پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
نبود سیستم فاضلاب از مشکلات اساسی مردم شهر سی‌سخت است و جانمایی نادرست سیستم تصفیه خانه فاضلاب این شهر در آینده زنگ خطر جدی برای قلب گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌کند.
شعارسال: استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد به دلیل جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به نام پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است و شهر سی‌سخت که در 35 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج واقع شده است به نام قلب گردشگری این استان مشهور است.

سابقه روستایی سی‌سخت به 135 سال قبل برمی‌گردد و در سال 1362 به جمع شهرهای کشور پیوست شغل بیشتر مردمان آن باغداری است و گذری کوتاه در شهر سی‌سخت و دیدن باغ‌های انگور دل هر رهگذری را به تحسین این زیبایی الهی وا میدارد.

در کتاب "ارجان و کهکیلویه" درخصوص وجه تسمیه سی‌سخت نوشته شده است: محلیان این سامان به روایت از راویان قدیمی گفته‌اند که واژه اصلی سی‌سخت بدین ترتیب بوده است که سی مرد فولادین و سر سخت منطقه تصمیم داشته‌اند در زمستانی پر برف و یخبندان از گردن معروف «بیژن» عبور نمایند ولی به علت مسدود بودن گردنه از برف و سرمای بیش از حد، هم آن سی نفر در این راه کشته شده‌اند. از این رو این منطقه را سی‌سخت یعنی سرزمینی که سی تن از سخت‌ترین مردان آن زمان در آن جان سپرده‌اند، خوانده‌اند.

اما اکنون قلب شهر مردان فولادی به علت بی‌توجهی مسئولان در فراموشی و گمنامی به کندی می‌تپد و نبود سیستم فاضلاب شهری همچون فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت‌های دیگر سبب عقب ماندن سی‌سخت از قطار توسعه شهری شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مطالعات ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری سی‌سخت در سال 87 انجام شد، اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 88 شروع شد و در این پروژه تاکنون بیش از 10 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب و 2/1 کیلومتر خط انتقال احداث شده است.

سید علی لندنی نژاد گفت: در پایین دست شهر سی‌سخت زمینی با وسعت 8/2 هکتار و متناسب با توسعه این شهر و با در نظر گرفتن ملاحظات فنی و اقتصادی، جهت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سی‌سخت از سیستم‌های مدرن خواهد بود و از لحاظ توانایی کاهش قابل توجه لجن و سایر معضلات فرایند تصفیه، در نوع خود کم‌نظیر است.

* استانداردهای فنی و زیست محیطی در احداث تصفیه خانه شهر سی‌سخت رعایت می‌شود

معاون مهندسی و توسعه گردشگری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه در سال 84 تمامی مطالعات لازم و مکان نمایی در خصوص جانمایی محل تصفیه خانه شهر سی‌سخت انجام شد، عنوان کرد: زمین این طرح از سوی منابع طبیعی واگذار شد و اطلاعات مربوط به این پروژه در اختیار استاندار، معاون عمرانی استاندار و فرماندار وقت سی‌سخت قرار گرفت.

وی میزان اعتبار لازم برای احداث تصفیه خانه فاضلاب را 6 میلیارد تومان برشمرد و گفت: در صورت بهره‌برداری از این طرح حجم تصفیه فاضلاب به 2200 متر در شبانه روز می‌رسد.

مرادی تاکید کرد: مکان‌هایی برای احداث فاضلاب در این شهر مشخص شده بود به علت محدودیت مکان نقطه کنونی به عنوان گزینه برتر انتخاب شد و هیچ مشکل بهداشتی ندارد چرا که حدود 1500 متر با مرکز بستر درمانی سی‌سخت فاصله دارد.

معاون مهندسی و توسعه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه محل احداث تصفیه خانه شهر سی‌سخت در منتهی علیه پایین دست ورودی این شهر در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: این تصفیه خانه از مدرن‌ترین سیستم‌های تصفیه خانه در کشور است و اکثر مسئولان به صورت میدانی از این مکان بازدید کردند.

وی تاکید کرد: علت تاخیر در اجرای این پروژه وجود معارضان اجتماعی بوده است و اکنون عملیات خاکبرداری این پروژه در حال انجام است.

* احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر سی‌سخت هیچگونه مشکلی برای مرکز بستر درمانی ندارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان سی‌سخت به خبرنگار تسنیم می‌گوید: با توجه به نظر کارشناسان مکان فعلی فاضلاب شهر سی‌سخت تنها مکان مناسب برای اجرای این پروژه است و هیچگونه خطری برای مرکز بستر درمانی این شهر ندارد.

غلامحسن آراسته گفت: این فاضلاب با توجه به نظر متولیان امر با تکنولوژی مدرن امروزی ساخته می‌شود و از سیستم های بی‌هوازی حذف بو در آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسئله در حیطه کارشناسی شبکه بهداشت نیست، عنوان کرد: به احتمال زیاد با توجه به شیب‌دار بودن این مکان در آینده این فاضلاب برای آب‌های زیرزمینی منطقه مشکلی ایجاد کند.

عضو شورای شهر سی‌سخت به خبرنگار تسنیم گفت: سال 87 جانمایی پروژه فاضلاب شهر سی‌سخت انجام شد و با مخالفت شهردار وقت و شورای سوم رو به رو شد.

محمد حسین پور گفت: مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد از سال 87 تا کنون فرصت لازم را برای بازنگری در این طرح داشتند ولی متاسفانه هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نشد.

خزانه دار شورای شهر سی‌سخت عنوان کرد: از آغاز شروع کار ما در شورا در طول این سه سال گذشته جلسات متعددی پیرامون وضعیت فاضلاب شهر سی‌سخت با مدیرکل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا و معتمدین محلی به نمایندگی از مردم سی‌سخت پیشنهادی مبنی بر انجام مطالعات جدید برای تغییر مکان فعلی فاضلاب شهر سی‌سخت به مسئولان امر ارائه کردند، بیان کرد: با توجه به توریستی بودن شهر سی‌سخت این مسئله در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

* پذیرایی شهر سی‌سخت از مسافران با بوی فاضلاب

حسین پور تاکید کرد: گردشگر باید در ورودی شهر با یک چشم انداز مناسب و زیبا رو به رو شود و با ایجاد این فاضلاب در آینده بوی نامطبوع پذیرایی میهمانان سی‌سختی است.

وی با اشاره به اینکه شهر سی‌سخت محل صعود به قله مرکزی دنا است، عنوان کرد: بخش عمده از مسیر کوهنوردان داخلی و خارجی برای صعود به دنا از این شهر می‌گذرد و اگر مکان فاضلاب به جای دیگر تغییر نکند این مسئله به مرور سبب کاهش گردشگران این شهر می‌شود.

حسین پور ابراز کرد: برخی از ساکنین محله حسین آباد روزانه به شورا مراجعه کرده و نسبت به ایجاد فاضلاب در ورودی شهر اعتراض دارند.

وی گفت: مسئولان آب و فاضلاب شهری استان در گذشته وعده داده بودند که تعدادی از اعضای شورای شهر را به یکی از کلان شهرهای کشور برای بازدید از یک فاضلاب با شرایط مشابه شهر سی‌سخت می‌برند تا از سلامت و امنیت کامل این طرح اطمینان خاطر کسب کنند ولی تا کنون این وعده عملی نشده است.

حسین پور بیان کرد: در فاصله 400 متری از مکان پیش بینی شده برای فاضلاب تنها مرکز بستر درمانی شهر سی‌سخت واقع شده است که به طور قطع سلامت این مرکز در آینده به خطر می‌افتد.

وی افزود: یک مجتمع مسکونی 100 واحدی در فاصله یک کیلومتری از محل تصفیه خانه فاضلاب قرار دارد و مردم از ایجاد فاضلاب در این مکان ابراز ناراحتی و نگرانی می‌کنند.

سینا حمیدی یکی از اهالی شهر سی‌سخت به خبرنگار تسنیم گفت: این شهر از اکوتوریسم بی‌نظیر گردشگری برخوردار بوده و یکی از قطب‌های گردشگری استان است.

حمیدی با بیان اینکه منطقه کوه گل، منطقه حفاظت شده دنا و چشمه میشی از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهر است، بیان کرد: ولی متاسفانه جانمایی نادرست تصفیه خانه فاضلاب شهر وبوی نامطبوع آن در آینده مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کند و از ورود گردشگران به این شهر زیبا ممانعت می‌کند.

وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی است، بیان کرد: متاسفانه به علت مشکلات اشتغالزایی در کشور اکنون به دروه‌گردی رو آورده‌ام و بیکاری مهمان خانه‌های سی‌سختی است و اگر گردشگری هم در این شهر از رونق بیافتد دیگر نانی برای خوردن نداریم.

حمیدی ابراز کرد: وقتی مسئولان نمی‌توانند برای توسعه گردشگری و فراهم کردن زیرساخت های لازم در این شهر اقدامی کنند لااقل با اقدامات غیرکارشناسی نان کارگران این شهر را آجر نکنند.

شهر سی‌سخت یکی از قطب‌های مهم گردشگری در استان است و می‌طلبد مسئولان بیش از پیش از مشکلات این شهر توریستی گره‌گشایی کنند و با ارائه طرح‌های کارشناسی و علمی روند ساخت این تصفیه خانه را برای مردم تشریح و تحلیل کنند و اگر ساخت این تصفیه خانه در این مکان سبب ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود با جانمایی درست در جذب گردشگران به صورت حرفه‌ای عمل کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 خرداد 1395، کدخبر: 1089815 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین