پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
اقدامات زیادی در راستای محیط زیست در کلان شهر ها و همچنین استان های مختلف بایستی از سوی سازمان محیط زیست انجام می گرفت که به خاطر درگیر بودن ابتکار به مسائل سیاسی و حاشیه ای در این سازمان از سوی ابتکار به فراموشی سپرده شده است.

شعارسال : معصومه ابتکار یکی از سیاسی ترین افراد در هیئت دولت است که از ابتدای روی کار آمدن دولت پس از آن که پیشنهاد ظریف برای حضور وی در وزارت خارجه به عنوان سخنگوی وزارت خارجه را نپذیرفت، از سمت روحانی با عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد.

اگرچه ریاست بر سازمان محیط زیست نیازمند اقدامات سیاسی نبوده اما اولین اقدامات رئیس سازمان محیط زیست نشان داد که ابتکار دست از سیاسی بازی های خود بر نداشته است.

در ابتدای روی کار آمدن ابتکار ماجرای بنزین‌های آلوده تولید داخل مطرح شد. بر همین اساس سازمان محیط زیست، اعلام کرد عامل اصلی آلودگی هوای تهران بنزین های تولید داخل بوده است.

*سیاسی بازی ابتکار با طرح ادعای آلاینده بودن بنزین تولید داخل

اما اصل ماجرا از آنجا شروع شد که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از روزهای آغاز به فعالیت خود در کابینه آقای روحانی، با خودکفایی در زمینه تولید بنزین مخالفت کردند و برای خلاصی از شر آن، آلاینده بودن این نوع بنزین را به تیتر نخست رسانه‌ها کشاندند.

در این مورد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حدود دو ماه به بررسی و تفحص پرداخت. نتایج این بررسی ها نشان می داد که ادعای ابتکار در مورد کیفیت بنزین تولید داخل بی اساس و کذب است. در کنار این اظهارات، وزیر بهداشت هم کیفیت بنزین تولید داخل را تایید کرد. با تمام این مباحث وزارت نفت اقدام به جایگزینی بنزین وارداتی به جای بنزین تولید داخل کرد که این امر هم تاثیری در میزان آلودگی نداشت. این مساله بی اساس بودن ادعای ابتکار را محرز کرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش کمیسیون بهداشت درباره عدم سرطان‌زا بودن بنزین‌های تولید داخل گفت: «دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را رد می‌کند چرا که در این صورت جلوی آن را می‌گرفت».

پشت پرده سیاسی بنزین های آلوده نشان داد که ابتکار و زنگنه با هدف زیر سوال بردن خودکفایی بنزین که در دولت دهم صورت گرفته بود، در پی صدور مجوز واردات بنزین بودند و از این طریق حداقل مبلغ دومیلیارد و 160 میلیون دلار حداقل ضرر و زیان واردات بنزین در هفت ماهه سال 93 به بیت المال آسیب وارد شد. هرچند باید ضرر و زیان ناشی از هزینه جمع‌آوری 1/4 میلیارد لیتر بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها را که براساس اخبار نادرست خانم ابتکار و آقای زنگنه از مصرف داخلی جمع‌آوری شد هم به آن افزود که به ازای هر لیتر هزینه جمع‌آوری حداقل 500 ریال ضرر و زیان دارد.

*هجمه دوم ابتکار در ماجرای کذب پارازیت‌ها

یکی از مسائل حاشیه‌ای و جنجال آمیز که ابتکار در دوران نمایندگی خود در شورای شهر مطرح کرد و مورد توجه رسانه های خارجی واقع شد بحث آسیب زا بودن پارازیت‌ بود. ابتکار از ارسال امواج که بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد اظهار نگرانی کرده بود.

عمده این انتقادات متوجه امواجی بود که به عنوان پارازیت برای اختلال در برنامه های ماهواره ای استفاده می‌شد. خانم ابتکار این امواج را موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن انسان معرفی کردند. به نظر دکتر ابتکار با توجه به مصوبه شورای شهر در مورد لزوم ساماندهی آنتن‌ها و دکل های مخابراتی موضوع پارازیت‌ها هم در حوزه کاری شورای شهر قرار دارد و این شورا باید به آن رسیدگی کند.علی رغم اینکه ابتکار نتوانست اسنادی قابل توجه مبنی بر مضر بودن این پارازیت‌ها ارائه کند در سال های آتی نیز این مسله که بیشتر رنگ و بویی سیاسی داشت توسط وی تکرار شد و اینبار ادعای سرطان زا بودن امواج پارازیت توسط وزیر بهداشت دولت یازدهم هم تکذیب شد.

وزیر بهداشت دولت یازدهم، دکتر هاشمی این ادعا را فاقد اثبات علمی خواند و آن را تکذیب کرد. دکتر مرندی، عضو شاخص کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم ، درباره شایعه بیماری‌زا بودن پارازیت‌ها بیان کرد که کمیسیون بهداشت چندین جلسه با حضور نمایندگان و کارشناسان وزارت بهداشت، کارشناسان بهداشت محیط با تخصص اشعه، متخصصان مخابرات و صدا و سیما برگزار کرد و همه به اتفاق به این نتیجه رسیدند که این پارازیت‌ها سرطان زا نیست. دکتر مرندی علت این مباحث را به طور کامل سیاسی دانستند و این جنجال را نوعی سیاسی کاری دانستند.

*دیدار با قربانیان اسیدپاشی در اصفهان

در حالی که مردم خوزستان از آلودگی زیاد هوای استان خود به شکوه آمده بودند و از مسئولین به ویژه مسئول سازمان محیط زیست درخواست کمک داشتند، ابتکار به خوزستان نرفت و در اقدامی عجیب به سراغ قربانیان اسید پاشی در اصفهان رفته و از آنها عیادت کرد.

هرچند قربانیان اسید پاشی در اصفهان جزء مهم ترین اولویت های رسیدگی برای مسئولین کشور باید قرار می گرفتند، اما ایراد به ابتکار از آنجایی است که در حیطه مسئولیتی وی قرار نداشتند و وی تنها برای نمایش وجهه سازنده و محبوب از خود صرفاً به گرفتن چند عکس یادگاری بسنده کرد.

اقداماتی از این دست از سوی ابتکار در دوران مسئولیتش در دولت یازدهم نشان داد که ابتکار خود در انجام امور غیر مریوط به سازمان محیط زیست گوی سبقت را از بقیه ربوده است.

*دیدار ابتکار با شیخ فتنه گر

حدود یک سال پیش بود که ابتکار در جریان سفر یک روزه به قم ضمن زیارت حرم حضرت معصومه (س) با شیخ یوسف صانعی دیدار کرد. در این ملاقات، ابتکار گزارشی از روند فعالیت های خود در سازمان محیط زیست را به اطلاع شیخ فتنه گر رساند!

این دیدار بلافاصله مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس واقع شد و به خانم ابتکار تذکر دادند که وظیفه ایشان رفع معضل ریزگردهای استان خوزستان است نه دیدار با چهره های سیاسی و فعال در فتنه 88.

*مصاحبه ابتکار با سایت معاند و ضد نظام بی بی سی

در حالی که تنها یک هفته از مجوز وزارت ارشاد به خبرنگاران بی بی سی برای فعالیت یک هفته ای خود در ایران می گذشت، خبرنگار بی بی سی به سراغ ابتکار رفته و با وی مصاحبه ای ترتیب داد.

ابتکار در این مصاحبه هم بر خلاف مسئولیت خود در خصوص مسائل منطقه، سیاست خارجه و طرح بسیاری از مسائل سیاسی پرداخت که خبرنگار بی بی سی نیز سخنان وی را در خلال گزارشی منتشر کرده و ایران را متهم به دخالت در امور منطقه کرد.

این اقدام غیر قانونی ابتکار نیز با واکنش هایی همراه شد اما این واکنش ها باز هم مانع از ادامه فعالیت های حاشیه ای در سازمان محیط زیست نشد.

بسیاری از منتقدان این مصاحبه معتقد بودند که رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه با بی بی سی، دیدگاه کاملا برعکسی را در جایگاه مقام رسمی کشور مطرح می کنند و از آغاز عصر جدید پس از توافق هسته ای و در پی توافق آماده و خواهان همکاری با سایر قدرت ها در منطقه است.

*تجمع اعتراضی کارمندان سازمان محیط زیست و مقصر اعلام شدن دولت قبل

در اردیبهشت ماه سال جاری 100 نفر از کارمندان سازمان محیط زیست در اقدامی اعتراضی در این سازمان تجمع کردند.

این کارمندان با شعار «ابتکار ابتکار حمایت حمایت»، و با پلاکاردهای «مسئولان پاسخ پاسخ» و «سکوت ما بلند تر از فریاد ماست» به سوء مدیریت ابتکار ، مجابی (معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس) و مدیران این سازمان اعتراض کردند.

عملکرد ضعیف مدیران سازمان در مشکلات و مسائل زیست محیطی کشور و سوءمدیریت ابتکار و مدیران میانی و عدم رسیدگی به وضعیت معیشت کارمندان این سازمان از جمله دلایل اعتراض تجمع کنندگان بود.

ابتکار در نهایت با گذشت ساعت ها در میان تجمع کنندگان حاضر شد و باز هم بنا بر رسم گذشته خود مشکلات ÷یش آمده برای کارکنان خود را بر گردن دولت قبل نهاد و اعلام کرد در این موضوع دولت دهم مقصر است!

از هفته گذشته نیز تجمع هایی برای اعتراض به وضعیت مدیریت ابتکار در این سازمان برگزار شده است که در نهایت با بی تفاوتی و پاسخ هایی نا مربوط از سوی ابتکار مواجه شد.

کارمندان سازمان محیط زیست که نسبت به برخورد تبعیضی رئیس این سازمان گلایه داشتند، در نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

در اختیار قرار دادن اموال سازمان جهت استفاده سیاسی و انتخاباتی و شخصی ( ساختمان سعادت آباد سازمان در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است) و بکارگیری افرادی در پست‌های مشاور جهت استفاده های سیاسی و انتخاباتی دو نمونه از اعتراضات کارمندان ابتکار به خاطر سیاسی کاری های وی بوده است که در متن نامه به کمیسیون اصل 90ذکر شده است.

*انتصاب دوستان و آشنایان ابتکار در سازمان محیط زیست

یکی از موضوعاتی که در تجمعات اعتراضی کارمندان سازمان محیط زیست مورد اعتراض واقع شده بود، استخدام‌های غیرقانونی این سازمان بود در شرایطی که سایر کارکنان هنوز افزایش حقوق‌های خود را دریافت نکرده‌اند، این موضوع از سوی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شد، اما کارکنان معترض در نامه‌ای که به کمیسیون اصل 90 ارسال کردند این اسامی را اعلام کرده‌اند تا از سوی مراجع ذیصلاح مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

نکته قابل تأمل در این اسامی شباهت میان نام خانوادگی برخی کارکنان سازمان محیط زیست و افرادی است که در دوره ریاست ابتکار به استخدام سازمان محیط زیست درآمده‌اند.

برخی از این اسامی عبارت است از: سارا تنها لیسانس کشاورزی گرایش آب و خاک (فرزند مهرگان معاون امور اداری سازمان)، سهند دبیری لیسانس منابع طبیعی (فرزند دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست)، سیامک نبوی فوق دیپلم روابط عمومی (از فرزندان یکی از بازنشستگان)، سیده نرجس خاتون قوامی قمیشلویی لیسانس زیست‌شناسی (فرزند قوامی مشاور ابتکار)، سید رضا احمدیان لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات (فرزند مسئول دفتر تهرانی رئیس مرکز بودجه و تحولات اداری) و ...

*اقداماتی که ابتکار انجام نداد!

- بر خلاف وعده های مکرر و جلسات مختلفی که ابتکار با مسئولین ارومیه برگزار کرد و با گذشت بیش از 3 سال از وعده های ابتکار برای احیای دریاچه ارومیه، متأسفانه نه تنها وضعیت این دریاچه بهبود نیافت بلکه مجوز برداشت نمک از این دریاچه توسط سازمان محیط زیست و با امضای شخص خانم ابتکار صادر شد.

- با گذشت حدود دو سال از ورود آلودگی ها و گرد و غبار به هوای خوزستان، مردم این استان همچنان با شرایط سختی به زندگی در این استان ادامه می دهند تا جایی که تعدادی از اهالی این استان به خاطر این شرایط مجبور به کوچ از محل زندگی خود شدند.

- جلوگیری از انقراض گونه‌های در حال انقراض حیوانات در کشور که با توجه به شعارها و اقدامات تبلیغاتی که ابتکار انجام داده بود همچنان بسیاری از گونه های مهم حیات وحش در نزدیکی انقراض قرار گرفته اند.

- عدم حضور ابتکار در مناطق سیل زده در جریان سیل اخیر در استان های غربی و کشته شدن چند نفر ناشی از سوء مدیریت وی در جریان رسیدگی به مشکلات زیست محیطی در کشور بود تا جایی که سخنگوی دولت نیز این بار به جای ابتکار به این استان ها رفت و وضعیت خسارات وارده را بررسی کرد.

- خشک شدن کلیه تالاب‌ها و از بین رفتن جنگل‌های زاگرس، آتش سوزی های گسترده در جنگل های شمالی و .... در اثر سوء تدبیر ابتکار در اداره محیط زیست کشور است.

- در جریان بارش باران های آلوده در خوزستان نیز ابتکار باز هم از رسیدگی به این موضوع شانه خالی کرد و در حالی که هزاران نفر از مردم خوزستان در بیمارستان ها بستری شده اند سازمان محیط زیست اعلام کرد که مسمویت خوزستانی ها به خاطر نوعی درخت و گرده افشانی آن بوده است.

اقدامات زیادی در راستای محیط زیست در کلان شهر ها و همچنین استان های مختلف بایستی از سوی سازمان محیط زیست انجام می گرفت که به خاطر درگیر بودن ابتکار به مسائل سیاسی و حاشیه ای در این سازمان از سوی ابتکار به فراموشی سپرده شده است.

به هر صورت در حال حاضر هم شنیده شده که اختلافاتی در دولت در مورد ماندن یا نماندن ابتکار در دولت وجود دارد و باید منتظر ماند و دید که مسئولان دولتی چه تصمیمی می گیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خاورستان ، تاریخ انتشار پنجشنبه 14 آبان 1394 ، کد مطلب 54357 : www.khavarestan.ir 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین