پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: در مورد باغات حتما در قانون تجدید نظر می‌کنیم، چرا که جلوی ساخت و ساز را گرفتند.

شعار سال: مهدی چمران، منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران، در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درباره ساخت مگاپروژه‌ها گفت: زمانی که ما در شورای شهر بودیم، پارکی می خریدیم و تبدیل به بوستان می کردیم، در یک سال آقای یزدانی شهردار منطقه یک بودند و به ایشان تاکید کردیم بهترین وسیله حفظ فضای سبز، خرید باغات بزرگ است و گفتیم برای اینکه فضای سبز از بین نرود هرچه باغ بزرگ است را بخریم و ۶ باغ بزرگ را خریداری کردیم که هم اکنون بوستان عمومی هستند.
 
او ادامه داد: ما پروژه هایی را اجرا کردیم که مورد نیاز شهر بوده است و اگر این اتوبان‌ها و پل ها نبود حجم ترافیک از امروز هم وحشتناک‌تر می شد. اگر الان نیم ساعت در راه هستیم آن‌موقع باید ۴ ساعت در راه می ماندیم.
 
او تاکید کرد: همه اتوبان ها در طرح جامع تهران پیش بینی شده بود و آنها را اجرایی کردیم. باید تشکر کنند که این اتوبان ها عملیاتی شده و مردم به راحتی می توانند در تهران حرکت کنند، پروژه های کوچک برای جنوب و مرکز شهر خیلی هم خوب است و اینگونه نبود که به پروژه کوچک نپردازیم، اصلا آنها را به حساب نمی آوردیم، شهردار منطقه آنها را افتتاح می کرد و در اختیار مردم می گذاشت. اگر در این دوره ده تا پروژه کوچک را ساختند، ما ده برابر آن را ساختیم اما روی آن تبلیغ نمی کردیم چون کارهای بزرگتر وجود داشت.
 
او تاکید کرد: اگر مگاپروژه مورد نیاز شهر باشد باید ساخته شود و اگر نباشد نباید ساخته شود.


او در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی ۶۵ هزار میلیاردی شهرداری گفت:  آن رقمی که ما با حسابرسی رسمی تحویل دادیم ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد بدهی بود که شهرداری هر ساله به تناسب این بدهی را داشته است. نه تنها شهرداری، خیلی از سازمان ها و جاهایی که کار اجرایی می کنند این بدهی را دارند که مشکلی ایجاد نمی کند و آن را می پردازند. در سال آخر بدهی های ما مقداری بیشتر شد چرا که به نفع شهر بود زودتر پروژه ها را تمام کنیم و برای این منظور از بانک قرض می کردیم. اگرچه بهره آن کمتر از تورم سالیانه بود و به نفع ما بود که قرض بگیریم و پروژه را زودتر تمام کنیم و مهمتر از آن این بود که مردم زودتر از پروژه استفاده می کنند. بنابراین یک مزیت بوده است.
 
منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران ادامه داد: ما هر ساله این بدهی را داشتیم و به تدریج پرداخت می کردیم. همیشه این بدهی ها بوده و بدون بدهی کسی شاید نمی توانست کار کند.
 
او ادامه داد: الان هم که ارقام متفاوتی ارائه می دهند، به آنها گفتیم لیست بدهید و بارها گفته شده که هفته بعد لیست را ارائه می‌دهند اما هنوز این کار را نکردند.الان نمی دانیم که از بدهی چهار سال پیش چقدر پرداخت شده است. نه پروژه اجرا شده، نه بدهی پرداخت شده و از طرفی بدهی افزایش پیدا کرده است.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای ششم مسیر شورای پنجم را در حفظ باغات و مبارزه با شهرفروشی ادامه دهد؟ گفت: اگر منظور از شهرنفروشی این است که ساختمان سازی نشود منطقی نیست، شهرداری و وزارت راه متاسفانه جلوی ساختمان سازی را گرفتند و گفتند افتخار می کنیم که یک خانه نساختیم که منجر به بالا رفتن قیمت مسکن شد. نساختن مسکن و جلوگیری از ساختمان سازی رکود اقتصادی را تشدید کرد. شهرداری با سختگیری جلوی ساختمان سازی را گرفت و این کار درستی نیست.
 
چمران اضافه کرد: شهرفروشی چیزی است که در دهه ۷۰ صورت پذیرفت و گفتند هرچه پول بدهی، تراکم می فروشیم، ما که به شورا آمدیم جلوی آن را گرفتیم و طرح جامع را در مدت کوتاهی تصویب کردیم.‌ الان شهر قانون دارد و طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه شده است و بر این اساس باید کار کنیم. اگر براساس طرح جامع باید ۴ طبقه بسازند این حق مالک است و باید آن را اجرا کنند.
 
او اضافه کرد: بنابر این شهر نفروختن یک شعار است. تلاش ما ساخت و ساز در بافت فرسوده بود و گفتیم یک ریال هم در بافت فرسوده عوارض نپردازند و شهر نفروشی این بود. حتی جرائم را نیز بخشیدیم و بعد از مصوبه ما مجلس قانونی گذاشت که در بافت فرسوده ۵۰ درصد عوارض بگیرند.
 
او با بیان اینکه شهرنفروشی واقعی آن بود، اضافه کرد: در مورد باغات حتما در قانون تجدید نظر می کنیم چرا که جلوی ساخت و ساز را گرفتند، در سال ۹۹ یک پروانه باغ صادر نشده است و اینگونه نمی شود پیش رفت. باید قانون باغات این باشد که هیچ درختی قطع نشود، نه اینکه چیزی ساخته نشود. بسیاری از مردم با ما تماس می گیرند که ما را از این قانون رها کنید و قطعا باید روی این قانون تجدید نظر کرد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه رویکرد شورای ششم در زمینه شفافیت چگونه خواهد بود؟ گفت: آنچه قبلا در مورد شفافیت کار کردیم و آنچه در دوره پنجم اضافه شد  را اضافه تر و شفاف تر می کنیم و ادامه خواهیم داد، اگر شفافیتی پیش آمده از آن استقبال می کنیم و به برنامه‌هایمان اضافه می کنیم و آن را ادامه خواهیم داد.‌ البته نه یک شفافیت شعاری بلکه یک شفافیت واقعی را دنبال می‌کنیم.
 
او در پاسخ به سوال دیگری درباره تصمیم گیری درباره افراد استخدام شده از طریق آزمون دستیاران و به کارگیری افرادی بدون سابقه اجرائی در رده های بالای مدیریتی گفت:  فکر نکردیم چرا که عده ای را استخدام کردند و زندگی افراد است و نمی شود با زندگی آنها بازی کرد و از همه افراد چه جدید و چه قدیم و کسانی که خوب و توانمند هستند باید استفاده کرد.
 
چمران افزود: اما اینکه به اندازه مدیری که ۱۵ سال کار کرده، به این افراد حقوق دهند، خارج از عرف اداری است و کار را به هم می ریزد. طبیعتا نمی خواهیم به این افراد آسیب برسد، اما به خود شهرداری هم نباید آسیب برسد.
 
او در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب شهردار آینده تهران گفت: شورا باید تصمیم بگیرد و از این به بعد باید درخصوص انتخاب شهردار فکر کنیم و تا به حال درباره آن فکر نکردیم.
 
منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران تاکید کرد: نمی خواهیم از اسامی و شخصیت ها نیز بهره برداری کنیم، اما شورا باید بررسی کند و شهردار را انتخاب کند.
 
او درباره تغییرات مدیران در شهرداری تهران گفت: کسانی که توانمند، با تجربه و کاربلد باشند باید به کار خود ادامه دهند، اینکه همه مدیران را عوض کنند کار درستی نیست.
 
چمران گفت: بنده هرجایی رفتم از نیروهای قبلی استفاده کردم که برای برخی تعجب آور بود، در شورا حتی از همان کارمندان تا آخر دوره استفاده کردم و شفافیت یعنی این نه اینکه  شعار دهیم، آدمی که حتی آبدارچی خود را عوض می کند چطور صحبت از شفافیت می کند؟
 
چمران در پاسخ به این پرسش که رویکرد شورای ششم نسبت به تهران چه خواهد بود؟ گفت: باید بنشینیم و تصمیم بگیریم، ما مطالعات مرکز مطالعات فعلی را بررسی کردیم و در درجه اول پروژه های نیمه تمام را باید تمام کنیم و براساس برنامه ریزی بتوانیم وضعیت پروژه های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی را پیش ببریم. در نتیجه اول تکمیل پروژه نیمه تمام را در دستور خواهیم گذاشت.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برادر شما در صورتی که زنده بود به شما رای می داد گفت: برادرم اگر بود قطعا به من رای می داد.
 
او درباره مازاد بودن مدیران و نیروهای شهرداری گفت: مدیر باید بتواند از نیروی خود کار بگیرد، اگر مثل الان باشد که پروانه ای صادر نمی شود، نصف نیروهای شهرداری مازاد هستند.
 
چمران همچنین درباره ارتباط خود با رئیس جمهور منتخب گفت: ارتباطم از قدیم با آقای رئیسی خوب بوده و حالا هم خوب است.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کاندیدای ریاست شورای شهر می شوید؟ گفت: نمی دانم بستگی به تصمیم دوستان دارد.
 
چمران درباره برنامه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نامگذاری خیابان ها به نام شهیدان زن گفت: روشی که در شورای گذشته داشتیم این بود که نام شهدا را براساس پیشنهادات بررسی و براساس ضوابط و قوانین تصویب می‌کردیم. اگر خانواده شهید راضی باشند، چه مرد و چه زن، قطعا استمرار می دهیم و به آن افتخار می کنیم.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از مصوبات دوره پنجم کدام را لغو می کنید؟ اظهار کرد: قاعدتا کسی مصوبه ای را پس از تصویب لغو نمی کند اما اگر در مواردی اصلاح به نفع مردم باشد انجام می شود.
 
چمران درباره مصوبه برج باغ گفت: ما مصوبه برج باغ نداشتیم و این مصوبه ما نبود بلکه در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده بود و یک سوءاستفاده تبلیغاتی بود. الان هم که می‌گویند مصوبه خانه باغ که براساس آن ۳۰ درصد فضا دو طبقه ساخته شود، اکثرا این کار را نمی کنند، به ویژه در شمال شهر که اغلب خانه ها درخت و باغ دارند و می خواهند ساخت وساز کنند و مشکل دارند و باید این قانون را اصلاح کرد و با تاکید بر اینکه باید باغات حفظ شود مردم هم تشویق شوند که باغات را حفظ کنند و ساختمان نیز داشته باشند. با این سختگیری ها دیدیم نه باغی اضافه شد و ساختمان سازی هم خوابید و شهر و شهرداری ضرر کردند.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به روابط خوب خود با آقای رئیسی یارانه حمل و نقل را از دولت می گیرید؟ گفت: به حمل و نقل یارانه نمی دهند، این قانون است که حمل و نقل بر عهده دولت ها است. در کشور ما اول در اختیار دولت بود و بعد تصویب کردند ۵۰ درصد را دولت بدهد و ۵۰ درصد شهرداری و  شهرداری مجری باشد.۵۰ درصد دولت یارانه نیست بلکه قانونی است که باید بپردازند. در سال آخر ۵ هزار میلیارد تومان به مترو اختصاص دادیم و دولت ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد. بنابر این می بینید که دولت ها، سهمیه و نه یارانه خود را در این زمینه نمی پردازند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار:  1 تیر1400، کدخبر:1093691 ، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین