پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
عدم توازن تولید و مصرف برق به قدری جدی شده که افزایش واردات برق برای تا‌مین نیاز کشور در دستور کار است. سخنگوی صنعت برق در این زمینه از آغاز واردات ۱۴۰مگاواتی برق از ترکمنستان خبر داده و معتقد است این میزان می‌تواند بخشی از نیاز منطقه خراسان را تا‌مین کند. مصرف برق در هفته دوم خرداد به مرز ۵۸هزار مگاوات (خطوط قرمز) رسیده که در فصل بهار بی سابقه است.سوال اینجاست که بحران برقی کشور با کدام ایده مدیریت خواهد شد؟
شعار سال: «ثبت رکورد تا‌زه در مصرف برق»، «آغاز واردات برق از ترکمنستان»، «شناسایی ۲۲۶ مرکز استخراج رمزارز در طول یک هفته گذشته»، «نامه نگاری قضایی برای برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها»، «تعیین ضوابط جدید کاری برای ادارات و صنایع»، «موافقت نامه صمت و نیرو برای تا‌مین برق صنایع» جدیدترین خبر‌های این روز‌های صنعت برق است. مصرف برق در هفته دوم خرداد به مرز ۵۸هزار مگاوات (خطوط قرمز) رسیده که در فصل بهار بی سابقه است.

مسوولان وزارت نیرو از یک طرف گرمای زودرس و استفاده از وسایل سرمایشی زودتر از معمول، کاهش بارندگی و روشن شدن زودهنگام موتور‌های مکنده آب‌های زیرزمینی از سوی کشاورزان، افزایش اشتیاق عموم به استخراج رمزارز‌ها و گسترش مراکز غیرمجاز را عاملی در رکورد مصرف و بروز خاموشی‌ها می‌دانند. عدم توازن تولید و مصرف برق به قدری جدی شده که افزایش واردات برق برای تا‌مین نیاز کشور در دستور کار است. سخنگوی صنعت برق در این زمینه از آغاز واردات ۱۴۰مگاواتی برق از ترکمنستان خبر داده و معتقد است این میزان می‌تواند بخشی از نیاز منطقه خراسان را تا‌مین کند. مصطفی رجبی مشهدی در نشستی مجازی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با اتصال خط انتقال برق ترکمنستان به سرخس، امکان واردات به میزان ۱۴۰ مگاوات از این کشور به ایران فراهم شد. وی با بیان اینکه صنعت برق همه توان و ظرفیت خود را برای تا‌مین برق مورد نیاز داخل به کار گرفته، اظهار کرد: در کنار به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای واردات و افزایش تولید برق، مشترکان خانگی از نقشی بسیار تا‌ثیرگذار برخوردار هستند. رجبی مشهدی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای همکاری صنایع و کشاورزان در مشارکت با طرح‌های تشویق محور صنعت برق، گفت: مشترکان خانگی می‌توانند تنها با به‌کار بستن سه راهکار ساده از بروز خاموشی احتمالی جلوگیری کنند. وی ادامه داد: قرار دادن کولر‌های آبی روی دور کند، تنظیم کولر‌های گازی روی ۲۵درجه و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات گرم روز بین ساعت ۱۲ تا ۱۸ از مهم‌ترین راهکار‌ها برای پایدار ماندن شبکه برق کشور است. رجبی مشهدی همچنین از شناسایی ۲۲۶ مرکز غیرمجاز تولید رمزارز در طول یک هفته اخیر خبر داد و گفت: این تعداد مرکز با تلاش‌های صورت گرفته توسط همکاران صنعت برق در شرکت‌های توزیع و همکاری نیرو‌های انتظامی و امنیتی شناسایی شدند. سخنگوی صنعت برق افزود: برق مصرفی این تعداد مرکز شناسایی شده معادل برق مورد نیاز ۶۰هزار واحد مسکونی است. وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، با قطع برق این ۲۲۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز، ۶۰هزار واحد مسکونی از بی‌برقی نجات پیدا کردند.
بحران برقی کشور با کدام ایده مدیریت خواهد شد؟بیشتر بخوانید:
 
به‌کارگیری سامانه خنک‌کننده در نیروگاه‌ها

سخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به ابلاغ وزیر نیرو مبنی بر اعمال ضریب آمادگی ۵/ ۲ برابری، از امکان تولید برق به میزان ۷۱۳ مگاوات معادل ۶ تا ۷ واحد توربین گازی توسط واحد‌های نیروگاهی موجود خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رجبی مشهدی اظهار کرد: به‌کارگیری سیستم‎های خنک‌کننده هوای ورودی، فاگ و مدیا نیروگاه‌های حرارتی، منجر به افزایش ۷۱۳ مگاواتی تولید برق شد. با اعمال ضریب آمادگی ۵/ ۲ برابری، جذابیت به‌کارگیری سیستم ارتقای توان خنک‌کننده هوای ورودی، فاگ یا مدیا، برای نیروگاه‌ها افزایش یافت.

برنامه‌های مدیریت مصرف در ادارات

رجبی مشهدی در خبری دیگر، برنامه‌های مدیریت مصرف را نیز اعلام کرده است. وی با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران مورخ ۹ خرداد ماه جاری که با استناد به تبصره بند (ز) ماده ۳۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب و صادر شد، اظهار کرد: براساس این مصوبه، استانداران سراسر کشور موظف به نظارت و هماهنگی برای رعایت سقف برق قابل تا‌مین ابلاغی وزارت نیرو شدند. به گفته رجبی مشهدی، براساس این مصوبه، استانداران باید از طریق کاهش مصرف دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و نهاد‌های عمومی غیردولتی به میزان ۵۰ درصد مصرف سال گذشته با روش‌هایی از قبیل تغییر ساعت شروع و خاتمه کار ادارات (با رعایت ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری)، تعدیل روشنایی معابر و جاده‌ها، پایش مصرف بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری و پشتیبانی از سایر برنامه‌های مدیریت مصرف برق اقدام کنند. سخنگوی صنعت برق افزود: طبق این مصوبه، ادارات موظف به تنظیم دمای محیط کاری به میزان حداقل (۲۵) درجه سانتی‌گراد در زمان کار و خاموش کردن سامانه سرمایشی و روشنایی غیرضروری در خارج از ساعت کاری بوده و در صورت عدم رعایت، شرکت توزیع نیروی برق مجاز به قطع برق آن‌ها است. وی همچنین با اشاره به تکلیف این مصوبه درخصوص شناسایی مراکز استخراج رمز ارز نیز اظهار کرد: بر این اساس، وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و اطلاعات و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسایی، جمع آوری و متوقف کردن فعالیت مراکز و دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز اقدام کند.
بحران برقی کشور با کدام ایده مدیریت خواهد شد؟
ضوابط جدید برای صنایع

سخنگوی صنعت برق درباره صنایع نیز گفت: هیات‌وزیران در این مصوبه، صنایع بزرگ را موظف کرده است که از ۱۵ خرداد تا پایان مرداد ماه با اتخاذ تدابیر لازم از جمله تغییر ساعات کار یا طرح تعطیلات و تعمیرات نسبت به کاهش مصرف حداقل ۳هزار مگاوات شبکه سراسری از ساعت ۱۲ اقدام کنند. رجبی مشهدی با بیان اینکه توافق‌های بین صنایع و وزارت نیرو در قالب طرح‌های تشویق محور مدیریت اوج بار به قوت خود باقی است، ادامه داد: صنایعی که مصارف خود را به ساعت ۲۱ تا ۶ صبح بدون رعایت سقف مجاز موکول کنند، مشمول مشوق‌های برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو خواهند بود. وی تا‌کید کرد: براساس این مصوبه تمامی صنایع از جمله پتروشیمی، فولاد، کشاورزی و شهرک‌های صنعتی و ادارات دارای نیروگاه، مولد‌های کوچک مقیاس یا اضطراری موظفند در ماه‌های گرم سال و تا پایان شهریورماه نسبت به تولید حداکثری از توان نیروگاه‌ها یا مولد‌های خود اقدام کنند. در این میان، وزارت نفت موظف به تا‌مین سوخت گاز مورد نیاز این نوع نیروگاه و مولد‌ها از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه است.
 
بیشتر بخوانید: 

موافقت نامه صمت و نیرو

براساس این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از امضای موافقت نامه پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید با همکاری وزارت نیرو و واحد‌های صنعتی بزرگ کشور خبر داده است.

علیرضا رزم‌حسینی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز اعلام کرد که در حال حاضر ۳هزار مگاوات برق توسط واحد‌های صنعتی و معدنی با نیروگاه‌هایی که این واحد‌ها ایجاد کرده‌اند، تولید می‌شود.

به‌رغم این میزان تولید برق توسط واحد‌های صنعتی و معدنی، هفته آینده هم با همکاری وزارت نیرو موافقت‌نامه ۵هزار مگاوات نیروگاه جدید آغاز خواهد شد تا مشکل برق توسط خود واحد‌های صنعتی حل شود.

برخورد قضایی با مراکز غیرمجاز رمزارز‌ها

درخصوص برخورد با مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها، رضا خشنودی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه نیز با ارسال نامه‌ای ۴‌بندی خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور، با اشاره به وضعیت بحرانی ناشی از کاهش تولید برق، خواستار برخورد قاطع آنان با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز و همکاری با وزارت نیرو شد. در این نامه با اشاره به مصوبات شورای عالی امنیت ملی و هیات‌وزیران آمده است: در جهت شناسایی و برخورد قاطع با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، همکاری لازم را با وزارت نیرو به عمل آورده و ضمن آموزش ضابطان تحت امر در این خصوص، در کشف و تعقیب مجرمان تسریع لازم به عمل آید. از سوی دیگر، در شورای تا‌مین محل خدمت به نحو موثر شرکت و در اتخاذ تصمیمات قاطع و قانونی برای حل معضل موجود اهتمام لازم به عمل آید.
بحران برقی کشور با کدام ایده مدیریت خواهد شد؟
در یکی دیگر از بند‌های این نامه آمده است، با استفاده از ظرفیت‌های شرکت توانیر و دستگاه‌های نظارتی نسبت به شناسایی و ضبط دستگاه‌های ماینر غیرمجاز اقدام و نظارت و پیگیری لازم تا ختم دادرسی، حصول نتیجه و برخورد قاطع قانونی به عمل آید. از سوی دیگر معاون قضایی دادستان از دادستان‌های عمومی خواسته با وزارت نیرو در جهت اجرای تصمیمات متخذه مبنی بر توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز تا اطلاع ثانوی و همچنین اقدام عاجل برای قطع برق کلیه انشعابات محل استفاده غیرمجاز استخراج رمز ارز همکاری لازم را انجام دهند.
 
بیشتر بخوانید:
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:۱3 خرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۳۷۶۹۸۴۱، donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین