پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
با وجود آنکه بار‌ها و بار‌ها در دوره شهرداری حناچی در خصوص غیرکارشناسی بودن طرح توسعه دوچرخه سواری، غیر اولویت دار بودن این طرح برای شهر تهران و شائبه‌های مربوط به فساد، اطلاع رسانی کرده بودیم، کمتر توجهی بدان شند. در جلسه اخیر شورای شهر تهران حجت الاسلام آقا میری در تذکری خواستار بازبینی فوری مصوبه شکست خورده توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران شد. تقاضامندیم علاوه بر متوقف سازی این طرح، اقدام به تحقیق و تفحص در خصوص شیوه هزینه کرد‌های این طرح، اسامی پیمانکاران، اسامی شرکت‌های عهده دار و خدمات رسان به این طرح، افشای مبالغ قرارداد‌ها، افشای متمم‌های آتی قرارداد‌ها، لیست شرکت کنندگان در مناقصات و مزایده‌های مربوطه گردد. ضروری است در خصوص این طرح پا را از مطالبه گری فراتر نهاد و حساب کشی صورت داد
شعار سال: سید محمد آقا میری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: این تذکر ناظر بر بند هفدهم ماده ۵۵ در مصوبه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران مورخ دوم بهمن ۹۷ است و مصوبه برنامه راهبردی توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران مورخ یازدهم خرداد ۱۴۰۰ است که این مصوبه سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران را در دو سطح نرم افزار و سخت افزاری و با در نظر گرفتن استاندارد ملی مکلف می‌کند با اجرای بستر دوچرخه سواری را در سطح تهران عملیاتی کند.

وی افزود: بنده با بررسی مصوبه فوق و همچنین چرایی و پیش فرض‌های در نظر گرفته شده برای رسیدن به چنین مصوبه‌ای و با مطالعه در مورد بیست شهر برتر دنیا در حوزه استفاده از دوچرخه که حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد از سفر‌های شهری خود را با دوچرخه انجام می‌دهند لازم می‌دانم ایرادات به مصوبه فوق به شرح ذیل بیان کنم:

۱. از نظر زیر ساخت که در کشور‌های توسعه یافته در زمینه استفاده از دوچرخه فاصله کوتاه بین خانه تا محل کار یا محل خرید است؛ به طوری که هرکس در صورت تغییر محل کار خود می‌تواند در اندک زمانی محل زندگی خود را تا محل رسیدن به محل شغل خود تغییر دهد حال آنکه در کلانشهر تهران چه بسیار افرادی هستند که فاصله محل زندگی تا محل کارشان حداقل ۲۰ کیلومتر است و امکان دوچرخه سواری برای شهروندان در چنین مسیر طولانی امکان پذری نیست که البته فاصله بین شرق و غرب تهران حدود ۵۳ کیلومتر است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: موضوع بعدی بحث اقلیمی است که نامساعد بودن اقلیم تهران برای دوچرخه سواری در فصل گرما و سرما تابستان و زمستان استفاده و سفر با دوچرخه را بسیار دشوار می‌کند.

وی گفت: همچنین از نظر توپوگرافی در شهر تهران و اختلاف ۹۰۰ متری ارتفاع شمال به جنوب و وجود شیب‌های تند در شهر باعث می‌شود امکان استفاده از دوچرخه را غیر ممکن سازد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از نظر پزشکی در هنگام دوچرخه سواری نیاز به تنفس عمیق است و یک ورزش هوازی است ادامه داد: این در حالی است که آلودگی هوای تهران که بیش از ۲۵۰ روز در سال در مرز هشدار است، استفاده از این وسیله را غیر بهداشتی تلقی می‌کند و طبق نظر پزشکان این کار بهداشتی است.

آقا میری تصریح کرد: از نظر اقتصادی نیز در کشور‌های پیشرفته به دلیل هزینه بنزین و استفاده از وسیله‌های بنزینی و حتی حمل و نقل عمومی هزینه بالایی دارد و خیلی از شهروندان و مخصوصا جوانان به سمت دوچرخه می‌روند، اما در تهران چنین شرایطی وجود ندارد و رویکرد اقتصادی ندارد و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

حجت الاسلام آقا میری ادامه داد: با توجه به دلایل ارائه شده باید گفت دوچرخه سواری در شهر تهران برای غنی سازی تفریح است و در پارک‌های جنگلی برای آن برنامه ریزی نمود و این مصوبه طرحی شکست خورده است و مسیر‌های آن در خیابان‌ها بلا استفاده مانده و فقط فضای خیابان‌ها را اشغال کرده است ومحلی برای تردد حادثه ساز برای موتور سواران گشته است.

وی در ادامه سخنان خود از شهرداری تهران خواست با قید فوریت نسبت به بازبینی این مصوبه اقدام نموده و نتیجه را به سمع و نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران برساند


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شورای اسلامی شهر تهران، تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۳۱۸۰، www.shoratehran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین