پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
رهاسازی پسماند عاملی که متاثر از اقدامات موجودی به نام بشر است که سبب تخریب محیط زیست و نابودی حیات وحش می‌شود.
شعار سال : چندسالی که آلودگی‌های محیطی گریبان گیر کره خاکی شده است؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود. آلودگی‌های محیطی که اگر روند آن ادامه پیدا کند می‌تواند منجر به خطراتی هولناک برای انسان‌ها و اکوسیستم طبیعی شود؛ بی توجهی انسان‌ها به پیرامون خود تا کنون عواقبی به بار آورده که برای جبران آن نیاز به صرف میلیون‌ها سال زمان است و این نتیجه سال‌ها بی توجهی انسان نسبت به محیط زیست است؛ رهاسازی زباله در طبیعت و آسیب به نسل آینده و اکوسیستم از جمله این خطرات است که تهدیدی برای آینده بشر به شمار می‌رود.

فرزاد علیزاده کارشناس محیط زیست، در این باره اظهار کرد: فرهنگ نریختن زباله در محیط زیست از خانواده آغاز می‌شود، هر چند که فرهنگ سازی دولت‌ها و مسئولان امر در رادیو، تلویزیون و رسانه‌های جمعی نیز مهم است، اما بطن این موضوع در خانواده شکل می‌گیرد.

پوست میوه برای بازگشت به طبیعت باید دفن شود

وی افزود: ما نمی‌توانیم هنگامی که در ماشین و در کنار فرزندانمان نشسته ایم زباله‌هایمان را در طبیعت رها کنیم و از فرزندانمان توقع داشته باشیم چنین کاری نکنند، یا به طور مثال از چراغ قرمز عبور کنیم و انتظار داشته باشیم فرزندانمان در آینده چنین کاری نکنند.

علیزاده عنوان کرد: ما انسان‌ها در طبیعت برای درست کردن آتش شاخه سبز درختان را می‌شکنیم و بسیاری از پسماند‌ها را به این بهانه که این نوع زباله بازیافت می‌شود و به محیط زیست آسیب نمی‌زند و به طبیعت باز می‌گردد در طبیعت رها می‌کنیم و این در صورتی است که حتی پوست میوه هم برای بازگشت به طبیعت لازم است که دفن شود.

این کارشناس بیان کرد: ما باید بر روی قوانین بازدارنده کار کنیم یعنی به طور مثال قانون باید برای این گونه تخلفات جریمه سنگین تری وضع کند، البته نباید نقش کودکان را که آینده سازان این میهن هستند، فراموش کرد و آن را نادیده گرفت.

وی افزود: عامل موثر دیگر در این مورد وجود مجوز گردشگری در برخی مناطق است که جزء مناطق چهارگانه به حساب می‌آیند مانند، پناهگاه حیات وحش میانکاله یا پارک ملی خجیر.

علیزاده با اشاره به اینکه نباید نقش محیط بانان را نادیده گرفت، گفت: ما یک دهم استاندارد جهانی محیط بان داریم و نباید بر سر این مسئله معامله انجام داد؛ ضمن اینکه استفاده از نیروی مردمی نیز نقش به سزایی در زمینه کاهش پسماند می‌تواند داشته باشد.

روزانه ۵۰ هزار تن پسماند خانگی تولید می‌شود

سهیل اولاد زاد فعال و کارشناس محیط زیست، درباره رهاسازی پسماند در طبیعت، اظهار کرد: به طور کلی طبق آمار‌های گفته شده به صورت متوسط روزانه ۵۰ هزار تن پسماند خانگی تولید می‌شود؛ سرانه تولید پسماند نیز رقمی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم در روز است که این میزان تولید پسماند به مسائل اجتماعی و اقتصادی در مناطق مختلف مربوط است.

وی افزود: به طور مثال در کلانشهر تهران این رقم از شمال تا جنوب شهر چیزی در حدود ۱ تا ۱.۵ کیلو تغییر می‌کند، یعنی در شمال شهر میزان سرانه تولید پسماند بیشتر از جنوب شهر است.

اولاد زاد بیان کرد: در شهر تهران روزانه ۶۰۰۰ تن پسماند تولید می‌شود و در سایر کلانشهر‌ها نیز همین طور است؛ از جایی که پسماند بازار هم جزء پسماند خانگی محسوب می‌شود در این دست شهر‌ها این نوع پسماند‌ها که غالبا جزء زباله‌های ارزشمند از نظر بازیافت محسوب می‌شوند بیشتر از شهر‌های عادی هستند.

این کارشناس گفت: به صورت کلی پسماند‌های ما در همه مناطق به علت جمع آوری مخلوط کیفیت مناسبی از نظر بازیافت ندارد، طبق یک بررسی که توسط شهرداری تهران انجام شده بیش از ۵۵ درصد پسماند‌های عادی شهر تهران، پسماند‌تر و فساد پذیر بودند و مابقی جزء پسماند خشک.

حرکت لاک پشتی ما در تغییرات زیر ساخت‌های شهری و فرهنگی

اولاد زاد بیان کرد: بازیافت زباله نیاز به زیرساخت‌های فراوان در ابعاد مختلفی از قبیل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد که متاسفانه ما حرکت لاک پشتی در تغییرات زیرساخت‌های شهری و فرهنگی در برخورد با مسئله پسماند داریم.

وی افزود: مقابل آن حرکت خرگوشی و شتابان تخریبی پسماند، به این معنی که بعد از گذشت سال‌ها هنوز حرکت گسترده و یکپارچه‌ای در این خصوص را شاهد نیستیم و این به این معناست که مدیران مربوطه هنوز به پسماند نگاهی سطحی دارند.

این کارشناس بیان کرد: سعی در تغییرات فرهنگی شامل تلاش برای تغییر آداب و الگوی تولید پسماند به خصوص پسماند مواد غذایی می‌شود که حجم عمده‌ای از دور ریز‌ها را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: تغییرات ساختاری وجود دارد که می‌تواند با به کارگیری شرکت‌های خصوصی نوپا در زمینه پسماند و اپلیکیشن‌های مختلف که پسماند را با کمترین دردسری از درب منازل جمع آوری می‌کنند همراه باشد، اما در ازای آن شاهد برخورد با این موارد و انحصارگرایی در این زمینه‌ها هستیم.

بازیافت یکی از درآمدزا‌ترین مشاغل

اولاد زاد گفت: امروزه بازیافت یکی از درآمدزا‌ترین مشاغل محسوب می‌شود که متاسفانه با وجود نگاه‌های غلط تبدیل به کارزاری فاسد شده است، فسادی که به جای ایجاد اشتغال درست و پایدار مثل بسیاری از کشور‌های دنیا متاسفانه ما را با ۱۴ هزار نفر زباله گرد در تهران مواجه کرده است.

این فعال محیط زیست بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ضایعات پت به حدود ۹ هزار تومان رسیده است؛ همین طور سایر پسماند‌ها نیز رشد چشمگیری داشته اند.

رهاسازی پسماند و افزایش این امر موضوع دیرینه‌ای که سال‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته است؛ اکنون با وجود این تهدیدات برای محیط زیست اگر اقدامات پیشگیرانه و روند رو به بهبودی شکل نگیرد شاهد تخریب و حتی نیستی محیط زیست خواهیم بود و این یعنی میراث نسل‌های پیشین روبه نابودی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۸۷۵۱۶، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین