پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: یکی از چالش های عمده استان در بخش سلامت، فعالیت کشتارگاه های سنتی دام است.

شعار سال: علی اکبر حداد زاده روزدوشنبه در آخرین روز هفته دامپزشکی (8تا 14 مهرماه ) در گفت و گو با خبرنگاران، تعداد کشتارگاههای استان را 9 باب اعلام کرد و افزود: از این تعداد یک مورد صنعتی و بقیه سنتی است.

وی اظهار کرد: به دلیل مجهز نبودن کشتارگاههای سنتی دام به رعایت موازین بهداشتی، این موضوع به معضلی در استان تبدیل شده است.

حدادزاده اضافه کرد: برای تبدیل کشتارگاههای سنتی به صنعتی تلاشهای زیادی صورت گرفت و مسوولان هم عزم جدی دارند که این مشکل رفع شود.

وی با تاکید به نظارت بر فعالیت کشتارگاههای سنتی،ابراز امید واری کرد: هرچه سریعتر این کشتارگاهها به صنعتی تبدیل شوند.

وی گفت: فعالیتهای دامپزشکی تنها در زمینه درمان دام نیست، بلکه این حوزه امنیت غذایی سالم را برای انسان ها به ارمغان می آورد و با کنترل بیماری های مشترک میان انسان و دام نقش تعیین کننده در سلامت افراد جامعه ایفا می کند.

وی از دولت تدبیر و امید خواست بخشی از بودجه یارانه سلامت را به دامپزشکی اختصاص دهد، اظهار کرد: اگر بخشی از بودجه در زمینه کنترل بیماریهای مشترک هزینه شود، میلیونها ریال در بخش بخش درمان در استان صرفه جویی خواهد شد.

این مسئول در ادامه افزود: با نظارت مستمر بر فعالیت کشتارگاه های استان در سال گذشته 136 لاشه دام سبک و سنگین و 65 هزار و 984 قطعه طیور فاسد از چرخه تولید خارج شد.

به گفته وی سالانه 269 هزار راس دام سبک و سنگین و افزون بر 10 میلیون قطعه طیور در کشتارگاههای استان ذبح می شود.

وی از شهروندان خواست برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا و رعایت ایمنی از ذبح دام در منزل و مکان عمومی خوداری کنند.

* تولید سالانه 257 هزار تن شیر در یزد

حداد زاده با اشاره به تولید سالانه 257 هزار تن شیر در استان گفت: بخشی از شیر تولیدی به استانهای همجوار حمل می‎‎شود.

به گفته وی با وجود 39 مرکز جمع‎‎آوری شیر در استان، تعدادی از دامداران شیر را به صورت فله در اختیار تعدادی از مغازه ها قرار می دهند.

این مسئول تصریح کرد: توزیع شیر فله ای مورد تایید دامپزشکی نیست، استفاده از شیر فله ای باعث شیوع بسیاری از بیماریها می شود.

وی توصیه کرد که مردم از خرید شیر خام از این مراکز خودداری و فقط شیر را به صورت پاستوریزه تهیه کنند.
* فعالیت 31 واحد بسته بندی فرآورده های دامی در یزد

مدیر کل دامپزشکی یزد، تعداد واحدهای بسته بندی فرآورده های دامی استان را 31 مورد بیان کرد و گفت: ظرفیت روزانه این واحدها 125 تن است.

به گفته وی سه هزار واحد عرضه فرآورده های دامی در استان فعال است که سالانه 25 تا 30 هزار مورد بازدید از این مراکز صورت می‎‎گیرد.

وی افزود: در یکسال گذشته افزون بر 18 تن انواع فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در استان جمع آوری شد و 157 فقره پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شد.

*مردم از خرید محصول لبنی غیر بهداشتی خودداری کنند

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه شهروندان از خرید محصول لبنی غیر بهداشتی خودداری کنند، گفت: استفاده از این نوع محصول خطر ابتلا به بیماری های مشترک میان دام و انسان را افزایش می دهد.

حدادزاده افزود: محصول لبنی غیر پاستوریزه در صورتی که تحت نظارت بهداشتی تهیه نشده باشد می توانند عامل انتقال انواع بیماری ها به انسان باشد.

این مسئول با بیان اینکه بیماری تب مالت به راحتی به انسان منتقل می شود به شهروندان توصیه کرد: حتی الامکان از خرید محصول محلی خودداری کنند و در صورت خرید شیر محلی آن را قبل از مصرف بجوشانند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه پنیرهای محلی باید دو سه ماه قبل از مصرف در آب نمک باشد، افزود: امکان استفاده از شیر نجوشیده در تولید پنیر وجود دارد.

وی تصریح کرد: بیماری تب مالت از طریق مصرف پنیر تازه به راحتی به انسان منتقل می شود اما با قراردادن آن در آب نمک احتمال انتقال بیماری به مراتب کمتر است.

حدادزاده با اشاره به اینکه 60 درصد بیماری‎‎های عفونی از طریق دام به انسان منتقل می‎‎شود،افزود: سالانه از 10 تا 12 هزار راس دام در استان برای بررسی بیماری تب مالت خونگیری می شود.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود بودجه طی دوسال گذشته موارد آلودگی دام به تب مالت افزایش یافت .
به گفته این مسئول میزان آلودگی دامهای استان به این بیماری در پایان سال گذشته 1.05 درصد بود.
حدادزاده اضافه کرد: در سالجاری با خونگیری پنج هزار و 675 راس دام این رقم به هیجده صدم درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه یک مرکز قرنطینه دام در جوار پاسگاه شهید مدنی مهریز فعال است، گفت: دامهای ورودی به استان تحت نظارت قرار دارد.

*مدیر کل دامپزشکی استان یزد از ورود سالانه 90 هزار دام به استان یزد خبر داد.

این مسوول با بیان اینکه دامپزشکی از دستگاههای پیش رو در زمینه واگذاری امور به بخش خصوصی است اضافه کرد: در حال حاضر 100 نوع خدمات دامپزشکی در بخش طیور و 60 تا 70 درصد خدمات در بخش دام به بخش خصوصی واگذار شد.

هم اکنون یک میلیون و 100 هزار دام سبک و 117 هزار دام سنگین در استان وجود دارد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 14 مهر 1394، کد مطلب: 81339442 (4272483):www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین