پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
با وجود مخالفت دستگاه های متولی طبیعت با واگذاری ۲۵۰۰ هکتار از اراضی ملی برای تخلیه پساب دو کارخانه استحصال ید در گلستان، فشار برای گرفتن موافقت از دستگاه های متولی طبیعت در استان ادامه دارد؛ این درحالی است که چندی پیش، مدیرکل منابع طبیعی گلستان این واگذاری را رد کرده بود.

شعار سال:  پس از تکمیل ظرفيت و شکست چندین باره دیواره "تالاب اینچه" که تخلیه پساب آلوده دو کارخانه استحصال ید باعث پر شن تالاب و نفوذ پساب ها به مراتع اطراف شد حالا خبرهای رسیده حاکی است دو شرکت استحصال ید گلستان، درخواست اختصاص عرصه هایی به مساحت حدود 2500 هکتار به منظور ادامه تخلیه پساب در تالاب را کرده اند؛ یک قطعه 2 هزارهکتاری در شمال شهر گمیشان و شرق "مجتمع میگو" و دیگری 550 هکتار در اراضي جنوب تالاب بین المللی آلاگل.

 گفته می شود این درخواست با موافقت "کارگروه تخصصي زیربنایی استان" و از طریق دستگاه های اجرايي در حال واگذاری به این کارخانه ها است.

این در حالی است که علاوه بر وجود عناصري نظير آمونیوم، باریوم و رادیوم در پساب این کارخانه ها، شوری و EC بیش از حد، گیاهان را نابود کرده و مراتع با ارزش را به اراضي سوخته تبدیل کرده است.

از سوی دیگر موج تقاضا برای استحصال ید در شمال گلستان رو به فزونی گذاشته و اکنون بیش از 15 شرکت در مراحل اکتشاف و استقرار کارخانه هستند.

کارشناسان معتقدند تخلیه پساب این کارخانه ها می تواند از یکسو سونامی کویرزایی را در منطقه به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر با نفوذ آلودگی در مراتع، ابتلا به بیماری های سخت از جمله سرطان را در منطقه دامن بزند؛ منطقه ای که هم اکنون نیز بخشی از "کمربند سرطان جهان" است.                                   

مراتع شمال استان گلستان از جمله ثروت های عمومی و ملی کشور بوده که علاوه بر پشتيباني دامداري و تهیه پروتئين، نقش ويژه ای در حفاظت از تنوع زیستی و جلوگیری از پیش روی "بیابان قره قوم" و هجوم ریزگردها به شهرهای جنوب استان را دارند.

از سال 1382 با اکتشاف عنصر ید از شورابه های زيرزميني در استان گلستان و پس از بهره برداری از کارخانه های استحصال ید "کانسار خزر" در سال 1387 و "شورابه ید گلستان" در سال 1397 و تخلیه پساب آنها به تالاب اینچه به میزان 400 لیتر بر ثانيه، 1400 هکتار از مراتع غني اطراف تالاب مذکور با پساب غرقاب شده است و به گفته کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان، این مراتع به هیچ وجه قابلیت احیا ندارند.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان، تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۳۵۱۸۳، www.eskannews.com.

 

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
از هر طرف تحت محاصره انواع بیماری هستند، چه می توانند بکنند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین