پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۴۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
استرس معضلی است که در مواقع مهم و حساس زندگی با انسان همراه می‌شود یکی از این موارد شرکت در آزمون کنکور است. با نزدیک شدن به روز‌های برگزاری کنکور فشار و استرس ناشی از این آزمون را در دانش‌آموزان می‌بینیم. یک روانشناس راهکار‌هایی را به منظور غلبه بر استرس ناشی از کنکور ارائه داد.

  شعار سال:استرس آزمون دادن در مقاطع مختلف تحصیلی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و به خصوص پشت کنکوری‌ها با آن روبه‌رو هستند و این معضل بعضا تا جایی پیش می‌رود که فرد جان خود را به دلیل حمله‌های قلبی یا حتی فشارهای روحی و روانی ناشی از آن از دست می‌دهد. برای این منظور افراد باید بتوانند استرس خود را کنترل کنند.

خلاصه‌نویسی و برنامه‌ریزی دقیق
 
فاطمه کوهپایه‌زاده، روانشناس درباره راهکارهای مقابله با استرس آزمون‌هایی همچون آزمون سراسری اظهار کرد: داوطلبانی که آزمون دارند، باید بتوانند با استرس خود مقابله کنند. برای این منظور حتما باید از مطالب کتاب خلاصه‌نویسی کنند و چند دقیقه وقت بگذارند و در ذهن خود به مطالبی که خوانده‌اند، نظم ببخشند و طوری برنامه‌ریزی کنند که به اندازه کافی وقت برای خواندن تمام مطالب داشته باشند.
 
وی ادامه داد: اگر این افراد برخی از مطالب درسی را متوجه نمی‌شوند، نباید عصبی شوند. چون استرس و عصبانیت در این حالت هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند. به جای آن، می‌توانند از یک معلم خصوصی یا همکلاسی خود کمک بگیرند.

آینده خود را به خاطر یک امتحان ساده به خطر نیندازید
 
این روانشناس تصریح کرد: کسانی که پشت کنکور هستند، نباید برای خود سناریوهای فاجعه‌آمیز درست کنند. باید مراقب باشند آینده خود را تنها به خاطر یک امتحان ساده به خطر نیندازند. زیرا احتمال اینکه یک آزمون معمولی، یک زندگی خوب در آینده را تضمین کند، بسیار کم است. به همین منظور آن‌ها باید یاد بگیرند که خود را در شرایط آرامی تصور کرده و فکر کنند و همیشه خود را پیروز بدانند. نه یک بازنده و حتما به خود و توانایی‌هایشان ایمان داشته باشند.
 
کوهپایه‌زاده گفت: این افراد باید دلایل اصلی اضطراب خود را پیدا کنند و بدانند که افکار منفی آن‌ها را ویران می‌کنند و به همین منظور باید سعی کنند برای هر فکر احساسی و استرس‌زا دلیل منطقی برای خود بیاورند.

بی‌خوابی یا کم‌خوابی ممنوع
 
وی ادامه داد: افراد باید شب قبل از آزمون خواب کافی داشته باشند و سعی نکنند با خوردن چای یا قهوه و یا قرص‌های دیگر تا صبح روز بعد بیدار بمانند. چراکه در صورت کم‌خوابی یا به هم خوردن نظم خواب، کارایی مغز آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و باعث افزایش استرس می‌شود. بنابراین این افراد باید صبحانه خوب و مقوی بخورند و از خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه خودداری کنند و تا جایی که می‌توانند از افرادی که به آن‌ها استرس وارد می‌کنند، دور بمانند.

تکنیک‌های آرامش‌بخش را بیاموزید
 
این روانشناس گفت: داوطلبان در جلسه آزمون نیز باید زمان خود را تنظیم کنند و زمان پاسخ دادن به هر سوال را تخمین بزنند. همچنین ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهند و سوالات سخت را علامت‌گذاری کنند و بعدا به آن‌ها پاسخ دهند و خیلی وقت خود را صرف یک سوال خاص نکنند.
 
کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: کنکوری‌ها باید تکنیک‌های آرامش‌بخشی را بیاموزند. اگر مغز آن‌ها در طول آزمون قفل کرده است، چشم‌های خود را ببندند و یک نفس عمیق بکشند و طوری روی نفس کشیدن خود تمرکز کنند که آن را کاملا احساس کنند و نگران زمان آزمون نباشند. باید سعی کنند این حرکت را دو بار تکرار کنند و بعد به پاسخ دادن سوالات ادامه دهند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری  ، تاریخ انتشار:  7 تیر   1400، کدخبر: 610713، www.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین