پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 04
کد خبر: ۳۵۰۱۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.
شعارسال:  تغییرات سنجش و پذیرش دانشجو از کنکور ۱۴۰۲

بر اساس اعلام ستاد نقشه جامع علمی کشور تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ اجرایی است و بر اساس مصوبه جدید کنکور برگزار می‌شود. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) در ۱۴۰۲، بیانیه‌ای منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله)، در حوزه‌های مختلف علم و فناوری اعم از فناوری اطلاعات، نانو، زیستی، دفاعی، هسته‌ای هوافضا، نفت و گاز، سلول‌های بنیادین و همچنین حوزه‌های گسترده و وسیع آموزش عالی و آموزش و پرورش پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این پیشرفت‌ها حاصل پیوند نهاد علم با جامعه و صنعت و حل مسائل کشور با اتکاء به کاربرد علم و توسعه فناوری است. نقش دانشگاه در تقویت و ارتقاء ارکان، اجزاء و ابزار‌های اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی (که از ضروریات پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب است)، نقشی بی‌بدیل است که ضامن استمرار این جریان فکری و تقویت بن‌مایه‌های آن است. یکی از گلوگاه‌های ورود به عرصه علم، دانش و دانشگاه، آزمون­‌های سراسری است که از آن با نام کنکور یاد می‌­شود.

خبرهایی که دانشجویان باید بدانند

شرایط اسکان تابستانی در خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا (س) اعلام شد

دانشگاه الزهرا (س) شرایط اسکان تابستانی دانشجویان در خوابگاه‌های این دانشگاه را اعلام کرد.

بر اساس مصوبات کمیته سلامت، پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، مصوبات هیات رئیسه دانشگاه و به منظور حفظ سلامت دانشجویان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) نسبت به پذیرش و اسکان دانشجویان واجد شرایط از تاریخ ۲۵ تیرماه طبق فرایند ذیل و مشروط به دریافت «تاییدیه سلامت از مرکز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه» و «تاییدیه آموزشی از معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه» از سامانه گلستان اقدام می‌نماید.

حبیبا: پذیرش دانشجوی جدید در خوابگاه‌های دانشگاه تهران ممنوع شد

با توجه به شرایط قرمز کرونایی در شهر تهران اسکان دانشجویان جدید در خوابگاه‌های دانشجویی ممنوع شد. سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی شهر تهران و نحوه فعالیت خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه گفت: خوابگاه‌های دانشگاه تهران تعطیل نشده، اما پذیرش دانشجوی جدید در خوابگاه ممنوع است.

وی افزود: تا عادی شدن شرایط شهر تهران دانشجوی جدید در خوابگاه ساکن نخواهد شد. دانشجویان ساکن در خوابگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در خوابگاه هستند چرا که رفتن این دانشجویان به شهر‌ها، خود موجبات نقل و انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

حبیبا اضافه کرد: تا زمانی که دانشجویان نیاز به خوابگاه دارد و کار آزمایشگاهی دارند در خوابگاه حضور دارند، اما تا عادی شدن شرایط اسکان دانشجویانی که با درخواست اسکان آن‌ها موافقت شده بود متوقف شده تا شرایط به حالت قبل برگردد.

خبرهایی که دانشجویان باید بدانند

آخرین مهلت ثبت نام برای تاسیس موسسات اعزام دانشجو به خارج اعلام شد

متقاضیان تأسیس مؤسسات و شرکت‌های اعزام دانشجو فقط تا ۲۵ تیرماه برای ثبت نام در سامانه ثبت درخواست‌ها فرصت دارند و این مهلت تمدید نخواهد شد.


بر اساس اعلام کارگروه نظارت بر عملکرد مؤسسات اعزام دانشجو وزارت علوم، متقاضیان تأسیس مؤسسات و شرکت‌های اعزام دانشجو، تا پایان روز جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه ثبت درخواست‌ها به نشانی portal.saorg.ir نسبتت به ثبت نام اقدام کنند؛ بنابراین متقاضیان واجد شرایط می‌توانند، ضمن توجه به نکات ذیل، در خواست‌های خود را در سامانه مذکور ثبت کرده و از این طریق، مراحل کار را پیگیری کنند.

خبرهایی که دانشجویان باید بدانند
رشد ۴۰ درصدی درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه

خبر خوب معاون مالی وزارت علوم در زمینه درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها که در برنامه ششم توسعه درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها افزایش ۴۰ درصدی خواهد یافت. محمد‌تقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص اظهار داشت: به‌منظور افزایش درآمد‌های اختصاصی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، تنوع بخشی به منابع درآمدی و گسترش راه‌های کسب و ایجاد درآمد در مؤسسات طی برنامه ششم توسعه کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای در قالب کارگروه‌های تخصصی تنوع‌بخشی به منابع صورت گرفت.

وی افزود: مجموع درآمد اختصاصی مصوب دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در سال اول (۱۳۹۶) برنامه ششم توسعه کشور ۲،۷۵۰ میلیارد تومان بود که در سال پنجم (۱۴۰۰) با ۴۸ درصد رشد، به ۴،۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.


هزینه تمام شده زندگی دانشجویی بعد از دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها در شهر‌های بزرگ

شیوع بیماری کرونا در کشور از اواخر سال ۹۸ به گونه‌ای فراگیر شد که بسیاری از سازمان‌ها و مراکز دولتی و به خصوص مراکز آموزشی و آموزش عالی را به تعطیلی کشاند و در این دو سال دانشجویان از فضای تحصیلی و آموزش حضوری به دور بودند.

حالا پس از دو سال دوری از دانشگاه‌ها پیش بینی شده که با واکسیناسیون بخشی از جمعیت دانشجویی و اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها از سال تحصیلی بتوانند در محیط دانشگاه حضور پیدا کنند.

اما بحثی که در حال حاضر مطرح است، این است که شیوع بیماری کرونا نه تنها تعطیلی دانشگاه‌ها را در پی داشت؛ بلکه کسب و کار‌های زیادی را به تعطیلی کشاند و در پی آن نیز، کشور افزایش تورم بیش از صد در صدی را در طی دو سال گذشته تجربه کرد.
خبرهایی که دانشجویان باید بدانند

برگزاری دوره‌های آموزشی و کار دانشجویی در سازمان انتقال خون

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: بر اساس تفاهم نامه همکاری با سازمان انتقال خون دوره‌های آموزشی، انجام کار دانشجویی برای دانشجویان در این سازمان انجام خواهد شد.

حسن زائری‌لطف، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی اهدای خون در فضای دانشگاهی و دانشجویی، عنوان کرد: در هفته‌های گذشته به مناسبت روز ۱۴ ژوئن، مصادف با ۲۴ خردادماه به عنوان «روز جهانی اهدای خون» پویش دانشجویی «اهدای خون، تداوم زندگی» در دانشگا‌های علوم پزشکی سراسر کشور به اجرا درآمد که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان و مدیران ستاد وزارت بهداشت و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه شد. این پویش در راستای "تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون" شکل گرفت که در فروردین‌ماه سال جاری به امضای دکتر سیماسادات لاری "معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت" و دکتر پیمان عشقی "مدیر عامل سازمان انتقال خون و رئیس موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون" رسید تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان در برنامه‌های آموزشی و عام‌المنفعه بهره بگیریم.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف این تفاهم‌نامه آن است که بتوانیم آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه دهیم تا آن‌ها به عنوان سفیران اهدای خون در فضای دانشگاهی و دانشجویی حاضر شوند و بتوانند به فرهنگ سازی در این زمینه کمک کنند. دانشجویان علوم پزشکی در آینده به مراکز درمانی راه پیدا می‌کنند و باید با ارزش فراورده‌های خونی به خوبی آشنا باشند. آن‌ها باید بدانند که از زمان اهدای خون تا رسیدن آن فرآورده خونی به مراکز درمانی چه روندی طی می‌شود. به علاوه دانشجویان می‌توانند آموزش‌های خود را در قالب فعالیت در نهاد‌های دانشجویی به مردم ارائه دهند. اردو‌های جهادی، راه‌اندازی کمپین‌ها و پویش‌های مختلف نیز راهی برای گسترش فرهنگ اهدای خون در جامعه محسوب می‌شود.


آزمون زبان msrt روز ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ لغو شد

سازمان امور دانشجویان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به علت محدودیت‌های جدید اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا، آزمون زبان msrt مورخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ لغو شد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع داوطلبان ثبت نام شده در آزمون میرساند، با توجه به محدودیت‌های جدید اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (اعمال محدودیت‌ها در اکثر استانها)، این آزمون که پیش از این مقرر شده بود در روز جمعه ۱۸ تیر ماه برگزار گردد لغو وتاریخ برگزاری متعاقبا” تعیین وازطریق سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان اعلام می‌گردد.


برگزاری دوره خادمین جهادی در روستای ملکوت

ایمان ایرانی، مسئول شبکه سازی معاونت عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی از برگزاری اردوی جهادی تشکیلاتی به پایگاه اطلاع رسانی جهادگران خبر داد و گفت: اردویی که ما پیش رو داریم اردوی جهادی تشکیلاتی مسئولین معاونت‌های عملیات جهادی نواحی بسیج دانشجویی دانشگاه‌هاست.


وی افزود: از ۱۴ تا ۱۸ تیرماه در روستای ملکوت شهرستان سیاهکل استان گیلان که روستای زادگاه شهید جهادگر دانشجو شهید غیاثی است، برگزار می‌شود.


ایرانی با اشاره به هدف برگزاری این اردو تصریح کرد: مسئولین عملیات جهادی بسیج دانشجویی برای هماهنگی بیشتر کار‌ها به صورت فصلی با هم دوره و نشست دارند؛ که قرار شد این دوره در قالب یک اردوی جهادی برگزار شود؛ یعنی خود مسئولین عملیات جهادی، مسئولین رشد و مسئولین بخش خواهران مثل بچه‌های دانشجو مانند دانشجویان در این اردو حضور پیدا می‌کنند و در واقع صبح تا ظهر به صورت جهادی در منطقه برای محرومان کار خواهند کرد و از عصر و شب هم انشاالله نشست‌ها و جلسات تشکیلاتی و هماهنگی برای سازماندهی هرچه بهتر اردو‌های جهادی تابستان دانشگاه‌ها را خواهیم داشت.



ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد تا ۱۵ مردادماه

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که متقاضی انتقالی و مهمانی هستند تا ۱۵ مرداد برای ثبت نام مهلت دارند.

ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۰ از سه شنبه ۱۵ تیرماه آغاز و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد.

خبرهایی که دانشجویان باید بدانند


با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، تدابیری اندیشیده شده تا نتیجه درخواست‌های نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان قبل از آغاز ترم اعلام شود.

متقاضیان باید برای ثبت نام به سامانه منادا به نشانی www.monada.iau.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را کامل کنند. تمامی مراحل فرآیند رسیدگی به درخواست‌های نقل و انتقال و میهمانی از طریق سامانه منادا قابل پیگیری است و متقاضیان از مراجعه حضوری به سازمان مرکزی خودداری کنند.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۴۷۱۶۲، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین