پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که به منظور بازدید و بررسی مناطق سیل‌زده استان هرمزگان وارد بندرعباس شده بود، از مناطق سیل‌زده این استان بازدید کرد.
شعارسال: در روزهای اخیر و در پی بارندگی های بی سابقه در استان هرمزگان، خسارت هایی به بخشی از مناطق این استان وارد شد و چندین نفر از شهروندان هرمزگانی نیز جان باختند. در پی این حوادث، معاون رئیس جمهور به منظور بازدید و بررسی مناطق سیل زده این استان صبح امروز وارد بندرعباس شد. نوبخت در این سفر به همراه رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و همچنین استاندار هرمزگان از مناطق سیل زده این استان بازدید و از نزدیک در جریان خسارت‌های وارد شده به برخی مناطق این استان گرفت.

معاون رئیس جمهور در بدو ورود به بندرعباس با بیان اینکه ‌"بررسی مشکلات ناشی از سیل و اختصاص بودجه برای جبران خسارتهای وارد شده از اهداف سفرش به هرمزگان است، گفت: میزان خسارتهای وارد شده از سیل در هرمزگان امروز برآورد و در نخستین جلسه هیات دولت که یکشنبه برگزار می شود مطرح و متناسب با خسارتها کمکهای اولیه و تن خواه ارسال می شود. یک تیم ارزیابی هم از طرف سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن برای ارزیابی دقیق خسارات به استان سفر می کند.

وزیر بهداشت نیز که همراه معاون رئیس‌جمهور وارد استان هرمزگان شد در ادامه به جیرفت رفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین گفت: بودجه سال 95 تا اخر ماه در کشور تنظیم می شود و در بودجه امسال به توسعه هرمزگان توجه خاصی شده است.

نوبخت با بیان این که رئیس جمهور بر ظرفیتها و جایگاه استان هرمزگان در کشور تاکید دارد، افزود: قصد داریم در کوتاه ترین زمان ممکن طرحهای نیمه تمام استان تکمیل و به بهره برداری برسد. در استان طرحهای بهداشتی و درمانی خوبی در حال اجراست که امروز از این طرحها و روند پیشرفت آنها هم بازدید می کنیم.

نوبخت همچنین ضمن تسلیت درگذشت 13 نفر از هموطنان در استان هرمزگان در جریان سیل اخیر، با خانواده‌های جان‌باختگان دیدار و گفت وگو کرد. معاون رئیس جمهور با حضور در منزل خانواده ای که پنج نفر از اعضای آن بر اثر سیلاب با خودرو در رودخانه غرق و جان خود را از دست داده بودند، از آنها دلجویی کرد. معاون رئیس جمهور سپس از پل زیارت علی و مسیر سیل بازدید و بر لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌های این استان برای مقابله با بلایای طبیعی تاکید کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه سفر و بازدید از مناطق حادثه دیده سیل استان هرمزگان، ضمن بازدید از شهر میناب و رودان، از نزدیک در جریان میزان خسارت های وارده در این شهرها قرار گرفت و همچنین از سد استقلال میناب و حجم ذخیره پشت این سد که با بارندگی های اخیر بهتر شده است نیز بازدید کرد.

به دنبال بارندگی های سه روز اخیر و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها در استان هرمزگان، 13 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد پنج نفر بر اثرغرق شدن یک قایق صیادی در آب های کیش، یک نفر در میناب، یک نفر در رودان، یک نفر در بندرعباس و پنج نفر نیز در اثر واژگونی خودرو پراید در رودخانه رودان جان باختند.

براساس گزارشی که استاندار هرمزگان در جریان بازدید معاون رئیس جمهور از این استان ارائه کرده است؛ بارندگی و سیلاب خسارت زیادی به تاسیسات زیربنایی از جمله پل، جاده و همچنین واحدهای آب، برق و مخابرات وارد کرده است و هم اکنون کارشناسان در حال برآورد خسارت ها هستند. براساس گزارش های مسئولان این استان، عمده این خسارت ها مربوط به تاسیسات آب و برق، منازل مسکونی و بخش کشاورزی است که باید در زمان مشخص به برآورد خسارت آنها پرداخت.

همچنین فرماندار رودان از اینکه رئیس جمهور بلافاصله پس از بارندگی در هرمزگان، نماینده ویژه خود را جهت ابراز همدردی با بازماندگان حادثه سیلاب رودان و همچنین بررسی وضعیت خرابی ها به موقع به منطقه اعزام کرده، قدر دانی کرد.

معاون استاندار و فرماندارویژه میناب هم درحاشیه بازدید معاون رئیس‌جمهوری، درباره بارندگی های اخیر این استان با بیان اینکه "بارندگی اخیر190 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی این شهرستان خسارت وارد کرده است"، به خبرنگاران گفته است: در این بارندگی و سیلاب منازل مسکونی، خطوط و انتقال آب و برق شهری و روستایی، شبکه راه ها، تاسیسات شهری و محصولات کشاورزی خسارت دیده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان هم با اشاره به اینکه "در جریان بارندگی و سیلاب اخیر این جمعیت به 225 نفر امدادرسانی کرد و همچنین 10 مصدوم را به مراکز درمانی رساند و برای 15 نفر رهاسازی از سیلاب انجام شد، گفت: آب از 28 واحد مسکونی تخلیه شد و 62 نفر اسکان اضطراری داده شدند. همچنین بین 64 خانوار اقلام اولیه توزیع شد.

پس از پایان بازدید معاون رئیس جمهور از مناطق سیل زده، نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان نیز برگزار شد. در ابتدای این نشست مسئولان هرمزگان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استان و همچنین خسارت های واردشده در بارندگی های اخیر، به بیان مشکلات استان هرمزگان و همچنین درخواست‌های خود پرداختند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه "اگر بتوانیم تاپایان سال 17 تا 18 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم فکر می کنم خیلی موفق شدیم، گفت: وقتی این میزان درآمد امسال با سال 90 که بیش از 118میلیارد دلار درآمد داشتیم مقایسه شود سال جاری نسبت به سه سال قبل حداقل با 100میلیارد دلار درآمد کمتر و با تحریم های بیشتر اداره می شود.

نوبخت در ادامه گفت: ما باید رشد هشت، نه درصدی در کشور داشته باشیم و اصلا چرا تورم داشته باشیم. مردم به دنبال ارزانی هستند اما از اینکه همه این مسائل در شرایط تحریم عوض شد واقعا من فکر می‌کنم شاید در این شرایط سخت یک فرصت خاص برای همه دوستان عضو کابینه بود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: به عنوان یک برادر صمیمی عرض می‌کنم کسانی که در این دولت هستند افراد کاردانی هستند و هیچ کدام صفرکیلومتر نیستند که بیایند کار یاد بگیرند. شاید یک امتحان و آزمایشی بود در این برهه که با یک سختی، کشور را اداره کنیم، تردید نکنید از اینکه ما در این مذاکرات طرف‌های مقابلمان اعلام کردند ما دیگر حریف این کشور نیستیم و اگر کار را رها کنیم دیگر تحریم کارساز نیست بالاخره ما در شرایط تحریم روند را عوض کردیم؛ احساس کردند نمی‌توانند موفق بشوند لذا این همه تحریم کردند ولی ما منفی را مثبت کردیم و یا تورم 40درصد را به زیر 15درصد آوردیم و آنها متوجه شدند.

نوبخت با یادآوری اینکه "در سالجاری از نظر مالی با مشکلات جدی مواجه هستیم"، گفت: با وجود اینکه مردان بزرگ و کارآمد ما در مذاکرات هسته‌ای کارهای بزرگی کردند اما هنوز در تحریم هستیم، تحریم از ما برداشته نشد و همچنان در مضیقه هستیم.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به وضعیت استان هرمزگان، گفت: دولت به استعداد و توانایی هرمزگان اعتقاد دارد و معتقد است که مردم مومن با عاطفه این استان استحقاق توجه و خدمت‌رسانی بیشتر از آنچه هست را دارند. این استان به جهت سواحلی که در اختیار دارد و هر کیلومتر آن برای برخی کشورها فرصتی هست؛ ما می‌توانیم از این بندرهای موجود و تنگه‌ای که دنیا آن را می‌شناسد به نحو مقتضی‌تر استفاده کنیم.

وی با یادآوری اینکه "رئیس‌جمهور با کلید آمد و ما به جای قفل، کلید باشیم" گفت: همه تلاش کنید که چگونه می‌شود مشکلات را حل کرد و آنقدر امکانات قانونی برای حل مسائل و مشکلات وجود دارد؛ لذا همه به صورت یک درد مشترک کارها را پیش ببریم.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه "در فرصت باقیمانده تا پایان سال سه فرصت برای استان هرمزگان از جمله پرداخت اعتبار برای طرح‌هایی که با پیشرفت فیزیکی 80 درصد دارند و امکان بهره‌برداری تا دهه فجر و یا اسفندماه دارند این سازمان اعتبار آن را تامین می‌کند، به مدیران این استان وعده داد تا خسارت شش میلیاردریالی رفع بیماری لکه سفید میگو به دست‌اندرکاران این پرداخت شود بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین گفت: در این دیدار فرصتی برای تمرکز مجدد توسعه استان برای من فراهم شد اما سه فرصت برای توسعه استان وجود دارد و وجه مشترک و همه شما دغدغه پیشرفت استان هرمزگان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 22 آبان 1394، کدخبر: ۳۳۰۶۷۲، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین