پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۸۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
تیم مدیریت شهری اصلاح‌طلب تهران اخیراً چندین ایستگاه مترو را به بهره‌برداری رسانده‌اند؛ اما شهروندان با یک حساب سرانگشتی و توجه به واقعیات و میزان تغییراتی که در ۴ سال اخیر در شهر رخ داده، می‌توانند قضاوت کنند که آیا در ۴ سال اخیر فرصت‌سوزی‌ها بیشتر بوده یا سالیان گذشته و آیا این اظهارات فرار به جلو نیست؟
شعار سال: زمانی که تهران یک دهکده کوچک در شمال ری و دامنه‌های جنوبی البرز بود بود، مردم برای تردد‌های روزانه خود دغدغه‌ای نداشتند و وسایل حمل و نقل به درشکه و دوچرخه محدود می‌شد، اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت، نحوه جا‌به‌جایی مردم در سطح شهر اهمیت بیشتری پیدا کرد؛ بنابراین به تدریج پای اتوبوس و تاکسی و در نهایت مترو به تهران باز شد و شبکه حمل و نقل عمومی شکل گرفت؛ در حال حاضر تهران ۱۰ خط بی‌آر‌تی و بیش از ۲۰۰ خط عادی اتوبوس دارد که یکی از شبکه‌های بزرگ حمل و نقل عمومی محسوب میشود، بیش از ۲۰۰ کیلومتر خط مترو و ۱۳۷ ایستگاه فعال دارد و حدود ۸۰ هزار تاکسی برای سفر‌های درون‌شهری شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

با این اعداد و ارقام شاید وضعیت مطلوب به نظر برسد، اما حقیقتاً اینطور نیست؛ تهران که ۱۶ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و در یک سال اخیر نیز با شیوع ویروس کرونا مواجه شده بیش از پیش نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی است و مردم از مسئولان توقع توجه ویژه به این بخش را دارند، اما متأسفانه کارنامه این دوره مدیریت شهری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی هم مانند برخی دیگر از موارد، قابل دفاع نیست.

دوره پنجم مدیریت شهری تهران که روز‌های پایانی فعالیت ۴ ساله خود را پشت سر می گذارد، در حوزه اتوبوسرانی نتوانست تحولی ایجاد کند و دستاورد چشمگیری داشته باشد، حاصل اقدامات آن‌ها در این بخش خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس بود، اما در حوزه مترو توانست ایستگاه‌های نیمه تمام دوره گذشته را تکمیل و به بهره برداری برساند!

خط ۷ متروی تهران با ۷ ایستگاه میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج که در خرداد سال ۹۶ و در زمان مدیریت قالیباف به بهره برداری رسیده بود در دوره جدید مدیریت شهری تعطیل و علت آن عدم ایمنی لازم مانند نصب هواکش‌های میان تونلی و پله‌های اضطراری اعلام شد! در نهایت ۵ ایستگاه از این خط (به گفته برخی مدیران با کمترین تغییر) در سال ۹۷ دوباره بهره برداری شد و به این شکل، افت تاح دوباره آن‌ها به عنوان اولین فعالیت و دستاورد دوره پنجم به ثبت رسید!

نهایتا پرونده حوزه متروی تهران در سال ۹۷ با افتتاح ۸ ایستگاه، سال ۹۸ با افتتاح ۷ ایستگاه و سال ۹۹ با افتتاح ۹ ایستگاه بسته شد، اما بد نیست بدانیم میزان پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های مترو در پایان فعالیت مدیریت شهری سابق چقدر بوده است؟

طبق اطلاعات بدست آمده از سوی مدیران فعلی شهرداری تهران، در سال ۹۶ ایستگاه‌های تربیت مدرس ۱۸ درصد، دولت آباد ۳۵ درصد، کیانشهر ۳۵ درصد، بعثت ۳۷ درصد، امیرکبیر ۳۳ درصد، میدان شهدا ۳۵ درصد، امام حسین ۳۴ درصد، شهرک آزمایش ۲۸ درصد، مرزداران ۳۵ درصد، میدان قیام ۲۸ درصد و میدان صنعت ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

سید مناف هاشمی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در مراسم افتتاح ایستگاه‌های مرزداران و اقدسیه که روز گذشته برگزار شد، مدعی شد: برخی می‌گویند این پروژه‌ها در دوره قبلی ۹۹ درصد پیشرفت داشته، اما واقعیت این است که مدیریت شهری پروژه اقدسیه را با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد و پروژه مرزداران را با ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفته است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که یک تحقیقات ساده نشان داده که آنچه عنوان شده است اطلاعات درستی نیست و می‌توان آن را یک دروغ تلقی کرد، زیرا اطلاعات درج شده در کتاب «بانک اطلاعاتی مترو و صنایع ریلی» که در تابستان سال ۹۷ زیر نظر شرکت راه آهن شهری تهران و حومه چاپ شده گویای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بسیاری از ایستگاه‌هایی است که در این دوره مدیریت شهری افتتاح و به بهره برداری رسیده است.


از بداخلاقی‌های سیاسی تا فرصت سوزی‌های مدیریت شهری دوره پنجم
 
از بداخلاقی‌های سیاسی تا فرصت سوزی‌های مدیریت شهری دوره پنجم
 
از بداخلاقی‌های سیاسی تا فرصت سوزی‌های مدیریت شهری دوره پنجم
 
از بداخلاقی‌های سیاسی تا فرصت سوزی‌های مدیریت شهری دوره پنجم
 

اگرچه انتظار آغاز ساخت صفر تا ۱۰۰ یک ایستگاه مترو در صورت وجود ایستگاه‌های نیمه کاره، به جا نیست و عقل و منطق حکم می‌کند ابتدا ایستگاه‌های نیمه‌تمام، تکمیل شود، اما با وجود آمار و ارقام متناقضی که مدیران شهری به آن اشاره می‌کنند و سعی دارند در روز‌های پایانی فعالیت این دوره کارنامه پر و پیمانی از خود به یادگار بگذارند چند پرسش مطرح می‌شود:

نخست اینکه چرا مدیران شهری اعلام می‌کنند «برای نخستین بار در سال گذشته، ۹ ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید که در طول تاریخ سابقه نداشته است» در صورتی که اخلاق‌مداری حکم می‌کند صداقت به خرج داده و بگویند افتتاح این ایستگاه‌ها به لطف پیشرفت فیزیکی قابل توجه آن‌ها در سال‌های گذشته است و اگر قرار به ساخت یک ایستگاه از نقطه صفر باشد بسته به اینکه در چه عمقی از زمین قرار گرفته حداقل یک سال و حداکثر ۳ سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین اگر زیرساخت‌ها و اقدامات دوره گذشته مدیریت شهری نبود، اکنون شهردار و اعضای شورای شهر نمی‌توانستند اینچنین پرطمطراق از دستاورد‌ها و گشایش‌هایشان در حوزه مترو سخن بگویند!

و مهمتر اینکه چرا ایستگاه‌هایی که بعضاٌ ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند با تعللی طولانی‌مدت وارد مدار بهره‌برداری شدند در حالی که همواره بر توسعه حمل و نقل عمومی و تأثیر آن در آلودگی هوا تأکید دارند و با این اقدام که می توان آن را بداخلاقی سیاسی قلمداد کرد، شهروندان را از تردد آسان‌تر محروم کردند؟

در پنجمین دوره مدیریت شهری تهران که توسط اصلاح‌طلبان طی شد نه تنها فرصت‌سوزی‌هایی در ارائه خدمات به شهروندان به ویژه در حوزه اتوبوس و مترو صورت گرفت بلکه فرصت همسو بودن گرایشات مدیران شهری با دولت و حضور پیروز حناچی در جلسات هیئت دولت نیز که می توانست زمینه‌ساز کمک‌های بسیاری به شهر و شهروندان تهرانی باشد به راحتی از دست رفت، اما همچنان شهردار تهران معتقد است «روز‌هایی که کشور سالانه صد‌ها میلیارد دلار درآمد داشت و باید از آن برای تأمین منابع مترو استفاده می‌شد، از دست رفت»!

اما شهروندان با یک حساب سرانگشتی، توجه به واقعیات و میزان تغییراتی که در ۴ سال اخیر در شهر رخ داده، می‌توانند قضاوت کنند که آیا در ۴ سال اخیر فرصت‌سوزی‌ها بیشتر بوده یا سالیان گذشته و آیا این اظهارات فرار به جلو نیست؟

امیدواریم اعضای شورای شهر و شهردار تهران نسبت به موارد مطرح شده پاسخگو باشند و در فرصت باقی مانده در بیان اظهار‌نظر‌ها و آمارهایشان تجدید‌نظر کنند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۵۰۴۱۱۸، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
واقعا که این تخلفات و فسادهای اقتصادی و کارشکنی های شهرداری و سازمانهای مربوطه اش ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا نداره. مگه زمان احمدی نژاد در شهرداری وارگانهای مربوطه فساد و دزدی نبود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین