پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۴۲۲۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
کرونا نشان داد حضور انجمن اولیا و مربیان، شورا‌های دانش آموزی، تشکل‌های دانش آموزی و... بیشتر نمادین بوده است! کرونا آیینه‌ای بر ناکارآمدی نظام مدیریتی آموزش بود! کرونا با تمام بدی‌ها و مشکلاتش، مشکلات و ضعف‌های نظام آموزشی را بیشتر عیان نمود و در پی آن عدم توانمندی در مدیریت چالش‌ها در این وزارتخانه عریض و طویل نمایان‌تر از گذشته شد.
شعار سال: محمدرضا سنجابی؛ مطالبه و در خواست عده‌ای از دانش آموزان، که درستی یا نادرستی آن جای بحث و تامل دارد، چالشی بود که آموزش و پرورش به جای ارائه‌ی پاسخ مناسب در راستای شنیده شدن این مطالبه، اصرار و پافشاری بر برگزاری حضوری امتحاناتی داشت که فاقد ارزش بودن آن سالهاست که بر همه عیان شده است.

اگر امروز به این اعتراض مدنی و خواسته‌ی این نسل که شاید اولین تجربه‌ی مطالبه گری در حجم گسترده‌ای از جامعه این نسل را در پی دارد، پاسخ مناسب و اقناعی دریافت نکند، نباید در آینده انتظار مطالبه گری در چارچوب قانون را داشت.

امتحانات حضوری پایه نهم به بهانه نقش گسترده‌ی آن در هدایت تحصیلی که به صورت غیر قانونی اجباری برای تعیین مسیر ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته‌های کمتر توجه شده می‌باشد، قابل قبول نیست.

هدایت تحصیلی در واقع چیزی جز یک توصیه نامه تحصیلی نیست، اما امروز برای جلوگیری از ورود دانش آموزان به سمت رشته‌هایی مانند تجربی که علت این استقبال هم نقصان و ضعف آگاهی بخشی جامعه آموزشی می‌باشد هدایت تحصیلی را سدی برای جلوگیری از این ازدحام نموده است لذا به خطر انداختن جان دانش آموزان پایه نهم و خانواده‌ی آن‌ها به این بهانه نمی‌تواند قابل قبول باشد و این حجم از نگرانی و استرس خانواده‌ها جای تأمل دارد. شاید می‌شد تهدید کرونا را به فرصتی برای بازنگری در نظام ارزشیابی پر از ایراد در سیستم آموزشی کرد، اما روزمرگی در این سیستم و نظام مانع آن شد.

در خصوص پایه دوازدهم، به دلیل تراکم بالای نمرات بالا در نمرات امتحانات نهایی برای دانش آموزان قوی، از تاثیر مثبت این نمرات در کنکور هم در واقعیت خبری نیست لذا این بهانه هم برای برگزاری حضوری امتحانات وعدم تعویق آن منطقی نیست.

نکته مبهم این گونه تصمیمات، بالاخص در نظام آموزشی مرجع تصمیم گیرنده می‌باشد همان مرجعی که در نیمه‌ی شهریور در اوج بی نظمی و کج سلیقگی مدارس را به صورت اختیاری حضوری نمود و همان چیزی که پیش بینی می‌شد پس از دو هفته اتفاق افتاد و هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نگرفت؛ مردم تقصیر ندارند که رد پای برخی مافیای قدرت از جمله مافیای کنکور و.. را در چرخه تصمیم گیری در نظام آموزشی را احساس کنند.

«کرونا» آیینه‌ای بر ناکارآمدی نظام مدیریتی آموزش بود
در حالی که در مقایسه میزان ابتلا و مرگ و میر در این روز‌ها با مشابه این ایام در سال گذشته که منجر به تاخیر برگزاری کنکور و امتحانات گردید؛ اصرار و پافشاری بر برگزاری این امتحانات در امسال بیش از بیش دانش آموزانی که از آموزش مجازی به قدر کافی خسته شده اند را رنج می‌دهد.

آموزش و پرورش حتی در بحث آموزش مجازی معلم و دانش آموز را رها نمود تا امروز، افتخار راه اندازی یک اپلیکیشن پر ایراد و افزایش آمار احراز هویت‌های صوری تنها هنر مدیریت این روز‌های متولی آموزش در کشور باشد.

وزیر محترم آموزش و پرورش حتی در بازدید میدانی خود از روند آموزش مجازی به سراغ شاد نمی‌رود تا مبادا با حجم گسترده‌ای از انتقاد‌ها مواجه شود بلکه در یک نمایش کودکانه به استفاده از بستر اسکای روم و... در بحث آموزش بسنده می‌کند.

«کرونا» آیینه‌ای بر ناکارآمدی نظام مدیریتی آموزش بود

شاید می‌شد تهدید کرونا را به فرصتی برای بازنگری در نظام ارزشیابی پر از ایراد در سیستم آموزشی کرد، اما روزمرگی در این سیستم و نظام مانع آن شد.

لازم به ذکر است، یکی از استدلال‌های آموزش و پرورش در برگزاری سریع امتحانات نهایی، خطر ورود به موج جدیدی از ابتلا و مرگ و میر پس از انتخابات می‌باشد که این پیش بینی نیز جای تأمل دارد.


فراخوانی و دعوت تشکل‌های دانش آموزی و معاونت پرورشی از حضور رای اولی‌ها در انتخابات، این پرسش را ایجاد می‌کند که واکنش این تشکل‌ها در خصوص خواسته‌ی این روز‌های همین رای اولی‌ها چه بوده است؟

کرونا نشان دادحضور انجمن اولیا و مربیان، شورا‌های دانش آموزی، تشکل‌های دانش آموزی و... بیشتر نمادین بوده است.

«کرونا» آیینه‌ای بر ناکارآمدی نظام مدیریتی آموزش بود
چند پرسش؛ چند درصد از مدارس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند نمود و ناظر بر این رعایت چه ارگانی خواهد بود؟

- برای تردد دانش آموزان در کلان شهر‌ها چه تدبیری اندیشیده شده است؟

- برای تشخیص ناقلان احتمالی در سر جلسات آزمون‌های نهایی، بالاخص مدارس دوره اول که میزبان پایه نهمی‌ها هستند چه تدبیری اندیشیده شده است؟

- عدم تاثیر نمرات نهایی در کنکور چه مشکلی دارد در حالی که سال‌های سال، کنکور بدون تاثیر نمرات نهایی بوده است؟

- چه دروسی در هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم تاثیر دارند که باید دانش آموز تمام امتحانات را حضوری برگزار نماید؟

- تصمیم ناگهانی و در دقیقه ۹۰ برای حضوری شدن تمام دروس غیر نهایی پایه دوازدهم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش چگونه اتخاذ شده است؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۲۳اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: sedayemoallem.ir، ۲۰۹۷۶
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
0
0
کرونا خیلی ضعف ها را نمایان کرد از جمله این مورد را ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین