پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
محمدجواد آذری جهرمی افتتاح مرکز فخری زاده در منطقه ویژه پیام را باعث رفع انحصار در حوزه خرید و فروش اینترنت و گسترش بازار جهانی در تولید محتوای مجازی دانست.
شعار سال: محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در مراسم افتتاحیه مرکز ارتباطی شهید فخری زاده که در منطقه ویژه پیام برگزار شد گفت: افتتاح و راه اندازی این مرکز سنگ بنای مهم در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات است. پیش از این گلایه رهبر انقلاب این بود که برخی از اجزای شبکه ملی اطلاعات از برنامه عقب است؛ یکی از این اجزا مرکزی است که امروز افتتاح شد.

آذری جهرمی بیان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی پیام میزبان بزرگترین قطب مرکز داده در کشور خواهیم بود. پیش از این مکان مذکور به عنوان منطقه‌ای برای جای گذاری هاب پستی تنظیم شده بود، اما این منطقه با نگاه به عرصه اقتصاد دیجیتال و اجرای شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات بازآفرینی شد و تسهیلاتی برای شبکه‌ها در این منطقه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: باید شرکت‌ها در این مرکز دیتاسنتر ایجاد کنند، چون پیام نزدیک پایتخت است و سرمایه گذاری در آن ۲۴ درصد مقرون به صرفه‌تر از وارد کردن تجهیزات و پرداخت هزینه‌های گمرکی آن‌ها توسط شرکت‌ها خواهد بود.

وزیر ارتباطات افزود: تاکنون یکی از شرکت‌های بخش خصوصی، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت شاتل و همراه اول برای ایجاد دیتاسنتر در پیام اقدام کرده و توانسته اند دیتاسنتر‌های خود را در پیام به بهره برداری برسانند.

منطقه ویژه پیام به قطب ICT کشور تبدیل می‌شود

آذری جهرمی عنوان کرد: به زودی شاهد این تحول خواهیم بود که مرکز پیام قطب ICT کشور خواهد شد و این موضوع نتیجه سیاست گذاری شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است. این تبدیل نیازمند زیر ساخت‌هایی است که باید شرکت ارتباطات زیر ساخت از طریق انتقال فیبر و دگیر زیرساخت‌های مورد نیاز باید آن‌ها را فراهم کند.

آذری جهرمی گفت: به دنبال این بودیم که مطالب بین المللی و داخلی برای کشور‌های مجاور، در کشور خودمان هاست شود و به علاوه بتوانیم بازار جهانی در حوزه ICT پیدا کنیم و ارتباط مستقیم بین کشور‌های همسایه ایجاد کنیم نه اینکه بسته تبادلی ایران برای عراق به فرانکفورت برود و از آنجا به عراق منتقل شود. برقراری ارتباطات مستقیم با کشور‌های منطقه کیفیت سرویس‌های ایرانی را در آن کشور‌ها بهبود داده و این ارتباط متقابل است. مرکزیت این اتفاق و ارتباط دو سویه در منطقه پیام است. کشور‌های دیگر می‌توانند هاست‌های خود را در این منطقه ایجاد کنند که این اتفاق بازار جهانی ایران را گسترده‌تر از پیش می‌کند.
 
شکسته شدن انحصار در خرید و فروش اینترنت در کشور

افتتاح مرکز شهید فخری زاده، رفع انحصار در خرید و فروش اینترنت

وی درباره رفع انحصار‌های صورت گرفته در وزارت ارتباطات گفت: انحصار اقتصادی مطلوب نیست دولت باید از خدمات و کار‌های انحصاری که در دست دارد کنار بیاید. یکی از این انحصار‌ها در بحث رومینگ بود که انحصارش در دست زیر ساخت بود و به اپراتور‌ها سپرده شد تا کیفیت بهبود یابد، در مرحله دوم ارتباطات VPLS و MPLS کشور آزادسازی شد. پس از آن ویس بین الملل بود که زیر ساخت آن را مدیریت می‌کرد و در پی رفع انحصار به اپراتور‌ها سپرده شد. حالا با افتتاح مرکز شهید فخری زاده نوبت به خرید و فروش اینترنت و ایجاد ارتباط با دیگر کشور‌ها رسیده است که از انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت دربیاید.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: وظیفه شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه این است که بستر ارتباطات گستره اشتراکی ایجاد می‌کند و از سوی دولت سرمایه گذاری می‌کند و بازگشت آن را به صورت اجاره ماهانه از شرکت‌های خدمات گیرنده دریافت می‌کند. با این اتفاق نقش زیرساخت از بار در شبکه به یار در شبکه تبدیل می‌شود.

آذری جهرمی ادامه داد: در سال ۹۴ کیفیت ارائه خدمات نامناسب و غیر شفاف بود و شرکت‌ها از این وضعیت ناراضی بودند، اما امروزه مکانیسم متفاوت شده است و همه شرکت زیرساخت را یار خود می‌دانند.

وی درباره مرکز شهید فخری زاده افزود: این مرکز یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار است و در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید. شرکت‌های خارجی و داخلی به پشتوانه حضور دولت دراین عرصه می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

بهره‌برداری از المان بعدی شبکه ملی اطلاعات طی دو هفته آینده

وزیر ارتباطات نوید داد: طی دو هفته آینده هم المان دیگری از شبکه ملی اطلاعات با عنوان «مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات» افتتاح می‌شود که فرایند‌ها و زیرساخت‌های آن بسیار مهم است.

آذری جهرمی خبر خوشی را در اثنای این مراسم به مردم البرز اعلام کرد: امروز آخرین روستای بالای ۲۰ خانوار استان البرز به شبکه ملی اطلاعات فراهم شد و پوشش اینترنت برای روستا‌های بالای ۲۰ خانوار این استان ۱۰۰ درصد شد. البرز سومین استانی است که پوشش ۱۰۰ درصدی دارد و همه روستا‌های آن به اینترنت متصل است.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم ثمرات این توسعه‌ها در عصر فناوری اطلاعات و در عصری که ارائه خدمات زندگی به مردم در بستر فضای مجازی است برای ایرانیان ملموس باشد.

همچنین در این مراسم حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: افتتاح مرکز ارتباطی شهید فخری زاده جزو وظایف شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات بود. سال گذشته راه اندازی مرکز داده مادر ارتباطات در بومهن به اسم سردار سلیمانی اتفاق افتاد که برکات زیادی برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به همراه داشت.

افزایش ده برابری ترافیک شبکه ملی اطلاعات توسط مرکز شهید فخری زاده

فتاحی بیان کرد: افتتاح این مرکز در منطقه ویژه پیام باعث بهبود وضعیت ارتباطات بین الملل و جریان انتقال محتوا شده است. ترافیک شبکه ملی اطلاعات پیش از این ۲۰۰ گیگابیت بود که به واسطه افتتاح این مرکز به ۲۰۰۰ گیگابیت رسیده است. این میزان تولید محتوا و پهنای باند از طریق راه اندازی مراکز ixp فراهم می‌شود.

وی ایجاد بازار بین‌المللی برای تولید کنندگان محتوا، تسهیلات و ترجیحات مناسب و ارزان برای مشتریان محتوا‌های داخلی در خارج از کشور و فراهم شدن فضایی برای به عنوان مرکز بین المللی تبادل داده‌های بین کاربران داخلی و محتوا‌های دیگر کشور‌ها را از جمله اهداف راه اندازی این مرکز عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: در حال حاضر ارتباط به صورت مستقیم با دو تا از کشور‌های همسایه آماده بهره برداری است که کشور‌های عراق و افغانستان با ترافیک ۲ گیگابیت بر ثانیه امکان ارتباط مستقیم با ایران را دارند و طی یک ماه آینده نیز ارتباط مستقیم با چهار کشور فراهم خواهد شد.
 
شکسته شدن انحصار در خرید و فروش اینترنت در کشور

فتاحی تصریح کرد: اتصال به مرکز ixp در حال حاضر ۲۰۰۰ گیگ ارتباط با IP و ۱۸۷۰ گیگ ارتباط IGTV و دو ترابیت ظرفیت پهنای باند دارد. موضوعات برق در این مرکز نیز به صورت فعال ۷۲۰ کیلووات است که امیدواریم فید دوم برق هم برای مرکز فخری زاده فراهم شده وظرفیت برقی آن افزایش یابد.

وی در پایان گفت: امیدواریم فضای خوبی را در فضای کسب و کار‌های دیجیتال فضای مجازی و ایجاد بازار‌های خارجی منطقه‌ای و بین الملل ایجاد کرده باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۹۱۲۱۹، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین