پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۴۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
با پایان انتخابات شوراهای شهر و روستا و تعیین سرنوشت نامزدهای انتخابات، به زودی فهرست نهایی منتخبین شورای شهر ششم که با وعده‌ها و شعارهای آرمانی به عرصه انتخابات آمده بودند اعلام می‌شود و این یعنی آغاز راهی سخت برای سروسامان دادن به وضعیت شهری.
شعار سال: با پایان انتخابات شوراهای شهر و روستا و تعیین سرنوشت نامزدهای انتخابات، به زودی فهرست نهایی منتخبین شورای شهر ششم که با وعده‌ها و شعارهای آرمانی به عرصه انتخابات آمده بودند اعلام می‌شود و این یعنی آغاز راهی سخت برای سروسامان دادن به وضعیت شهری که در 4 سال گذشته بیشتر شاهد شعارزدگی بود و کمتر از خدماتی که بر عهده مدیریت شهری بود بهره برد.

پایانی بر شورای شعارزده

قطعا مردم پایتخت‌نشین هیچ‌گاه زمان 4 ساله مدیریت شهری دوره پنجم را از خاطره‌ها فراموش نخواهند کرد؛ آنجایی که در سال 96 به صورت کاملا یک‌دست و مدیریت‌شده! زمام امور پایتخت را در دست گرفتند اما عملکردشان کمتر نشانی از تعهد به وعده‌ها و خدمت‌رسانی به مردم تهران داشت. شورایی که در آخرین روزهای خود به سر می‌برد و تنها ماحصل آن راه‌اندازی سامانه شفافیت بود که به قول برخی کارشناسان آنچه خودشان می‌خواهند را در سامانه بارگذاری می‌کنند و نه آنچه واقعیت دارد؛ البته که نام‌گذاری معابر را هم باید بر سیاهه خدماتشان اضافه کرد.

مردم دغدغه خدمات شهری داشتند نه نام‌گذاری

اعضای شورای شهر پنجم که با ایده تغییر و تحول به میدان آمده بودند و اولین جلسه این شورا را در نخستین روز شهریور ماه سال ۹۶ برگزار کردند، نتوانستند به آنچه که در شعارهای انتخاباتی خودشان وعده داده بودند جامه عمل بپوشانند و بنا بر شواهد موجود یا بیشتر درگیر منازعات سیاسی با مدیران سابق شهرداری و شورای شهر دوره گذشته بودند یا به دنبال تغییر نام معابر و زدودن نام شهدا از خیابان‌ها.

جذب نیرو با عنوان دستیاری

بررسی تناقضات عملکردی مدیران شهری را اگر به شماره بگذاریم قطعا سیاهه‌ای می‌شود که تورق آن زمان طولانی خواهد برد؛ به عنوان مثال تنها در یک مورد ادعا شده بود که شهرداری با نیروهای درون خود مدیریت خواهد شد اما جذب نیرو با عنوان «دستیاران» که رتبه‌بندی بندی آنها از سابقه‌داران شهرداری هم بیشتر بود نشان داد فاصله حرف تا عمل مدیران شهری در دوره پنجم بسیار است.

فرهنگی که در پایتخت رنگ باخت

نگاهی دیگر به عملکرد مدیریت شهری در حوزه فرهنگی هم نشان می‌دهد، برگزاری کنسرت آنلاین مهمترین خدمت فرهنگی‌ در این دوره با توجه به شرایط کرونایی بود. آن هم در دوره‌ای که نه فرهنگ‌سرایی اضافه و نه کتابخانه‌ای ساخته شد! همچنین موضوع تهران ۱۴۰۰ هم که با کلی سروصدا به عنوان یک طرح در شورای شهر مطرح شد علاوه‌بر ابهام در نحوه هزینه‌کرد و اجرای برنامه‌هایش، در جلسه علنی شورای شهر هم با این عنوان که این طرح خروجی چشمگیری نداشته از اعضای شورا تذکر گرفت.

فراموشی مراسم مذهبی در شورای پنجم

شورای پنجم در مناسبت‌های مذهبی و ملی نیز عملکرد مناسبی نداشت که نمونه‌ بارز آن سیاه‌پوشان شهر در محرم بود به طوری‌که مردم و هیئات در این خصوص اعتراض کردند و برای ایجاد شور حسینی و سیاه‌پوشان شهر خود وارد عمل شدند و ضعف مدیریت شهری با این مورد به اوج خود رسید.

پایان شورای پنجم و آغاز راهی سختی برای مدیریت شهری

افزایش نرخ خدمات شهری در پایتخت

نرخ خدمات شهری در این دوره بسیار افزایش یافت و علت همه این گرانی‌ها اعتقادی بود که شورای شهر پنجم در خصوص ترک شهر توسط افراد کم بضاعت داشت و البته این مصداق خروجی یکسری از تفکرات است که امروز در میان اعضای این شورا بروز و ظهور پیدا کرده است و زندگی شهروندان با چالش روبه‌رو کرده است.

افزایش فاصله شمال و جنوب شهر تهران

کارشناسان معتقدند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله بحث کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها ناشی از همین فاصله شمال و جنوب شهر است که باید نه تنها امکانات جنوب شهر در حد شما باشد بلکه باید بیشتر هم بشود.

وعده پوچ حناچی از افزایش ۲۵ درصدی توسعه حمل‌و نقل

از آنجا که ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی و کمبود اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو منجر به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شد باز هم هیچ اقدامی برای ساماندهی این ناوگان صورت نگرفت.

احداث مسیر دوچرخه سواری در شهر کوهپایه‌ای

از دیگر اقداماتی که شورای شهر پنجم بسیار روی آن مانور داد احداث مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری بود که به گفته برخی کارشناسان شهری، در تهرانی که حالت کوهپایه‌ای دارد دوچرخه سواری چه معنی می‌دهد؟ البته لازم به ذکر است این اتفاق فقط در مرکز شهر افتاده است.

ناکارآمدی علی‌رغم همسویی شورای شهر با دولت

این موارد تنها بخشی از نقاط ضعف شورای پنجم بود، شورایی که با وجود همسویی با دولت می‌توانست اقدامات گسترده‌ای برای دغدغه‌های مردم شهر داشته باشد. شورای پنجم شهر تهران با اعضایی از یک جناح و با وجود دولت و مجلسی همسو و همفکر، طی ۴ سال گذشته در حل مسائل و مشکلات شهری، دستاورد قابل دفاعی نداشته و با فرصت‌سوزی و اتلاف وقت و منابع شهری، نه تنها موجب افزایش رفاه زندگی شهروندان نشده، بلکه در برخی ابعاد بر وخامت امور افزوده است.

ریل گذاری شورای ششم باید در چه مسیری باشد؟

با تمام این موارد ذکرشده باید اذعان کرد که شورای شهر ششم زمین سوخته‌ای را تحویل خواهد گرفت و باید برنامه‌ای برای تقویت ارتباط بین شهر و شهروندان داشته باشد و تقویت ارتباط بین نخبگان مدیریت شهری و اعضای شوراهای شهر و روستا و ارتباط بین اعضای شورای ششم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جهت وجود مشکلات عدیده کلانشهر تهران ضروری است.

همچنین چالش‌های بزرگی از جمله آلودگی هوا، مقابله با فسادهای مالی، زمین‌خواری، تراکم فروشی، طرح جامع مدیریت ‌پسماند و مسئله آب در حال حاضر مطرح است که باید در دستورکار شورای ششم قرار بگیرد و علاج فوری برای آنها در نظر گرفته شود.

شاید «کارآمدی» کلیدواژه اصلی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در طول چهار سال گذشته باشد زیرا دیگر هیچ فرصتی برای آزمون و خطا در این زمینه نیست و شورای ششم باید از همان روز اول برای خدمت به مردم تمرکز کند و به شعارهای انتخاباتی‌اش جامعه عمل بپوشاند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۹۲۱۶، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین