پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
انتشار فیلمی از دار زدن سگ‌ها در تبریز خشم افکار عمومی را برانگیخته است. اما ماجرا چیست و پیچیدگی مسئله سگ‌های ولگرد چه راهکاری دارد؟
شعار سال: ماجرای کشتن سگ‌های بی صاحب یا به اصطلاح ولگرد ریشه در سال‌های گذشته دارد و سرآغاز آن را می‌توان شهرداری مشهد دانست که حدود ۷ سال پیش با پرداخت هزینه ۵۰ هزار تومانی مردم شهر را تشویق کرده بود که سگ‌های ولگرد را بکشند و در ازای آن پول بگیرند و هر چقدر تعداد سگ‌های کشته شده بیشتر بود بی شک پول بیشتری هم نصیب افراد می‌شد، همین موضوع انگیزه افراد را برای انجام این کار بیشتر کرد، اما خوشبختانه این موضوع خیلی تدوام پبدا نکرد و رسانه‌ای شدن این کار و انتشار فیلم و عکس‌هایی از این اتفاق سبب شد بساط این فاجعه و قتل عام با اعتراض‌های دوست داران حیوانات برچیده شود.

هنوز تب و تاب این ماجرا و خبر‌های مربوط به آن و دستگیری عوامل فاجعه سگ کشی تمام نشده بود که خبر آمد در یکی از شهر‌های استان‌های شمالی هم همین اتفاق افتاده و در آنجا هم مقصر شهرداری شناخته شد و با کشانده شدن ماجرا به دادستانی و شورای شهر پرونده یک فاجعه دیگر بسته شود.
 
موج اعتراض به سگ کشی در تبریز

تبریز و قتل عامی دوباره

در طول سال‌های گذشته هم گاهی خبر‌هایی مبنی بر آسیب رساندن جدی به حیوانات مانند بستن سگ به ماشینی در حال حرکت با سرعت زیاد یا حمله به خرس قهوه‌ای در کوه‌های یکی از استان‌های غربی و ده‌ها اتفاق این چنینی که قلب و روح انسان‌ها را آزار می‌دهد اتفاق افتاده که برخی محاکمه شدند و برخی هم توانستند از دست قانون فرار کنند.

اما قسمت دردناک ماجرا اینجا ست که با گذشت زمان و فرهنگ سازی‌های زیاد باز هم شاهد بروز فاجعه‌هایی مانند دار زدن سگ‌ها در تبریز هستیم که سبب شد مردم و دوست داران حیوانات با در دست داشتن پلاکارد جلوی شهرداری این شهر تجمع کنند و خواستار برخورد جدی با عاملان این فاجعه شوند.

اعتراض در فضای مجازی

خیلی از این اعتراض‌ها از همان فضای مجازی شروع شد؛ کاربری زیر فیلم منتشره نوشته بود: «هرچند خودمم قبول دارم که باید سگ‌های ولگرد رو به نوعی از بین برد، اما نه به این شیوه‌های وحشیانه.»

کاربر دیگری نوشت: «دوستداران حیوانات کجا بودند وقتی یک نفر رو توی کرج سگ‌های ولگرد پاره پاره کردن.»

کاربری هم نوشت: «متاسفانه به نظر می‌رسه تا قانون درستی برای حمایت از حیوانات نداشته باشیم، شاهد این نوع ویدئو‌ها خواهیم بود.»
 
موج اعتراض به سگ کشی در تبریز

شهرداری تبریز: مردم اعتراض کردند ما اجرا کردیم!

محمدرضا قربانیان تبریزی معاون خدمات شهری و اجرائی شهردار تبریز در واکنش به موج انتقادات از انتشار آنچه که به دار زدن سگ‌های بی صاحب در تبریز نامیده می‌شود، با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، مطالبه مردمی و مطابق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه ذاتی و قانونی شهرداری است گفته مهم‌ترین وظیفه شهرداری تبریز تأمین امنیت شهروندان است و در این راستا و در جهت رسیدگی به هزاران شکایتی که شهروندان داشته‌اند، اقدام به جمع‌آوری و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب در بیرون شهر می‌کنیم.

او برای اینکه این اقدام غیر منطقی مجموعه خود را توجیه کند، می‌گوید: تشویش اذهان عمومی به واسطه جمع آوری سگ‌های بلاصاحب، امر پسندیده‌ای نیست و به جای این کار می‌توان با هم‌اندیشی و هم فکری، نسبت به حل این معضل شهری و تأمین امنیت شهروندان اقدام کرد.

قربانیان با هدف آرام کردن مردم شهر تبریز و معترضان ماجرا را اینگونه توضیح می‌دهد: شهرداری تبریز تا به امروز هیچ گونه اقدام به سگ‌کشی انجام نداده و تنها به بیهوشی این حیوانات توسط پیستول‌های بیهوشی، جمع‌آوری و رهاسازی آن‌ها در بیرون از شهر پس از به هوش آمدن سگ‌ها اقدام می‌شود.

او در آخر کل ماجرا را گردن مردم می‌اندازد و می‌افزاید: نمی‌توانیم در برابر تهدید سلامت و امنیت شهروندان بی‌تفاوت باشیم، همین چند وقت پیش اهالی شهرک آخمقیه یک کودک چند ساله را از دست سگ‌های ولگرد نجات داده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۹۱۶۶۷، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین