پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۲۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
پیروز حناچی، شهردار تهران، در یک نشست مجازی که در کلاب‌هاوس برگزار شد، به سؤالات درباره عملکرد مدیریت شهری پاسخ داد.

  شعار سال: گزیده‌ای از اظهارات شهردار تهران به شرح زیر است:
 
    بیشترین رای تاریخ شوراها رو مردم تهران به این دوره از شورا دادند. به اهدافی رای دادند که ما شاید نتوانستیم همه آن اهداف را محقق کنیم. من به این خاطر از مردم عذرخواهی کردم.

    ترافیک و آلودگی هوا دو مشکل عمده است که در نظرسنجی‌ها هم مردم به آن اشاره کردند.

    سال ۹۶ اولین موردی که مردم به آن اشاره کردند آلودگی بود.

     در این مقوله ۱۸ دستگاه دخیل هستند و شهرداری تهران جزو آخرین دستگاه‌های مسئول است.

    کیفیت سوخت و خودروها قطعا تاثیرگذار است. این مشکل همه کلانشهرهای دنیاست؛ البته لاینحل نیست.
     طرح ترافیک، جلوگیری از آلاینده‌های بالاتر از حد استاندارد و در کشور منطقه کم انتشار آلاینده (LEZ) و NEZ در حال پیگیری است.

    در نظرسنجی‌های ما خدمات شهری یعنی میادین میوه تره‌بار آرامستان‌ها ... بیشترین میزان رضایت را دارند. این در میان دستگاه‌های خدماتی کم‌نظیر است.

    پروژه صدر ۴ صفحه مطالعه که چرا باید صدر را دوطبقه کنیم ندارد

    به جای پل صدر اگر ما دو خط مترو می‌ساختیم بهره‌وری اش بیشتر بود. ما موقعی این را اجرا کردیم که همه جای دنیا در حال جمع کردن این مدل کارها یعنی اتوبان‌های دو طبقه بودن.

    درباره پرونده عیسی شریفی که مربوط به رساتجارت یا هلدینگ یاس سپاه اولین شاکی بود. ما هم وقتی پرونده باز بود و بازپرس سوال می‌کرد گزارش مبسوطی ارسال کردیم.

    از سال ۷۶ به این طرف من جزو کسانی بودم که این شیوه اداره شهر را نقد می‌کردم. اینکه ما فضای شهر را خارج از برنامه بفروشیم و هزینه را صرف مسائل جاری و بی‌انضباطی شهر کنیم.

    بزرگ‌ترین پروزه ما در این دوره همین شهرنفروشی است. ما به خودمون سخت گرفتیم. می‌توانستیم پایمان را روی گاز بذاریم و بدون توجه به اینکه شهر چه بلایی سرش می‌آید رویه قبل را ادامه دهیم. اما ندادیم.

    می‌توانستیم بدون توجه به ذخایر آینده شهر، پروژه شهرفروشی را ادامه بدهیم، بزرگترین پروژه ما در همین دوره شهرنفروشی است، متهم به کم کاری شدیم

    در مورد بیمارستان دکتر سمیعی، اموالی از شهرداری به آنجا رفته؛ کمک به خیریه‌ها باید بدون پرده‌پوشی باشد؛ باید مشخص باشد چقدر پول بابت چی رفته آنجا؛ نباید بگذاریم به نام کار خیر، کار دیگری صورت بگیرد.
    تعدادی املاک و ...  به نفع این خیریه از دست شهرداری خارج شده است.

    مگاپروژه ما افزایش نشاط و سرزندگی محله‌محوری و توسعه فضاهای عمومی شهر است.

    درباره خریداری ساختمان روزنامه اطلاعات در مدیریت گذشته این یکی از پروژه‌های همان هلدینگ یاس بود که با سپاه توافق کردیم. چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد تمام شد برای ما که گران تمام شد.

    من اگر مصاحبه می‌کنم هدف تخطئه کسی نیست. قضاوت درباره پرونده‌ها را قوه قضائیه انجام می‌دهد. اما ما وظیفه داریم به عنوان کارشناس راهبردهای درست در حوزه مدیریتی ارایه کنیم. در بعضی سال‌ها ۲۵ میلیون متر مربع پروانه صادر شده است، به چه قیمتی؟  من اسم این را خدمت نمی‌گذارم. اگر شما می‌گویید این بی‌عرضگی است این را می‌پذیریم اما زیر بار شرم این کار نمی‌روم.

    بهشت درست نکرده‌ایم ولی با هزینه اندک راندمان بالایی در شهر ایجاد کرده‌ایم.

    ما تلاش کردیم رویه قبلی درباره برج باغ‌ها را برگردانیم. افتخارمان این است که جلوی تخریب باغ‌های تهران را گرفتیم.

    تعداد زیادی این باغ‌ها که دست نهادها و ارگان‌ها بوده با مذاکره به نفع مردم تبدیل کردیم به پارک.

    ما افتخارمان این است که در آستانه انتخابات پامون رو روی گاز نذاشتیم و قوانین را رعایت کردیم. مراجعه کنید به ۹۲ و ۹۶ ببینید چه اتفاقاتی افتاد.

    درباره رنگ در شهر این موضوعی است که به صورت تخصصی در دنیا دنبال می‌شود. وقتی با هزینه کم می‌توانیم در محله‌ها و شهر ایجاد نشاط کنیم چرا نکنیم؟

    در مورد واکسن، برخی افراد تخطی‌هایی داشتند که افراد خاطی برکنار شدند... ما الان به صورت شفاف با کد ملی مشخصات افرادی که واکسن زده‌اند را روی سایت قرار داده‌ایم.

    از سال ۹۰ تا ۹۶ برگردید، ببینید چه اتفاقاتی افتاده؛ اینها قابل دفاع نیست.

    اینکه به بهانه کار سیاسی، به کار کارشناسی نپردازیم و اطلاعات را مسکوت بگذارید، خوب نیست.

    من در گذشته هم چیزی را که قبول نداشتم امضا نمی‌کردم. ما ضوابط بلندمرتبه‌سازی را در سال ۹۳ در شورای عالی شهرسازی متوقف کردیم.

    ۴۵۰ برج تهران مربوط به دوره خاصی می‌شود و در مناطق ۱ و ۲ و ۳ محدود می‌شود.

    من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما مردم از ما انتظار دارند که تصمیمات درست بگیریم.

    من در گذشته در کمیسیون ماده ۵ هم یک بار به شهردار وقت گفتم که ترجیح می‌دهم دیگر حضور پیدا نکنم.
    خیلی از موارد مورد نقد آن دوره امضای بنده را پای آن نمی‌بینید.

     در یک کلام و به طور خلاصه درباره صدور پروانه و استفاده از ابزار تراکم در اداره امور شهر این را به حداقل رساندیم ولی به قیمت واقعی رساندیم. ارزش تراکم اکنون معادل ارزش مترمربع زمین در همان منطقه است.

     در دوره ما هر کمکی که به خیریه‌ها و سمن‌ها می‌شود در چارچوب لایحه آوردیم و رقم را مشخص کرده‌ایم.
    رقم‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و منضبط شده است.

    ما این روند را قانون‌مند کردیم. چیزی فراتر از مصوبات شورا به عنوان نماینده وجدان عمومی شهر عمل نمی‌کنیم.

    کمک‌های قانونی ما در این زمینه‌ها یک هشتم قبل شده است.

    ۱۹۰ ملک و ۲۵ ملک در اختیار اشخاص را پس گرفتیم؛ ۲۵۰ ملک کل املاک شهردرای است که در اختیار غیر بود و داریم باز می گردیم؛ بخشی از آنها با پیگیری های حقوقی در حال تخلیه است.

    ۲۰۰ اپارتمان شهرداری در دوره گذشته با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصدی واگذار شده است.

    از ۲۱۰۰ عدد املاک شهرداری، ۴۰۰ مورد آن را توانستیم پس بگیریم.

    منطقه ۲۲ در همه اسناد تهران به عنوان آخرین فرصت‌های باقیمانده تهران برای توسعه بین‌المللی و جهانی شدن تهران دیده شده بود. اتفاقی که دور دریاچه و بلندمرتبه‌سازی انجام شد یکی از مناقشات گسترده‌ای بود که وقتی من در شورای عالی شهرسازی بودیم با مدیریت وقت شهرداری درگرفت.

    درباره پرونده هلدینگ یاس ما دو کار انجام دادیم به موازات احصا رقم‌ها و مطالبات خیلی از املاک که محل بحث بوده با شرکت رساتجارت مذاکره کردیم و املاک را بازپس گرفتیم؛ مثل ملک ساختمان روزنامه اطلاعات.

    درباره گزارش این پرنده سنگین ما گزارش دادیم. ما شکایت از شخص خاصی نکردیم، بلکه از شرکت شکایت کردیم.

    درباره حضور در هیات دولت: اعضای دولت طبق قانون مشخص هستند و بنابه سیاست هیات دولت و نیاز بعضی افراد به دلیل هماهنگی دعوت می‌شود.

    شهردار تهران قانونا عضو هیات وزیران نیست؛ اما این حضور هم برای دولت هم برای شهرداری یک فرصت است. چون شهرداری خیلی کارهایی که انجام می‌دهد به کمک دولت می‌آید.

    مقاطع انتهای دوره، موقع ارایه گزارش است. من اعتقاد دارم روش گذشته اداره شهر درست نبوده. ما وظیفه قانونی و شرعی دارم که جلوگیری کنیم از آن بی‌انضباطی. من همه تلاشم را برای این می‌کنم.

    برای خدمات زیربنایی منطقه ۲۲ و بارگذاری ۱۱۰ مدرسه و تعداد زیادی کلانتری مورد نیاز بود که هیچ کدام انجام نشد.

    یکی از دلایلی که ما بلندمرتبه‌سازی را در تهران متوقف کردیم در سال ۹۳ تاثیرات بلندمرتبه‌سازی منطقه ۲۲ بود.

    ندیدن خدمات حمل و نقل عمومی برای منطقه ۲۲ یکی از نواقص این منطقه بود که با کلنگ زدن خط ۱۰ مترو از این منطقه که ما انجام می‌دهیم، این نقیصه رفع می‌شود.

    در سال ۸۹ به قیمت دلار آن زمان بودجه شهرداری تهران ۷ میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار بوده است. در سال ۹۳ این رقم شده ۴/۸ میلیارد و الان شده ۱/۷ میلیارد دلار.

    اکنون بودجه شهرداری تهران یک ششم شده به نسبت ارزش برابری دلار و ریال.

    برخی معاونان من در مورد واگذاری زمین‌های منطقه ۲۲ در دوران شهرداری ⁧قالیباف  شوخی می‌کنند و می‌گویند در برخی موارد زمین را به قیمت یک متر فاستونی واگذار کرده‌اند!

    من نظرم این است که فضای شورای شهر را برای متخصصان شهری، عمرانی، مالی شهر و معماری باز کنیم.

    اگر بدنه شهرداری را به حداکثر تخصص و تعهد نزدیک کنیم می‌توانیم از نتیجه دفاع کنیم. حساسیت‌ من درباره انتخابات شورای شهر به این دلیل است.

    ما هیچ ایستگاه مترویی را افتتاح نکردیم بدون اینکه مناسب‌سازی شده باشد برای معلولان. کنترل این را هم به خود آنها سپردیم. به انجمن معلولان گفتیم خودتان اگر توانستید تا پای مترو بیایید تایید بدهید و ایستگاه را افتتاح کنیم.

   کنتاکت اخیر بین دولت و شهردرای به خاطر ملک ریاست جمهوری در نزدیکی بیت امام بود. محدودیت هایی برای پلاک های مجاور نزدیک به حسینیه جماران، وجود داشت؛ ملک نهاد یکی از گودهای خطرناک بود که در ابتدای کار از شهرداری برای ساخت و ساز دعوت کرد؛ ما گفته بودیم زودتر این گود را از خطر در بیارید و نباید رها شود؛ ولی قرار بود پروانه گرفته شود و حریم هوایی رعایت شود.

    دوستان فکر میکردند حریم انجا حریم میراث فرهنگی است؛ در دوره ی پیش از ما هم چندبار این بحث نقض شده بود.
   من در مورد ماجرای ملک ریاست جمهوری در جماران، کوتاه نیامدم؛ پروانه صادر شد اما ان بخشی که تخریب کردیم خارج از آن پروانه بود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار:  16اردیبهشت 1400، کدخبر: 599412 ، www.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
اون راهی که شهرداری های اصولگرا داشتن ادامه میدادن راهی به جز فروش تهران نبود من نمیدونم اصولگرا ها این همه تمامیت طلبی رو از کجا دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
ایشون هم در اخرین سخنرانی های ودش داره از کمک هایی که به تهران کردن میگن و به نظرم کافی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین