاح طلبان داشت، بخصوص در دوران ریاستش بر سازمان صداوسیما و تولید برنامه‌هایی مانند چراغ و هویت بر علیه این جریان، در دوره ریاستش بر قوه مقننه در یک اتحاد تاکتیکی با اعتدالیون و اصلاح طلبان در برابر طیف تندروی اصولگرایان قرار گرفت، به حدی که این اتحاد تاکتیکی خود را در تصویب بیست دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم نشان داد و اینگونه او خود را به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم موسوم به برجامیان مطرح ساخت و در این مدت محمد جواد ظریف هم از حمایت معنوی و سیاسی بسیاری از ناحیه لاریجانی در مجلس بهره برد به شکلی که طیف حامی جبهه پایداری در مجلس نهم و دهم برای استیضاح ظریف همیشه به سد لاریجانی برخورد می‌کردند، و این نزدیکی تاکتیکی منجر به حمایت برخی از طیف‌های اصلاح طلب مانند کارگزاران سازندگی از لاریجانی بر سر رقابتش با محمدرضا عارف بر سر کرسی ریاست مجلس دهم شد. نتیجه این حمایت کسب جایگاه بیشترین سال ریاست بر مجلس (١٢سال مداوم) در تاریخ جمهوری اسلامی برای لاریجانی بود.

نقاط اشتراک علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف و همچنین حمایت‌های این دو فرد از هم بسیار زیاد است، در زمان رقابت علی لاریجانی با غلامعلی حداد عادل بر سر ریاست مجلس هشتم، تیم رسانه‌ای قالیباف و نمایندگان نزدیک به او حمایتی بی سابقه از لاریجانی بعمل آوردند که در نتیجه آن حداد عادل از بازی حذف شد.

از طرف دیگر بعد از افشای ماجرای موسوم به املاک نجومی، لاریجانی و تیم همراهش در مجلس مانند سید شریف حسینی، بهروز نعمتی و کاظم جلالی که به لابی کنندگان بزرگ معروف بودند، طرح‌های متعدد فراکسیون امید را برای تحقیق و تفحص از دوران مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران ابتر گذاشتند.

حال در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هر دو نفر به عنوان کاندیدا‌های بالقوه مطرح هستند، هر دو مورد نفرت هر دو جناح اصولگرایان و اصلاح طلبان بوده و بایک سابقه طولانی در حمایت و همکاری متقابل می‌توانند یکدیگر را در انتخابات حمایت کرده و حتی در صورت کاندیداتوری هر دو نفر در طول رقابت‌های انتخاباتی به عنوان یار کمکی همراهی داشته باشند.

این نزدیکی ما را به یک فرضیه رهنمود می‌کند که در صورت تشکیل دولت سیزدهم توسط هریک از این دو نفر ما شاهد تشکیل یک دولت نامرئی با ریاست نفر دیگر در داخل دولت مستقر خواهیم بود.

در صورت پیروزی لاریجانی در انتخابات، قالیباف به عنوان یک حامی مهم در جایگاه ریاست پارلمان علاوه بر حمایت از لاریجانی در راستای گرفتن رای اعتماد برای کابینه مورد نظرش از مجلس انقلابی یازدهم، تعدادی از یاران نزدیکش را به دولت منتقل خواهد کرد؛ و از طرف دیگر در صورت برد قالیباف در انتخابات پیش رو لاریجانی می‌تواند در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی با توجه به وزن فوق العاده سیاسی که نسبت به قالیباف در ارتباط با راس حاکمیت دارد به تشکیل یک دولت نامرئی اقدام نماید. در نتیجه بازی دونفره لاریجانی و قالیباف یک بازی برد برد برای هر دونفر خواهد بود.

از طرفی علی لاریجانی در وضعیت فعلی از حمایت برخی از اصلاح طلبان با لیدری حزب کارگزاران سازندگی برخوردار خواهد شد، و از طرف دیگر عدم حضور رئیسی در انتخابات و کاندیداتوری قالیباف خواه ناخواه طیف‌های مختلف اصولگرایان را از ترس باخت وادار به وحدت بر سر نام قالیباف خواهد نمود، در هر صورت با حضور این دوچهره ما شاهد استحاله سیاسی هر دو جریان توسط این دونفر خواهیم بود، در وضعیت فعلی قالیباف و لاریجانی نام‌هایی هستند که تمام مسیر‌ها به آنان ختم می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده‌بان ایران، تاریخ انتشار ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۹۹۵، www.didbaniran.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین